۱۳۸۸ مرداد ۶, سه‌شنبه

«ایران برای عدم پایبندی به توافقنامه ی پادمان تحت فشار قرار خواهد گرفت»

سیاست آمریکا در حمایت از دموکراسی و جلوگیری از دستیابی ایران به گسترش جنگ افزار هسته ای از موضوعات محوری نشستی در کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا بود. هدف از جلسه بررسی صلاحیت گروهی از مقامات پیشنهادی دولت اوباما از جمله مدیرکل پیشنهادی وزارت خارجه در امور دموکراسی و حقوق بشر و نماینده ی جدید آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.
در نشست کمیته ی روابط خارجی سنا به ریاست سناتور دموکرات باربارا باکسر، رئیس کمیته ی فرعی دموکراسی و حقوق بشر در سنای آمریکا، شش دیپلمات ارشد معرفی شده از سوی پرزیدنت اوباما حضور داشتند. مایکل پوزنر، مدیرکل پیشنهادی امور دموکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه، کرن کورنبلو، نماینده ی پیشنهادی آمریکا در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ارترین کازین، نماینده ی پیشنهادی آمریکا در آژانس غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، کری ان جونز، مدیر کل پیشنهادی وزارت خارجه در امور محیط زیست بین المللی و علوم، دیوید کلیون، نماینده ی آمریکا در یونسکو، و گلن دیویس، نماینده ی آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، این شش دیپلمات بودند.
مایکل پوزنر، مدیرکل پیشنهادی وزارت خارجه ی آمریکا در امور دموکراسی و حقوق بشر، با نقل تاریخچه ی مبارزات اعضای خانواده اش در برابر استبداد در اروپا گفت دو آموزه ی یکی تلخ و دیگری مثبت زندگی اش این است: حکومت هایی که در دست دیکتاتورها و رهبران عوامفریب قرار می گیرند به وحشیگری های غیر قابل توصیفی دست می زنند اما، افراد شجاعی هستند که می توانند و اغلب نیز در برابر بیدادگری می ایستند و وظیفه ی آمریکا است که به آنها کمک کند.
بحران سیاسی در ایران و چالش های ناشی از برنامه ی هسته ای رژیم از موضوعات مطرح در جلسه بود.
سناتور باربارا باکسر در بخشی از جلسه به نگرانی های ناشی از تولید اورانیوم غنی شده ی کافی برای تولید یک بمب اتم در ایران اشاره کرد و عدم همکاری ایران در ارائه ی اسناد و محدود کردن دسترسی بازرسان به مراکز هسته ای را در آنچه مولفه های نظامی برنامه ی هسته ای ایران خواند به پرسش گرفت.
سناتور باکسر یکی از چالش های جدی پیش روی گلن دیویس، نماینده ی پیشنهادی آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، را متوقف کردن برنامه ی غیرقانونی هسته ای ایران توصیف کرد و از او پرسید «در صورت کسب رای اعتماد چگونه از پایبندی ایران به تعهداتش بین المللی اش اطمینان حاصل می کنید؟»
گلن دیویس، نماینده ی پیشنهادی آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، که در صورت کسب رای اعتماد جانشین گرگوری شولتی می شود گفت در همکاری با دیگر کشورها در وین خواهد کوشید ایران را برای پایبندی به تعهداتش بر مبنای توافقنامه ی پادمان تحت فشار بگذارد و از ایران بخواهد از همکاری نیم بند در تحقیقات فراگیر آژانس درباره ی فعالیت های هسته ای اعلام نشده اش دست بردارد.
گلن دیویس تاکید کرد این وضعیت هفت سال است ادامه داشته و نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد.
دیویس گفت دولت اوباما کماکان به سیاست تعامل با ایران پایبند است اما، تصریح کرد تضمینی وجود ندارد که این رویکرد نتیجه بخش باشد.نکته ی مشترک سخنان هر شش دیپلمات حاضر در جلسه تلاش برای تقویت نقش آمریکا در همکاری های بین المللی بود.

۸ نظر:

م گفت...

با سلام و احترام
از اینکه هفت سال است این روند ادامه دارد . و دوباره نیز گفته می شود تضمینی برای نتیجه بخش بودن تعامل با ایران وجود ندارد جای بسی تامل است.
اکنون که مجددا" در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به بررسی صلاحیت نماینده جدید آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخته می شودآیا این ابهام بوجود نمی آید که شاید نماینده پیشین و سیاستهای قبلی نیز اشکالات اساسی داشته اند که موجب این شده است ایران در چند قدمی تولید سلاح اتمی باشد.
امیدوارم با شناخت بیشتر از حکومت جمهوری اسلامی و اینکه آنها تمام تلاش خود را برای رسیدن به سلاح اتمی انجام میدهند و برخی کشورها نیز به رسیدن ایران به این هدف کمک می کنند.
اینبار آمریکا و سازمان ملل متحد راهکارهائی را به کار ببندد که رژیم خودکامه جمهوری اسلامی را به زانو در آورد و آنها نتوانند به فعالیتهای اتمی خود ادامه دهند.
اما اینکه منتظر بنشینند که ایران با آنها گفتگو یا همکاری در این زمینه بکند خیالی بیش نیست.
زیرا از دید من که یک ایرانی هستم و با این رژیم زندگی کرده ام جز ابزار زور هیج چیز برای آنها کار ساز نخواهد بود.

م گفت...

