۱۳۸۸ تیر ۱۰, چهارشنبه

«روز بعد» در ایران چگونه خواهد بود؟

«تهدید ایران هسته ای: روز بعد» عنوان گزارشی است که به تازگی بنیاد هریتج در واشنگتن منتشر کرده است. این گزارش که توسط کارگروه ایران در هریتج تهیه شده است مبنای جلسه ای قرار گرفت که کارشناسان امور ایران را واداشت از دو نگاه متفاوت به تاثیر تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بر سیاست آمریکا بپردازند.
در مقدمه ی گزارش آمده است کارشناسان مسول تهیه ی گزارش بر سر کلیت مطالب اتفاق نظر دارند اما، تمام توصیه های گزارش مورد تائید یکایک اعضا نیست. این مهم نشانگر اتفاق نظر در واشنگتن بر سر تهدید ناشی از ایران اما، ادامه ی اختلاف نظر بر سر چگونگی برخورد با این تهدید است.
در میانه ی کشاکش های پیامد انتخابات ریاست جمهوری ایران و سرکوب معترضین به نتیجه ی انتخابات دولت براک اوباما ضمن محکوم کردن رفتار خشن جمهوری اسلامی تاکید کرد فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور شود نگرانی آمریکا نسبت به دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای به قوت خود باقی است. گزارش های حاکی از ارسال نامه از سوی کاخ سفید برای آیت الله خامنه ای پیش از انتخابات این دیدگاه را تقویت می کند.
گزارش هیجده صفحه ای بنیاد هریتج با عنوان «تهدید ایران هسته ای: روز بعد» شاید نخستین نگاه تحلیلی جامع یک مرکز مطالعات سیاسی محافظه کاران در واشنگتن است که بازدارندگی را در دستور کار قرار داده و با این پرسش آغاز می شود: «پس از هسته ای شدن ایران باید چه کرد؟»
بسیاری از محافظه کاران در واشنگتن که تغییر رژیم در ایران را تنها راه حل بحران دانسته و کماکان می دانند رویکرد تماس مستقیم دولت اوباما با تهران را رد نمی کنند.
جیمز فیلیپس، کارشناس ارشد امور خاورمیانه در هریتج، و ایلان برمن، معاون امور سیاسی شورای سیاست خارجی آمریکا، دو تن از هشت عضو کارگروه ایران در هریتج، باتفاق کنت کتزمن، متخصص امور خاورمیانه در مرکز تحقیق کنگره ی آمریکا و مشاور تهیه ی گزارش، در جلسه ای در ساختمان بنیاد هریتج دیدگاههای متفاوت شان را درباره ی تحولات اخیر در ایران ارائه کردند.
جیمز فیلپس ده توصیه ی گزارش را در راستای کنترل تهدید ناشی از ایران بر می شمارد که گسترده کردن چتر دفاع آمریکا برای متحدانش در برابر ایران، بلوکه کردن صادرات نفت ایران، تحریم های اقتصادی، بازرسی محموله های باری به مقصد ایران، و حتی حفظ گزینه ی نظامی از آن جمله اند. بدیع ترین توصیه ی گزارش این است که حتی در صورت هسته ای شدن ایران آمریکا نباید از تلاش ها برای منصرف کردن رژیم از تولید جنگ افزار هسته ای دست بکشد. اشاره به رویکرد مشابهی در برابر کره ی شمالی است.
ایلان برمن فضا را نقطه ی اتصال برنامه ی هسته ای و موشکی ایران توصیف کرده و نگرانی های ناشی از ایران را در ابعاد منطقه ای تحلیل می کند. برمن می گوید چهارده کشور منطقه نه صرفا برای نیاز به انرژی بلکه بر مبنای تصمیمی استراتژیک در برابر ایران در مسیر هسته ای شدن قرار گرفته اند و دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای منطقه را در مسیری خطرناک قرار می دهد. ایلان برمن معتقد است نگرانی جامعه ی جهانی در اختیار داشتن برنامه ی هسته ای نیست بلکه سیاست های دولتی است که آن را در دست می گیرد. برمن با اشاره به آغاز روند خروج نیروهای آمریکا از عراق می گوید قدرت گرفتن ایران در منطقه در شرایطی رخ می دهد که آمریکا در حال کاهش حضور خود در منطقه است. به باور ایلان برمن هر چه ایران به هسته ای شدن نزدیکتر می شود آزادی عمل بیشتری در کنترل اعتراضات داخلی احساس می کند.
کنت کتزمن با دیدگاهی متفاوت می گوید نسبت به ادعاهای حاکی از بروز یازده میلیون تقلب در انتخابات تردید دارد مگر زمانی که شواهد و قرائن کافی را از افراد درگیر در تقلب دریافت کند. کتزمن معتقد است مردم معترض در خیابان های تهران نماینده ی اکثریت جامعه ی ایران نیستند. او نپیوستن دیگر طبقات اجتماعی و بازار و عدم آغاز روند اعتصابات را از دلایل خود و علت اصلی شکست این حرکت می داند.
از کنت کتزمن پرسیدم با نگاه به گزارش والتر میبین و چتم هاوس و با توجه به اینکه محمود احمدی نژاد حدود پنج میلیون رای در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری سال هزار و سیصد و هشتاد و چهار کسب کرد و همان موقع هم هفده میلیون رای او در دور دوم برای بسیاری پرسش برانگیز بود چگونه بیست و چهار میلیون رای ایشان را با توجه به سیاست های انتقاد آمیز اقتصادی و خارجی دولت در این دوره توجیه می کنید.
کتزمن می گوید حدس و گمان در این باره که مردم چگونه باید رای می دادند و اینکه چون نتایج بررسی ما را منعکس نمی کند پس تقلب صورت گرفته روش قانع کننده ای نیست. کتزمن معتقد است اگر تقلبی به این گستردگی صورت گرفته باشد افرادی که در برنامه ریزی آن نقش داشته اند سرانجام در آن باره حرف خواهند زد.
کنت کتزمن می گوید در دور دوم انتخابات جرج بوش بسیاری تصور می کردند بخاطر جنگ عراق و مسائل دیگر جان کری باید پیروز می شد اما، چنین اتفاقی رخ نداد.

