۱۳۸۸ تیر ۱۲, جمعه

استاد دانشگاه میشیگن: «احتمالا پس از مشاهده ی برابری آراء موسوی و احمدی نژاد ارقام را دستکاری کرده اند»

در تفسیر خبر جمعه شب چالش پیش روی آمریکا بر سر برسمیت شناختن دولت محمود احمدی نژاد بدنبال انتخابات ریاست جمهوری و گزارش های حاکی از تقلب گسترده مورد بررسی قرار گرفت.
مصاحبه ای اختصاصی با پروفسور والتر میبین، استاد علوم سیاسی و آمار دانشگاه میشیگن، متخصص تقلب در انتخابات در سراسر جهان، داشتیم.
کارشناسان برنامه، آقایان آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانتگمری، بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، تحولات را زیر ذره بین قرار دادند.
نگاهی به تحولات هفته ی گذشته.
جمعه؛ پرزیدنت اوباما و آنگلا مرکل یکصدا سرکوب معترضین را محکوم کردند؛ و وزرای خارجه گروه هشت طی بیانیه ای خواستار توقف خشونت و توجه به خواست مردم ایران شدند. 
شنبه؛ محمود احمدی نژاد اظهارات پرزیدنت اوباما را مداخله جویی توصیف کرد. پخش تلویزیونی اعتراف گیری ها آغاز شد.
یکشنبه؛ سفیر آمریکا در سازمان ملل از پایبندی واشنگتن به مذاکرات هسته ای با ایران سخن گفت. ایران ۹ کارمند ایرانی سفارت بریتانیا را دستگیر کرد.
دوشنبه؛ ۵ کارمند سفارت بریتانیا آزاد شدند. نخست وزیر بریتانیا ادامه ی بازداشت ها را غیرقابل توجیه خواهند. هیلری کلینتون اقدام ایران را اسف بار خواند. شورای نگهبان پس از بازشماری ۱۰ درصد آرا صحت انتخابات را تائید کرد.
سه شنبه؛ نیروهای آمریکا شهرهای عراق را ترک کردند. ژنرال اودیرنو از ادامه ی خرابکاری های ایران در عراق خبر داد. پرزیدنت اوباما خروج نیروها را مرحله ای مهم خواند.
چهارشنبه؛ محمد خاتمی به موسوی و کروبی پیوست و دولت احمدی نژاد را فاقد مشروعیت عنوان کرد. ایران از گسترش همکاری هسته ای با روسیه خبر داد.
پنج شنبه؛ جوزف بایدن به عراق رفت. صدراعظم آلمان اقدامات ایران را با سرکوب حکومت های کمونیستی مقایسه کرد. عملیات گسترده ی آمریکا در افغانستان آغاز شد. و آمانو به عنوان مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی انتخاب شد.
جمعه؛ تمامی اعضای اتحادیه ی اروپا سفرای ایران را احضار کردند. این اقدام در اعتراض به اظهارات محمد جنتی مبنی بر دادگاهی کردن کارمندان سفارت بریتانیا صورت گرفت.
پرسش مطرح این روزها این است که آیا احتمال گفتگو با ایران تضعیف شده؟ یا ایران برای خروج از بحران عدم مشروعیت آماده ی امتیاز دهی است؟ آیا غرب باید خود را برای یک ایران اتمی آماده کند؟
پرزیدنت اوباما شب گذشته در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت او نمی تواند با یک ایران مسلح به جنگ افزار اتمی کنار بیاید و فکر نمی کند جامعه ی بین الملل نیز چنین آمادگی داشته باشد. رئیس جمهوری آمریکا گفت رسیدن به هدف یعنی ایران عاری از سلاح اتمی در راستای حفظ امنیت چالشی بزرگ بود و بدنبال تحولات پس از انتخابات به امری دشوارتر بدل شده است.
هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، معتقد است رژیم ایران در ارتباط با مردم دچار یک بی اعتباری جدی شده است و او تصور نمی کند با بازشماری محدود آرا این بی اعتمادی از بین برود. وزیر خارجه ی آمریکا می گوید دست آخر این امری مربوط به مردم ایران است و او امیدوارست در راستای احترام به آزادی بیان به مردم این فرصت داده شود تا به طور مسالمت آمیز به مسائل داخلی شان رسیدگی کنند.
اما، مهمترین خواست مردم ایران چیست؟ آنها معتقدند در انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته و خواستار ابطال انتخابات شدند. طی سه هفته ی اخیر بسیاری کوشیدند از راههای مختلف ثابت کنند در انتخابات تقلب صورت گرفته یا نگرفته است. مبنای بسیاری از این استدلال ها گزارش پروفسور والتر میبین، استاد علوم سیاسی و آمار دانشگاه میشیگن، بود که بر مبنای آمار وزارت کشور تهیه شده است.