درواقع برای جلوگیری از نابودی کلی ایران باید به نابودی جزیی آن رضایت دهیم یعنی نابودی تاسیسات اتمی ایران, وگرنه با انفجار بمب اتمی احمدی نژاد بر سر اسراییل در اقدام تلافی جویانه کل ایران نابود خواهد شد .

ALLENE VICTORY گفت...

اينجانب بسیار علاقه مندم با مسئولان امریکایی درباره روند سازش با ایران کمک به صلح و امنیت و ثبات در جهان مذاکره کنم و نظر بدهم و می دانم که مخاطراتی در پیش روی مردم ایران و خاورمیانه است بیایید از تکرار سیاست گذشته که بعد از 11 سپتامبر رویداد و منجر به اشغال 2 کشور شد دست برداریم سیاست تهدید تحریم جنگ مخاصمه کارساز نبوده و نخواهد بود سیاست جاذبه و دافعه را در پیش گیرید بیایید با تکیه بر اصول روانشناسی و علوم انسان شناسی و رفتاری انسانهای سرکش و مستبد را به راه درست رهنمون سازیم احمدی نژاد و رهبر ایران هم در ایران کشور بزرگ شده و تربیت شده اند و اگر تصمیمات و نیاتی دارند که به صلاح مردم نیست می توان با اصول انسانی و عقل گرایی و فطرت جویی با آنها در این رابطه که ای آقای احمدی نژاد یا رهبر دیگر وقت جمهوری اسلامی پایان یافته است و باید فصلی نو و رهبران جدیدی برای ایران و مردم آن تصمیم گیری کنند بیایید بدون مخاصمه و مقابله به خواست مردم تن دهید و با جهان تعامل داشته باشید و یک حکومت برخواسته از آرا مردم را بر سر کار بیاورید جنگ و خونریزی و مرگ عزیزان چاره درد ما نیست بیایید به مردم به جوانان کمک کنیم شاد و خوشحال و سربلند در کشوری زندگی کنند که صلح و آرامش دارد .

ALLENE VICTORY گفت...

اينجا ب می خواهم نظرم را اینگونه بیان کنم که ایران عراق یا افغانستان نیست که با جنگ و حمله یا تحریم از پا درآید ایران را نسل امروز یا فردا می سازند زمان عامل مهمی است هر چه روزها و ماهها می گذرد بر فرسودگی و پوکی حکومت ایران افزوده می شود امریکا و غرب بدانند تاسی به صبر و حوصله و مدارا با حکومت ایران به فرسایش آن می افزاید از قدیم گفته اند که صبرم اندازه ای دارد ولی نه در مورد ایران همه چیز با صبر و مدارا درست می شود مطمئن باشید اگر ایران بمب اتم هم درست کند هیچ جا پرت نمی کند اینها همه های هوی است آخوندها بزدل هستند و همه کارهایشان احمقانه است امریکا باید بداند سیاست غلط خودش باعث شده است که رژیم تهران جری شود و هیچ ایرانی حتی رهبر هم نمی خواهد با بمب اتم به کشوری حمله کند اینها همه توهمات است و شیاطین جن و انس می خواهند فتنه درست کنند و جنگ راه بیاندازند گول شیطان نفس را نخورید همه اش فریب است .

م گفت...

برای جلوگیری از نابودی کلی ایران باید به نابودی جزیی آن رضایت دهیم یعنی نابودی تاسیسات اتمی ایران, وگرنه با انفجار بمب اتمی احمدی نژاد بر سر اسراییل در اقدام تلافی جویانه کل ایران نابود خواهد شد .

م گفت...

برای جلوگیری از نابودی کل ایران و کشته شدن بیشتر جوانان بیگناه این وطن به دست جلادان رژیم باید این جلادان را هر چه زودتر به دست چوبه دار و اعدام سپرد و ایران و جهان را از دست این تروریستها آزاد کرد.
و امنیت را به منطقه و خطر اتمی شدن ایران و محو کشورها از صفحه روزگار را رفع کرد.

ثمین گفت...

جلادان را جز با سرنگونی رژیم نمیتوان به چوبه دار سپرد و بخاطر برنامه سریع تاسیسات اتمی ایران فقط حمله نظامی کارساز است
ثمین

Unknown گفت...

ایهالناس مسلمان کشی‌یکی‌از سرگرمیهای جدید برای کشورها و دولتهای مسلمان و غیره مسلمان شده. جالب اینجاست که دوستان عزیز آقای احمدی خره،چین و شوروی، قبل از شمارش آرای انتخابات به ایشون تبریک گفتند. کشور چین و شوروی یک ساعت بعد از انتخابات به آنترینژاد تبریک گفتند تو نگو اینها با هم یه قرارهایی دارند و آنهم سرگرمی هست که هر ستاشون دوست دارند و آن هم، مسلمان کشی‌. در ارومجی چین و در چچنیا شوروی و در ایران عزیز دولتها همه مشغول مسلمان کشی‌هستند.احمدی‌نژاد ممکن که خایهٔ امریکا و انگلیس را نمیمالد ولی‌ خوب خایهٔ چین و شوروی را ما چ می‌کند. هی‌نماز جمعه داد میزنم مرگ بر یهودی و صهیونیست تو نگو پولدارترین ادمهایی که شوروی را اداره میکنند یهودی هستند. هر هفته میرم نماز جمعه داد میزنم مرگ بر امریکا و مرگ بر انگلیس تو نگو مسلمان کشهای اصلی‌، چین، شوروی و همین رئیس جمهور قلابی خودمون آقای احمقی خره جنایتکار هستند.
«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»