۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

رهبران ایران و «بحران اعتماد»

در برنامه ی امشب کوشیدیم به سه پرسش پاسخ دهیم: آیا دولت احمدی نژاد می تواند اعتماد از دست رفته ی مردم ایران و جامعه ی جهانی را بازگرداند؟ ایران از فرصت موجود برای گفتگو با آمریکا چگونه استفاده خواهد کرد؟ و آیا تعامل با ایران به تغییر سیاست هایش می انجامد؟
مصاحبه ای اختصاصی با سناتور لیندسی گراهم، عضو جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا، داشتیم و کارشناسان برنامه، آقایان آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانتگمری، بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس از ایران، و محسن سازگارا، مدیر مرکز تحقیقات ایران معاصر، این تحولات را زیر ذره بین قرار دادند.



لینک برای دانلود با سرعت بالا یا پایین:


ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vFRI.wmv


ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vbFRI.wmv


متن کامل مصاحبه با سناتور لیندسی گراهم، عضو کمیته ی نیروهای مسلح و امور قضایی سنای آمریکا، یکی از تنظیم کنندگان دو لایحه ی جدید در سنا درباره ی ایران:


سیامک دهقانپور:
«با توجه به حساسیت هایی که نماز جمعه ی این هفته ایجاد کرده است برای آقای هاشمی رفسنجانی و میر حسین موسوی چه نقشی در این مقطع سرنوشت ساز قائلید؟»
سناتور لیندسی گراهم:
«من علاقه ای ندارم رهبر آینده ی ایران را انتخاب کنم و این هیچ ربطی به من ندارد. اپوزیسیون رژیم اینک یک فرد نیست جوانهایی اند که برای اعتراض پا به خیابان می گذارند. فکر نمی کنم از این پس دیگر مساله ارتباطی به یک فرد خاص داشته باشد موضوع آینده ای بهتر برای ایران است. البته رهبران اپوزیسیون بسیار شجاعانه عمل کرده اند و جانشان را به خطر انداختند. نزدیکان و اعضای خانواده شان به زندان انداخته شدند. امیدوارم تلاش های مردم ایران و این جوانهای شجاع توسط رهبران خردمند و مدبر ایران دنبال شود و به صدای مردم گوش دهند. رفسنجانی می تواند تاثیر ژرفی بر تحولات بگذارد. اما، تنها یک مرکز قدرت می تواند سرنوشت بهتری را برای ایران رقم بزند و آن نیروی جوانان است. اگر من رهبری سیاسی در ایران بودم خودم را به این مرکز قدرت متصل می کردم؛ و رهبرانی که چنین شجاعتی و قدرتی داشته باشند که ندا را مبنای حرکت خود قرار دهند مورد استقبال جهان خارج قرار خواهند گرفت و توانایی بهتری برای رهنمون کردن ایران به سوی کامیابی کشور خواهند داشت. خطاب به رهبران اپوزیسیون که در پی این هستند که باید چه کنند و به چه مسیری بروند می گویم در کنار مردم باشید هرگز به خطا نخواهید رفت. البته رفسنجانی و موسوی از وزن سیاسی بالایی در درون ایران و در جهان خارج برخوردارند.»
سیامک دهقانپور:
«محمود احمدی نژاد در مشهد بار دیگر غرب را محکوم کرد که قصد ایجاد اختلافات داخلی در ایران داشته است. گذشته از این لفاظی ها فکر می کنید رهبران رژیم برای کسب مشروعیت به مصالحه ای دست بزنند؟»
سناتور لیندسی گراهم:
«تاکتیک هایی که احمدی نژاد بکار گرفته چه در برخورد با مردم ایران و چه لفاظی های تهدیدآمیزش همه برای ماندن بر سر قدرت است و این روش دستیابی ایرانیان به آینده ای بهتر را غیرممکن می کند. رهبری ایران بدست مردم ایران و نه توسط من به حاشیه رانده شده است. احمدی نژاد ممکن است برای حرفهایم ارزشی قائل نباشد البته وظیفه ی من هم این نیست که حکم به برکناری او بدهم و برای کسی مخالف او کمپین کنم اما، آنگونه که اینها طی انتخابات رفتار کردند امکان انتقال ایران به یک مرحله ی نوین توسعه ی اقتصادی را بسیار محدود و غیرممکن کرده است. من بشدت تحت تاثیر شجاعت جوانهای ایران قرار گرفته ام واقعا دیدن این تصاویر مرا تکان داد و به خودم گفتم آیا من چنین شجاعتی دارم که همه چیزم را به خطر بیندازم و در حالی پا به خیابان بگذارم که بدانم ممکن است به خانه بازنگردم. این روزها احترام من برای مردم ایران بسیار بیشتر شده است. من اجازه نمی دهم آقای احمدی نژاد ایران را برای من تعریف کند... البته نباید فراموش کنیم که این آمریکا بود که از سرنگونی دولت منتخب مردم در دوران محمد مصدق حمایت کرد. هر گاه که ما از حکومت های سرکوبگر و خودکامه حمایت کردیم نتایج بدی را بدنبال داشت و هر موقع آمریکا در پی حرکت قاطع مردم و آزادیخواهی ایستاده است نتایج بهتری را در بر داشته است. جان کلام اینکه من کار زیادی از دستم برنمی آید اما، به آنچه در توان دارم دست می زنم تا به مردم ایران کمک کنم آزادانه به اینترنت دسترسی داشته باشند و در برابر رژیمی که در برابر مردمش می ایستد ساکت نخواهم نشست.»
سیامک دهقانپور:
