۱۳۸۸ تیر ۱۱, پنجشنبه

«در شرایط حاضر تماس مستقیم با ایران صلاح نیست»

با گذشت نزدیک به سه هفته از اعتراضات مردم ایران به نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری اعضای کنگره و افکار عمومی آمریکا از رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر ایران حمایت می کنند.
برغم واکنش های انتقادآمیز گروهی از قانونگذاران جمهوریخواه در روزهای اخیر همفکری و همگامی عملگرایانه ای در میان قانونگذاران در برابر ایران دیده می شود.
تا پیش از بروز خشونت در تظاهرات معترضین به نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری ایران پرزیدنت اوباما موضعی محتاطانه داشت تا هیچ بهانه ای برای سرکوب مردم به اتهام وابستگی به آمریکا به دست تندروها ندهد اما، پس از بالاگرفتن خشونت لحن او بشدت تند شد و تاکید کرد رویکرد تماس مستقیم او با ایران بی تاثیر از رویدادهای اخیر نخواهد بود.
سناتور ارلن اسپکتر که به تازگی از کمپ جمهوریخواهان به اردوی دموکرات ها پیوسته است می گوید با توجه به اوضاع داخلی ایران بهتر است پرزیدنت اوباما در این مقطع از تماس دو جانبه با ایران پرهیز کرده و مساله را از طریق چندجانبه با حضور روسیه، چین و اروپا دنبال کند.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، که این روزها درگیر تنظیم لایحه ای برای ارائه ی کمک های تکنولوژیک به مردم ایران برای مقابله با سانسور حکومتی است می گوید رویدادهای دو هفته ی گذشته بسیار شگفت آور و در عین حال امیدبخش بوده است.
لیبرمن می گوید در این وضعیت چندان به توفیق رویکرد پرزیدنت اوباما برای تماس مستقیم با ایران خوش بین نیست.
بعضی تحلیلگران می گویند دولت احمدی نژاد برای خروج از انزوا و برسمیت شناخته شدن از سوی جهان احتمالا بطور پنهانی تمایل بیشتری به مذاکرات نشان خواهد داد.
به باور سناتور لیبرمن ایران ثابت کرده است جدی ترین تهدید برای امنیت جهان است و عقربه ی ساعت برنامه ی هسته ای اش در همین روزها کماکان در حرکت است.
ارلن اسپکتر که خود از حامیان گفتگو با ایران بوده است می گوید مهم است که در شرایط فعلی برای مذاکره ی مستقیم دست نگاه داشت.
نتایج یک نظرسنجی انجام گرفته توسط سی ان ان نشان می دهد پنجاه و شش درصد پرسش شوندگان از رویکرد پرزیدنت اوباما در دو سه هفته ی گذشته در برابر ایران حمایت می کنند و سه چهارم مخالف هر گونه مداخله ی مستقیم واشنگتن در مسائل پیش آمده پس از انتخابات هستند.
مکس برنز، عضو پیشین جمهوریخواه کنگره، در گزارشی برای پروژه ی سیاسی واشنگتن می نویسد هر گونه شدت عمل پرزیدنت اوباما می تواند دقیقا همان بهانه ای که احمدی نژاد برای به انزوا کشاندن میر حسین موسوی انتظارش را می کشد در اختیارش قرار دهد.
این عضو محافظه کار حزب جمهوریخواه معتقد است حتی آخرین پیام اوباما می تواند سرنوشتی مشابه شکست تلاش های جیمی کارتر برای آزادی گروگانهای آمریکایی در اوایل انقلاب را به دنبال داشته باشد.
به باور مکس برنز مهمترین کاری که می توان در حمایت از اپوزیسیون در ایران انجام داد این است که کاری انجام نداد و از سر راه کنار رفت.
کنگره سه شنبه ی دیگر که از تعطیلات روز استقلال بازگردد دو طرح مرتبط با ایران را در دستور کار قرار خواهد داد. متمم برد شرمن و مارک کرک به لایحه ی بودجه در کل کنگره به رای گذاشته می شود. این متمم بانک صادرات واردات آمریکا را از ارائه ی هر گونه کمک مالی به شرکت های فروشنده یا تحویل دهنده ی بنزین منع می کند.
لایحه ی دیگر را سناتور لیبرمن، سناتور مک کین و سناتور گراهم در دست تهیه دارند که توسعه و تقویت ارتباطات رسانه ای با مردم ایران و ارائه ی امکانات مخابراتی برای گریز از دایره ی کنترل رژیم در کانون آن قرار دارد.

۴ نظر:

Unknown گفت...

درود
بر سيامك عزيز
متاسفانه يكي از كاربران وبلاگ شما دائما در وبلاگ من فحاشي مي كند و باسختن نمايه اي جعلي در وبلاگ دوستان هم از طرف من ناسزا مي نويسد.
فكر مي كنم اين كار از طرف دوستان بسيار ناجوانمردانه باشد كه با توهين به اعضاي خانواده من عقده هايشان را بر طرف كنند.
البته مشخصات اين شخص را در وبلاگ خودم گذاشته ام. و از دوستان شما كه اهل فكر و انديشه هستند تقاضا دارم عمل اين شخص را تقبيح كنند و اگر ايشان را مي شناسند ...
فكر نمي كنم بعد از اين همه مسائلي كه خودت هم مي داني با آن دست به گريبان بوده ام شايسته چنين توهين هايي من و دوستان وب نويسم باشيم.
خوشحال مي شوم روزي ديگر شاهد اين گونه رفتار ها نباشيم و تعقل جاي فحاشي و ناجوانمردي را بگيرد.
مشخصات كامپيوتري اين شخص در وبلاگ من موجود است.
با سپاس از شما و دوستان عزيز و هم دل كه كاربر وبلاگ تو هستند.
با احترام
سروش عليزاده

يه بنده خدا گفت...

