۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

هیچ کس در برابر قانون از مزیتی ویژه برخوردار نیست

سونیا سوتومایور، قاضی پیشنهادی پرزیدنت اوباما برای دیوان عالی کشور، برای دومین روز متوالی در برابر کمیته ی امور قضایی سنای آمریکا قرار گرفت تا به پرسش های قانونگذاران پاسخ دهد. نشست امروز فضایی کاملا متفاوت با جلسه ی دیروز داشت.
دیروز تمام وقت جلسه به قرائت بیانیه های آغازین نوزده سناتور و سونیا سوتومایور گذشت.
سوتومایور لاتین تبار در پاسخ به منتقدان جمهوریخواهش که معتقدند تجارب شخصی او در تصمیم گیری به نفع گروههای خاصی گرایش خواهد داشت گفت فلسفه ی من ساده است وفاداری به قانون؛ وظیفه ی قاضی قانونگذاری نیست بکار بستن قانون است.
دیروز سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم به سوتومایور گفت شما در آستانه ی کسب رای اعتماد قرار دارید مگر اینکه خودتان کاملا خلاف آن را در طول جلسات نشان دهید.
پیش بینی می کنند احتمالا چهار جمهوریخواه کمیته به سوتومایور رای مثبت بدهند.
تمام نوزده عضو کمیته غیر از دو سناتور مرد سفیدپوست هستند.
امروز هر سناتور سی دقیقه فرصت گفت و شنود با سوتومایور دارد.
سوتومایور در باره ی اظهاراتش در سال دو هزار و یک مبنی بر اینکه یک قاضی خردمند لاتین تبار می تواند از یک قاضی سفیدپوست که تجارب او را نداشته است بهتر تصمیم گیری کند مورد پرسش قرار گرفت. چون این اظهارات شائبه ی عدم بیطرفی ایشان را در قضاوت ایجاد کرده است.
سونیا سوتومایور گفت قصد من در آن سخنرانی برای قضات جوان لاتین تبار این بود که به آنها بگویم تجربیاتشان به غنی شدن سیستم قضایی آمریکا کمک می کند و این که می توانند برای خود در آمریکا هر کسی بشوند و به هر جایی برسند همانطور که من چنین کرده ام.
سوتومایور سپس با لحنی قاطع گفت: «قصد دارم برای رفع سوء تعبیر از حرف هایم صریح و بدون ابهام و تردید بگویم من باور ندارم که هیچ گروه نژادی، قومی، و جنسی در یک قضاوت عادلانه از مزیتی برخوردار است بلکه اعتقاد دارم هر کس فارغ از سوابق و تجربیات شخصی اش این فرصت را دارد تا بتواند یک قاضی خوب و خردمند باشد.»
سناتور جمهوریخواه جف شسنز، عضو ارشد کمیته ی امور قضایی، گفت از اظهارات دیروز و امروز سوتومایور بسیار خوشحال است و خطاب به او تاکید کرد اگر اینها را طی ده سال گذشته صریح تر بیان می کردید امروز مشکل کمتری داشتیم. سشنز گفت صحبت های امروز شما با سوابق تان در تناقض است و حاکی از بیطرفی شما در امر قضا نیست. سشنز تاکید کرد این من را آزار می دهد.
سوتومایور به دفاع از خود پرداخت و بار دیگر به سشنز گفت هرگز اجازه نداده است دیدگاه شخصی یا حس همدردی اش بر نتیجه ی یک پرونده تاثیر بگذارد.
حکم سوتومایور به نفع آتش نشان های اقلیت رنگین پوست در نیوهیوون که ادعا می کردند در یک ترفیع گروهی مورد تبعیض قرار گرفته بودند و مزایا به آتش نشان های سفیدپوست اعطا شده بود از موارد بحث آفرین است.
دیوان عالی در یک رای گیری نزدیک حکم سوتومایور را که به نفع اقلیت ها رای داده بود با پنج رای در برابر چهار رای شکسته بود.
بسیاری اعتقاد دارند دیوان عالی در چند سال گذشته به سوی تفکر راست و دیدگاههای محافظه کاران تمایل پیدا کرده است و حضور سوتومایور می تواند لیبرال ها را در موضع نسبتا متعادلی قرار دهد.
میان جف سشنز و پتریک لیهی مشاجره ی لفظی در گرفت و سشنز او را متهم کرد که اظهارات سوتومایور را کامل بیان نمی کند. لیهی گفت اینطور فکر نمی کند و یادآوری کرد همه فرصت دارند در این باره رای بدهند.
دیروز چندین معترض به مواضع لیبرال سوتومایور قصد اخلال در روند جلسه را داشتند که بسرعت به بیرون هدایت شدند.
روند رسیدگی به صلاحیت سونیا سوتومایور از این مرحله این گونه ادامه خواهد داشت. فردا بخشی از پرسش و پاسخ ادامه خواهد داشت و در نیمه ی روز نشست غیرعلنی خواهد شد تا به سوابق زندگی خصوصی او بر مبنای پرونده های اف بی آی بپردازند. این دور هر سناتور بیست دقیقه از وقت جلسه را در کنترل خواهد داشت.
پنج شنبه مهمترین بخش جلسه شنیدن شهود خارج از جلسه است. از جمله شهود مدعو از سوی دموکرات ها مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک، و از سوی جمهوریخوان فرنک ریچی، رئیس پیشین انجمن دارندگان اسلحه، هستند.
احتمالا جلسات تا جمعه ادامه دارد. سپس یک هفته به پرسش و پاسخ کتبی خواهد گذشت و کمیته برای ارجاع کاندیدا به کل سنا رای گیری می کند و دور جدیدی از مباحثات در میان کل سنا آغاز می شود.

۱ نظر:

م گفت...

با سلام خدمت آقای دهقانپور
با دقت زیادی بلگهای شما رو راجع به رای دادن یا عدم رای دادن به خانم سونیا سوتو مایور دنبال می کنم.
البته اون چیزی که بیشتر تو این مقاله ها به نظرم جالب اومده اینه که چگونه برای انتخاب یک قاضی بلند پایه در کشوری مثل ایالات متحده روند های پیچیده ای است.
تا مبادا حکمی صادر شود که حق را نا حق کند.
این در حالی است که در کشور ما افرادی در جایگاه قاضی می نشیند که شاید برخی از انها فقط نظرات شخصی خود و یا افراد بالا تر خود را اعمال می کنند.
حکمهای اعدام ،سنگسار ،شکنجه ،حبس و... را به راحتی صادر می کنند.
یا بالاترین مقام قضائی ایران ناگهان بخشنامه ای می دهد که که حتی بر خلاف قانون اساسی خشکیده جمهوری اسلامی نیز هست و ارتباط با دنیای خارج را به طور کل جرم می کند.
من که اکنون این را می نویسم خدا داند از نظر انها چه جرم بزرگی مرتکب شده ام.