۴ نظر:

م گفت...

من بعنوان یک ایرانی واقعا" میترسم دست این آخوندهای جنایتکار سلاح هسته ای باشد.
اما از گزینه نظامی هم متنفرم،یا اینکه کشور دیگری برای ما حکومت تعیین کند.
شاید مذاکره با این حکومت هم کار چندان آسانی نباشد،رژیمی که به مردم خود رحم نمیکند.
شاید بهترین راه این باشد با کمکهای بین المللی و سازمانهای حقوق بشر به مردم ایران کمک کنید که آزادانه با رفراندم برای خود حکومتی جدید تشکیل دهند.
سرنوشت خود را واقعا" خود تعیین کنند.
این را بدانید مردم ایران متمدنند،
و دولتی که شایسته این مردم باشد نه تنها تهدید هسته ای برای جهان و منطقه نیست بلکه می تواند ایران را به مهد دمکراسی تبدیل کند.

mohammad گفت...

با توجه به موضع انفعالی و ضعیف دولت و وزارت امور خارجه امریکا و دول اروپا - به زودی نخستین آزمایش هسته ای جمهوری اسلامی انجام خواهدشد ( آحمدی نزاد چند بارنوید خبر خوش هسته ای را « در آینده نزدیک » داده بود ). میخواهید بدانید پس از آن چه میشود ؟ ظرف چند ماه در اثر آثار مواد هسته ای و بیماری های ناشی از آن همه نیروهای خارجی خلیج فارس را ترک میکنند و بعد نوبت اسرائیل میرسد ... و جهان چهل درصد نفت خود را باید از جمهوری اسلامی بخرد .....

mohammadR گفت...