لینک برای دانلود با سرعت کم یا زیاد:

لینک مطالب مطرح شده در برنامه توسط بابک داد:
http://babakdad.blogspot.com/2009/07/blog-post_7881.html

۷ نظر:

رییس جمهوری گفت...

حسین شریعتمداری،
مدیرمسئول روزنامه کیهان، میرحسین موسوی، از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران، را جاسوس آمریکا خواند.
مدیر مسئول روزنامه کیهان از سوی آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، منصوب می شود.
آقای شریعتمداری در سرمقاله روز شنبه روزنامه کیهان، اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران را « پروژه دیکته شده آمریکایی ها » خواند و خواستار محاکمه میرحسین موسوی و محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق، به اتهام « جنایت و خیانت » شد.
آقای موسوی و خاتمی، همچون دیگر سیاستمداران اصلاح طلب و هوادارانشان، نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران را زیر سوال برده اند و بر این باورند که در آن تقلب گسترده ای صورت گرفته است.

م گفت...

با تشکر از برنامه شما و میهمانان محترمتان.
با توجه به سخنان استاد دانشگاه میشیگن و تحلیلهای آماری ایشان و نقض قانون بنفورد که تقلب در انتخابات را اثبات می کرد می خواستم مطلبی را یاد آور شوم.
با اینکه تحلیلهای ایشان کاملا" علمی و بر پایه آمار و اثبات استوار بود.
اما این نکته را نباید از یاد برد که ایشان در کشوری مثل آمریکا درس خوانده و عمق فجایعی که در کشوری مثل ایران اتفاق می افتد را حتی نمی توانند تصور کنند.
که شاید در این انتخابات اصلا" رای مردم شمرده نشده است یا به قول آقای موسوی بیشتر شعبده بازی بوده و نه شمردن آرا.
بعنوان مثال ایشان برای نشان دادن عدم منطقی بودن نتایج انتخابات از آرا انتخابات پیشین ریاست جمهوری استفاده کرده بودند که شاید خود آن انتخابات نیز سراسر تقلب بوده است.
توهین به مردم ایران و آرا مردم در ایران خیلی بیشتر از نقض قانون بنفورد است.
بامید اینده بهتر و ایرانی قانونمند.

یک ایرانی گفت...

خبر جدید
اکبر هاشمی رفسنجانی گفت هیچ وجدان بیداری از وضع به وجودآمده راضی نیست .
هاشمی رفسنجانی پیش از برگزاری انتخابات در نامه‌ای به خامنه ای اظهارات محمود احمدی‌نژاد را «دروغ‌پردازی و خلاف‌گويی‌» خواند و هدف از آن را «تحت‌الشعاع قرار دادن گزارش‌های مستند و مکرر ديوان محاسبات در خصوص مفقودالاثر بودن
يک ميليارد دلار و ارتکاب چند هزار تخلّف در اجرای بودجه‌ها» دانست.

roya گفت...

همتای احمدی نژاد جو بایدن است نه اوباما .
دیکتاتور کوچولوی ما افاضه کلام کرده که میخواد با همتای آمریکایی خود پرزیدنت اوباما مناظره کنه !! بر فرض آمریکا با دزد رای ملت ایران بخواد مذاکره کنه همتای احمدی نژاد معاون رهبر کشور یعنی جو بایدن است چون احمدی دیکتاتور نفر دوم و خامنه ای دزد اصلی آرا ملت ایران و رئیس جمهور مادام العمر ولایت فقیه است !!

roya گفت...

Ahmadinejad counterapart is joe biden not Obama.
Ahmadi the petti dictator of IRAN announced his declaration to negotiate with his counterapart president obama!
He should be mentiond his counterapart is vice president joe biden not Obama because the main leader and dictator in IRAN is khamneyi who has stolen Iranians votes.

یک ایرانی گفت...

سالگرد استقلال آمریکا رو تبریک میگم زنده باد آمریکا
و ایران آزاد
و دوستی دو کشور آزاد
بعد از رهایی از شر جمهوری اسلامی و ولایت فقیه .
یک ایرانی

mohammad-R گفت...

با درود بر ایرانیان و ایراندوستان - سالگرد استقلال امریکا را با بهترین آرزوها برای شما شادباش میگویم .
اما به پروفسور میپین که دارای «تخصص تقلب در انتخابات » است پیشنهاد میکنم برای دریافت درجه « فوق تخصص در تقلب » مدتی در « شورای نگهبان قانون اساسی (!؟)جمهوری اسلامی » کاراموزی کند . تا ابعاد جدیدی در تظاهر و تقلب را کشف کند . با آرزوی بهروزی ایرانیان