۱۳۸۸ تیر ۱۷, چهارشنبه

آیا الگوی جدید آمریکا برای آینده ی اتمی منطقه کارساز خواهد بود؟

تحولات اخیر در ایران فشارها در کنگره را برای تغییر سیاست های دولت اوباما در برابر ایران افزایش داده است. کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان امروز با حضور معاون کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه ی آمریکا در حالی بررسی توافقنامه ی همکاری هسته ای غیرنظامی آمریکا با امارات متحده عربی را آغاز کرد که نگرانی از سوابق همکاری امارات با ایران بر این توافقنامه سایه افکنده است.
این نخستین توافقنامه همکاری هسته ای آمریکا با یک کشور منطقه ی خلیج فارس است. توافقنامه بر مبنای بند ۱۲۳ قانون انرژی اتمی آمریکا به توافق ۱۲۳ موسوم است.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت کنگره تا هفدهم اکتبر فرصت دارد با تصویب قطعنامه ای در دو مجلس مانع به اجرا گذاشتن توافقنامه همکاری هسته ای غیرنظامی با امارات شود.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، سوابق امارات را در بدل شدن به پایگاهی برای شبکه ی قاچاق هسته ای عبدالقدیرخان پاکستانی و عدم تعهد روشن آن امیرنشین برای پذیرش خواست های آمریکا مورد پرسش قرار داد.
الن تاوشر، هفت دوره نماینده ی کنگره، رئیس پیشین دموکرات کمیته ی نیروهای استراتژیک مجلس نمایندگان، برای نخستین بار در مقام معاون کنترل تسلیحات و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه ی آمریکا در برابر همقطاران پیشین اش از موضع دولت اوباما دفاع کرد.
برمن با اشاره به استفاده ی ایران از امارات به عنوان محل ترانزیت کالاهای قاچاق برای برنامه ی هسته ای و کشتار جمعی اش نسبت به ادامه ی فعالیت بانک های وابسته به ایران در دوبی علیرغم تحریم های آمریکا ابراز نگرانی کرد. برمن ضمن اشاره به اینکه امارات طی دو سال گذشته در جلوگیری از انتقال کالاهای غیرقانونی به ایران تلاش های جدی انجام داده است گفت کماکان ابعاد تعهد امارات و کندی اجرای قوانین کنترل صادرات مورد پرسش قرار دارد.
ایلیانا راس لتیین قطعنامه ای را ارائه کرد که برای اجرای توافقنامه شرایطی تعیین کرده است. از جمله اجرای کامل تحریم های بین المللی علیه ایران؛ جلوگیری از استفاده افراد حقیقی و حقوقی درگیر فعالیت های غیرقانونی با ایران از جمله کمک های مالی به گروههای تروریستی چون حزب الله در آن امیرنشین؛ و اجرای تمامی قوانین و دستورالعمل های اجرایی آمریکا در ارتباط با روابط تجاری با ایران.
الن تاوشر در دفاع از توافقنامه گفت برای نخستین بار در چنین توافقنامه هایی امارات پذیرفته است از غنی سازی اروانیوم چشم پوشی کند و پروتکل الحاقی را به اجرا بگذارد.
تاوشر افزود تعهد امارات در مغایرت کامل با برنامه های ایران قرار دارد که بی اعتنا به تعهدات بین المللی اش به توسعه ی مولفه های غیرضروری و مرتبط با تولید جنگ افزار هسته ای ادامه می دهد.
موافقت ضمنی دموکرات ها نشان می دهد نگاه مجموعا مثبتی نسبت به توافقنامه وجود دارد و انتظار آنها این است که دیگر کشورهای منطقه آن را به عنوان الگو مد نظر قرار دهند. از جمله نگرانی ها این است که کشورهای منطقه گزینه های دیگری را برای راه اندازی برنامه ی هسته ای شان در اختیار دارند که خارج از حوزه ی نظارت آمریکا است.
ایلیانا راس لتینن امروز همچنین متممی را ارائه کرده است که خواهان انتقال ۶۵ میلیون دلار از کمک های آمریکا به سازمان ملل متحد به برنامه ی حمایت از دموکراسی خواهان در ایران است.

۲ نظر:

م گفت...

در سال 1957
"ایران و آمریکا در چارچوب برنامه اتم برای صلح که آیزنهاور پیشنهاد کرده بود قرارداد همکاری در زمینه‌های غیرنظامی اتمی امضا کردند. بر پایه این قرارداد ایران چند کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده برای مصرف پژوهشی از آمریکا دریافت می‌کرد."
شاید این ابتدای اتمی شدن ایران بود در آن زمان وقتی این قرارداد امضا شد کسی این روزها را پیش بینی نمی کرد که اتم روزی در دست آخوند های افراطی بیافتد که جهان را تهدید کند.
اکنون نیز خاور میانه منطقه پر تنشی است که شاید هر گونه امضاء قرارداد هائی که اکنون هیچگونه خطری را نداشته باشد اما در اینده چه پیش خواهد امد قابل پیش بینی نیست.
بهتر است الگوی استفاده از انرژی های اتمی نه تنها در منطقه بلکه در کل دنیا کاهش یابد.
که شاید ضررهای استفاده ازآن بیشتر از منافعش باشد.

ناشناس گفت...

انفجارهای پی در پی در عراق 42 کشته برجای گذاشت
میبینم که رژیم ایران با بلند شدن زمزمه حمله اسراییل و در واقع دفاع اسراییل از موجودیت خود باز با ایجاد انفجار در عراق قصد دارد افکار عمومی آمریکا را بترساند تا جلوی همراهی آمریکا در حمله به ایران را بگیرد , تا این رژیم ام الفساد تروریسم در منطقه ازبین نرود انفجارهای انتحاری و تروریستی ادامه خواهد داشت.