آقای دهقانپور عزیز - با درود
لطفا توجه آقای کنت کیتزمن را به نکات زیر در مورد انتخابات جمهوری اسلامی جلب بفرمائید .
1 - اصولا در اسلام رای مردم ارزشی ندارد ( العوام کالانعام )
2 - در پی اعتراضات مردم شورای نگهبان که خودش مسئول تقلب بوده مامور «بازشماری ده درصد آرادر حضور نماینده معترضین » میشود . در جلسه بازشماری فقط آقای دکتر امیدوار رضائی نماینده محسن رضائی حضورداشته وایشان روز بعد در روزنامه ها نوشته است :
در آراء شمارش شده
1 - 70-80 % آرا با یک خودکار و یک خط و به نام محمود احمدی نژاد بوده است .
2 - بیشتر برگه های رای موجود در صندوق ها نو و تانخورده بوده - (عرض برگه رای 15 سانت و عرض شکاف صندوق 10 سانت است و امکان ندارد بعد از بستن در صندوق به داخل آن رفته باشد) بنا بر این 70% صندوق ها را قبل از رای گیری پرکرده و بعد در آن را بسته اند .
3 - سخنگوی شورای نگهبان گفته های امیدوار رضائی را رد نکرده و گفته است که این امور ( پر شدن صندوق ها با برگه های نو و تا نخورده و با یک خط و خودکار ) دلیل تقلب نیست . البته او نگفت چگونه میتواند یک برگه رای به عرض 15 سانت رابدون تا کردن از شکاف 10 سانتی صندوق عبور بدهد .بعد هم( به عنوان تنبیه!؟) گفته است « در بازشماری تعداد آراء محسن رضائی از بار اول هم کمتر شده ».

آقای کیتزمن بسیار عزیز -وقتی که به گفته دو مقام رسمی فوق ( نماینده مجلس و سخنگوی شورای نگهبان ) حداقل 70% آرائ صندوق ها جعلی و از پیش ریخته شده بوده است , شما به دنبال چه مدرک دیگری میگردید ؟امیدوارم پیش از انفجار اولین بمب هسته ای جواب سوال فوق را بیابید ارادتمند- محمد
2

baroni گفت...

روز بعد در ایران چگونه خواهد بود؟ ؟پاسخ شما را ما مردم ایران که خصلت های بلوک حاکم را با تمام وجود میشناسیم میدانیم .بد نیست به اتفاقات چند سال گذشته بیندیشید . حکام اسلامی کوچکترین اهمیتی به کشته شدن یا بیماری هزارها و میلیونها انسان نمیدهند و فقط تسلط بر منابع بزرگ مالی در آینده برای نسل های آینده خودشان اهمیت دارد .
بنا بر این من پیش بینی میکنم درچند ماه دیگر یا سال آینده:
1 - چند انفجار آزمایشی در کویر لوت انجام خواهد گرفت(بعنوان اعلام و اخطار)
2 - پس از چندی شایع میشودکه«عناصر
خودسر نامعین غیر مسئول » مواد هسته ای را بدست آورده و میخواهند آن را در خلیج فارس پخش و منفجر کنند
3 - با کشف آثار مواد هسته ای در آب - نیروهای اروپائی بلافاصله از منطقه خارج میشوند .
4 -امریکائیها پس از مدتی سماجت - بدنبال کشف نخستین موارد بیماری سربازان از منطقه خارج میشوند وملاها به عنوان ناجی اسلام بین توده های ناآگاه منطقه محبوب میشوند و سکان اقتصادی و صدور نفت منطقه(40% نفت جهان ) را به دست میگیرند .
5 - پس از مدتی این سناریو در جنوب لبنان به دست حزب اله اجرا میشود - یهودیان ثروتمند در برابر خطر هسته ای میگریزند و بقیه تسلیم میشوند .
6 - در این وضعیت احتمالا فقط خدا
میتواند به داد ما و جهان متمدن برسد .