سفارت ایران در دوبی و پیشنهاد توکل به خدا…!
معمولا هر کسی در کشوری غریب براش مشکلی پیش میاد به سفارتخانه کشور خودش مراجعه میکنه تا کاری براش انجام بدن … دوستی از دوبی ایمیلی بهم زده و جریانی رو تعریف کرده که باعث تاسفه!

ایشون نوشتن چند وقت پیش یک خانواده ایرانی در حال گذر از خیابان بودن که مرد خانواده با ماشین وانتی برخورد میکنه که متاسفانه دچار ضربه مغزی و قطع نخاع از ناحیه گردن شده و بسرعت در بیمارستان شیخ رشید بستری میشه … بعد از چند تا عمل متاسفانه بهبودی حاصل نمیشه و بیمارستان از خانواده ایشون میخواد مرد حادثه دیده رو به ایران منتقل کنند!

بدلیل اینکه پول این خانواده جوابگوی هزینه های بیمارستان نبوده بیمارستان از گرفتن مبلغ قابل توجهی از هزینه ها خود داری میکنه اما چون انتقال این بیمار نیازمند ویلچر و تخت مخصوص در هواپیما و همچنین امکانات پزشکی جهت تغذیه بوده همسر این اقا جهت دریافت کمک به سفارت ایران میره که متاسفانه جواب میشنوه که به خدا توکل کنید! کاری از دست ما بر نمیاد!

این خانم همچنین یک وکیل ایرانی گرفته و مبلغی پول هم به ایشون پرداخت کرده تا بتونه خسارت و دیه رو از بیمه بگیره که متاسفانه وکیل هم پول رو گرفته و متواری میشه! این دوستمون ادامه میده که از طریق یک گروه خیریه امریکایی و کمک ایرانیان مقیم دوبی و به خصوص شورای بازرگانان ایران دردوبی پول لازم فراهم میشه و به این خانواده کمک میکنن!

حالا سوال اینجاست که پس سفارت ایران چه غلطی میتونه بکنه در دوبی بجز پیشنهاد توکل کردن به خدا! توکل رو که خودمون میتونیم بکنیم که! به نظر من دره همچین سفارتی رو که نتونه به اتباع خودش سرویس بده باید گِل گرفت!

mohammadR گفت...

آقای دهقانپور عزیز -بادرود
پرسش اصلی که باید رهبران سیاسی جهان و امریکا از خود بپرسند این است:
1 - در جمهوری اسلامی اصولا«مقام پاسخگو » کیست تا با او « مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم» انجام شود ؟
2 - آیا اصولا ذره ای صداقت در رفتار واقعی« بلوک قدرت جمهوری اسلامی»وجود دارد ؟ مثلا رهبر ورئیس جمهور(منتخب!)در همین انتخابات گذشته با مردم خودشان صادق بوده اند که بخواهند در مذاکره با مردم جهان ( وازجمله امریکا ) صادق باشند ؟
3 - من به خاطر دارم که رابرت مک فارلن پس از فریب خوردن از ملاها در زمان رونالد ریگان فقید , از شدت ناراحتی دست به خودکشی زد - در آن ماجرا( ایران کنترا) ملاها دوازده میلیون دلار به جیب زدند و بعدامریکا را به باد تمسخر گرفتند- شما امریکائیها چند تجربه از این نوع به خاطر دارید ؟ آیا یک بار هم شده که مقام مسئول حرف کاملا روشنی بزند و به آن متعهد باشد و یا همیشه سخنان کلی و نامحدود تکرار شده؟
ارادتمند - محمد

Mohammad گفت...

درود برآقای دهقانپور

پیشنهاد به دولت امریکا - روش مذاکره با جمهوری اسلامی

به نظر میرسد دولت امریکا در یک محظور سیاسی( unpass) گیر کرده - از یک طرف نمیخواهد با دولت کودتاچی احمدی نژاد مذاکره و آن را به رسمیت بشناسد - و از سوئی اجبارا باید مذاکرات تشریفاتی و بی نتیجه هسته ای را انجام دهد .
به پیشنهاد من دولت امریکا میتواند بدون مراجعه به «دولت کودتاچی غیر قانونی » مستقیما از آقای سید علی خامنه ای بخواهد که نماینده مستقیم خودش را جهت مذاکرات معرفی کند .
با این کار دولت احمدی نژاد کنار گذاشته شده - و در ضمن خود آقای خامنه ای طبق اصل ولایت فقیه ناچار است موضع گیری صریح انجام دهد .
حتی اگر عناصر دولت هم معرفی شوند - رسما نماینده خامنه ای خواهند بود . و احمدی نژاد که در مراسم تنفیذ دست آقا را نبوسیده از دور حذف میشود