۱۳۸۸ مرداد ۶, سه‌شنبه

آیا طرح «قربانیان سانسور در ایران» همان طرح «ترویج دموکراسی در ایران» دولت بوش است؟

بدنبال اقدام سنای ایالات متحده در تصویب طرح «قربانیان سانسور در ایران» قانونگذاران آمریکایی مذاکرات برای یکی کردن نسخه ی لایحه ی مجلس نمایندگان و سنا را آغاز کرده اند.
تصویب این طرح واکنش های شدید رسانه های وابسته به دولت احمدی نژاد را بدنبال داشته است و آن را تخصیص بودجه برای مخالفان نظام اسلامی توصیف می کنند.
طرح «قربانیان سانسور در ایران» مجموعه ای از چند متمم پیشنهادی اعضای سنای آمریکا است که طی مذاکراتی فشرده یکی شد و ساعات پایانی پنج شنبه شب مورد تصویب تمام یکصد عضو سنای آمریکا قرار گرفت.
این طرح کاملا متاثر از اعتراضات خونین پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران است و سانسور، ارعاب، و اعمال محدودیت بر آزادی بیان، و قطع ارتباط مردم ایران با یکدیگر و با جهان خارج را محکوم می کند.
طرح «قربانیان سانسور در ایران» در سه بخش مجموعا پنجاه و پنج میلیون دلار شامل، سی میلیون دلار برای افزایش پخش برنامه های فارسی رادیویی، تلویزیونی، و اینترنتی صدای آمریکا و رادیو فردا؛ بیست میلیون دلار برای آموزش و تقویت راههای مقابله با سانسور؛ و پنج میلیون دلار برای گردآوری اسناد نقض حقوق بشر بویژه پس از انتخابات؛ تخصیص داده است.
این طرح در نسخه ی بودجه ی مجلس نمایندگان اصلا وجود ندارد و هر چند مذاکرات برای یکی کردن دو نسخه ی بودجه ی آغاز شده است اما، هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، پیشتر صراحتا خطاب به مردم ایران گفته بود تردیدی نداشته باشید که مردم آمریکا در کنار شما ایستاده اند.
خبرگزاری فارس طرح سنا را تلاش برای انتشار اخبار تخریبی علیه ایران توصیف می کند. کیهان تهران این طرح را نشانه ی صریح مداخله در امور داخلی ایران عنوان کرده است.
به اعتقاد سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم اینک زمان شتافتن به یاری مردم ایران است و باید مانع دسترسی رژیم به ابزار سرکوب مردم خودش شد. گراهم تاکید می کند آمریکا سابقه ی بلندی در کمک به آزادیخواهان دارد.
طرح سنا همچنین از رئیس جمهوری آمریکا می خواهد حداکثر طی 90 روز گزارشی از شرکت هایی که تجهیزات سانسور و کنترل اینترنت و تلفن های همراه به حکومت ایران فروخته اند در اختیار کنگره قرار دهد.
نوکیا و زیمنس که این تجهیزات را در اختیار ایران قرار داده اند در کانون فشارها برای از دست دادن قراردادهایی بسیار سودآور در آمریکا قرار دارند.
به گزارش رسانه ها، هیات مدیره ی حمل و نقل عمومی لس آنجلس بزرگ رای گیری درباره ی تمدید قرار داد با یک شرکت ایتالیایی را برای ساخت قطارهای متروی در حال گسترش لس آنجلس را به تاخیر انداختند. زیمنس که رقیب اصلی این قرارداد امیدوارست بتواند با شکست شرکت ایتالیایی صدها میلیون دلار سود نصیب خود کند.
سناتور جان مک کین، یکی از تنظیم کنندگان طرح، می گوید همانطور که رژیم بیرحم ایران می کوشد یک جامعه ی بسته در ایران ایجاد کند ما با ارائه ی کمک های تکنولوژیک به مردم ایران می کوشیم جامعه را باز کنیم.
بنا به گزارش ها تقویت برنامه هایی برای پنهان کردن هویت کاربران اینترنتی از سیستم کنترل رژیم از اهداف این طرح است.
سناتور مستقل دموکرات جوزف لیبرمن می گوید ما در چند هفته ی پس از انتخابات در ایران شاهد بودیم چگونه فناوری می تواند به میلیون ها مردم عادی در برابر یک رژیم سرکوبگر قدرت ببخشد.
قانونگذاران آمریکایی همچنین تحریم سنگین فروش بنزین را در صورت عدم پیوستن به مذاکرات هسته ای و متوقف کردن غنی سازی اورانیوم آماده فعال کردن دارند.
رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان با اشاره به دو ماه فرصت باقیمانده به مقامات رژیم هشدار داد ایران باید صدای حرکت عقربه های ساعت را بشنود.
در رسانه های وابسته به دولت در ایران مصوبه ی سنا موسوم به «قانون قربانیان سانسور در ایران» یا «قانون ندا» تلاشی برای حمایت از جریان های ضد انقلاب و آشوب طلب و کمک به سایت های اینترنتی است که به گفته ی آنها به عنوان نسخه های بومی تر صدای آمریکا و رادیو فردا از چند ماه قبل آموزش شیوه های براندازی خاموش را شدت بخشیده بودند.
تفاوت عمده ی مصوبه ی سنا با طرح های دولت بوش در برابر ایران تاکید بر فناوری ضد سانسور است که نوعی حمایت صریح از حقوق بشر محسوب می شود. هدف این طرح از بسیاری جهات با اهداف لایحه ی ترویج دموکراسی در ایران متفاوت است. سال دو هزار و شش وقتی طرح ترویج دموکراسی در ایران به تصویب رسید ابتدا سی میلیون دلار به آن اختصاص داده شد بعد شصت میلیون دلار دیگر اضافه شد اما، بخش عمده ای از آن بودجه مصرف نشد چون یافتن راههایی برای رساندن این کمک ها به فعالان دموکراسی خواه در ایران بدون اینکه از سوی رژیم با اتهامی روبرو شوند بسیار مشکل بود. البته تحولات پس از انتخابات شرایط را در واشنگتن به کلی عوض کرد.
مصوبه ی سنا به دولت اوباما اختیاراتی می دهد تا بتواند پنجاه و پنج میلیون دلار تخصیصی را به نهادهای دیگری درون دولت فدرال منتقل کند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

تا این نمایندگان کار را به چایی برسانند مچتبا شده رهبر و امریکا هم نابود شده کی اکروز ما نیاز داریم مردیم از فیلتر رهبر مسلمین جهان بد مسلمون فیلترش هم بو میده
با تشکر از شما و نمایندگان

ناشناس گفت...

من سیروس ترابیم
برنامه های افق را دنبال میکنم. برخی برنامها بسیارز عالی بوده تا حالا خصوصا برنامه خانم ژاله وفا اقای زندی.جدا به اطلاعت اقتصادیم افزوده میشود. از برنامههای سیاسی نیز لذت میبرم. برامه اقای دکتر بنی صدر و نیز جهانبگلو برایم جالب بود.
امیدوارم از اقای بنی صدر و جهانبگلو و نیز خانم وفا در برنامه تفسیر خبر استفاده کنید. خصوصا برای درس گرفتن از جنبش مصر و تونس از تحلیلگر توانایی همچون آقای بنی صدر بسیار بکار مردم می اید.
با سپاس از زحماتی که برای اجرای این برنامه خوب متقبل میشوید و نیز سپاس از همه شرکت کنندگان گرامی