«گروهی از مخاطبان برنامه می پرسند سرنوشت لایحه ی تحریم بنزین چه شد؟»
سناتور لیندسی گراهم:
«آنچه من از مردمی که در پس پرده ی آهنین زندگی کرده اند شنیده ام این است که هر چه ما قاطعانه تر در برابر رژیم عمل کنیم آنها امیدوارتر می شوند. امیدوارم سیاستمدارانی چون من در آمریکا و دیگر نقاط جهان به این نتیجه برسند که اینک زمان اعمال فشار اقتصادی است. مردم در خیابان های تهران این را می دانند که اینک زمان تقویت رژیم نیست بلکه زمان مجازات این رژیم برای آنچیزی است که بر سر مردم آورده اند و تحریم بنزین راه خوبی برای تغییر است.»
سیامک دهقانپور:
«نقش روسیه را در این مقطع چگونه می بینید؟»
سناتور لیندسی گراهم:
«من بسیار متاسفم که روسیه و چین تصمیم گرفته اند بجای حمایت از مردم ایران در پشت این رژیم بایستند. امیدوارم آنها دریابند که یک ایران آزاد بسود منافع مسکو است. ایرانیان نقاط بسیاری در تاریخشان برای مباهات دارند متاسفانه اینک ما در دوره ی تاریک تاریخ ایران هستیم و من خواهان تابش نور هستم.»
سیامک دهقانپور:
«لایحه ی جدیدی که شرکت های فروشنده ی فناوری های شنود مکالمات و مکاتبات اینترنتی به ایران را مشمول مجازات هایی می کند می پرسم لایحه در چه مرحله ای است و هدف از آن چیست؟»
سناتور لیندسی گراهم:
«آنچه من به همراه سناتور دموکرات چاک شومر در پی آن هستیم این است که فناوری های جدید علیه مردم ایران مورد استفاده قرار نگیرد. لایحه ی ما می گوید هر شرکتی که تجهیزات سرکوب اینترنتی را برای جلوگیری از تماس مردم ایران با همدیگر و با جهان بیرون در اختیار رژیم ایران قرار دهد از انجام معاملات با آمریکا محروم می شود. بدترین کاری که می توان کرد این است که مشتاقان آزادی در ایران را از آزادی ها محروم کرد. امید جهان آزاد این است که مردم ایران در عین اینکه قادر به ایجاد ارتباط اینترنتی با هم باشند بتوانند آینده ای بهتر را برای خود رقم بزنند. من ایرانیانی را که با علم به اینکه ممکن است کشته شوند اما برای تغییر پا به خیابان می گذارند ستایش می کنم. در کشور من، آمریکا، هم تغییر بسادگی بدست نیامد. مبارزان جنبش حقوق مدنی جان دادند تا آمریکا به کشوری بهتر برای آمریکاییان آفریقایی تبار بدل شود. کشور ما با دست زدن به خطر بریدن از استعمار بریتانیا شکل گرفت. من با دیدن تصاویر محدودی که از ایران می رسد به خودم می گویم خدایا چه مردم دلیری.»
سیامک دهقانپور:
«با توجه به دو هزار قراردادی که زیمنس با دولت آمریکا دارد همکاری نوکیا و زیمنس با ایران در فروش تجهیزات شنود و کنترل اینترنت که برای بازداشت آزادیخواهان مورد استفاده قرار گرفت برای آنها چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت؟»
سناتور لیندسی گراهم:
«امیدوارم عواقب آن سنگین و زودرس باشد. این شرکت ها هیچ خدمتی به جهان آزاد نمی کنند. لایحه ی ما حامیان بسیاری در دو حزب دارد. سناتور شومر دموکرات لیبرالی از نیویورک و من جمهوریخواهی محافظه کار از کارولاینای جنوبی ام و هر دو به مساله به یک شکل نگاه می کنیم. اکثریت در آمریکا از راست و چپ می دانند مردم ایران از دست حکومتشان بستوه آمده اند. این وظیفه ی من نیست و به من هیچ ربطی ندارد که به مردم ایران بگویم چگونه حکومتی داشته باشند اما، وقتی مردم برای اعتراض به سرکوب و رژیمی که خارج از معیارهای بین المللی عمل می کند پا به خیابان می گذراند وظیفه ی ما است که با صدای رسا از آنها حمایت کنیم و در کنارشان بایستیم و اطمینان بیابیم شرکت هایی که به این رژیم کمک می کنند باید بهای آن را بپردازند.»
سیامک دهقانپور:
«بسیاری از مخاطبان از طریق بلاگ و فیس بوک از شما پرسیده اند لایحه ای که شما باتفاق سناتور مک کین و سناتور لیبرمن بر روی آن کار می کنید چه موقع امکان استفاده از اینترنت را بدون مداخله ی حکومت فراهم می کند؟»
سناتور لیندسی گراهم:
«ما در حد توان عمل می کنیم. آنچه اتحاد جماهیر شوروی را به سقوط کشاند قابلیت مردم برای ایجاد ارتباط با یکدیگر بود. وقتی پاپ علیه کمونیسم ایستاد؛ زمانی که پرزیدنت ریگان در انتقاد از کمونیسم سخن گفت؛ راههایی بود تا مردم در شوروی این گفته ها را بشنوند. به باور من امروز قویترین ابزار برای آزادی و بزرگترین تهدید برای حکومت های خودکامه اینترنت است. از این رو لایحه ی ما می کوشد شرایطی ایجاد کند که مردم ایران از اینترنت چیزی فراتر از تبلیغات حکومت سرکوبگر ایران را دریافت کنند و امیدوارم طی سال جاری و بزودی آن را در کل سنا به رای بگذاریم.»
سیامک دهقانپور:
«هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، روز چهارشنبه گفت دولت کماکان آماده ی تعامل با ایران است اما، زمان عمل به آن اینک است و این پنجره ی فرصت تا ابد باز نخواهد بود. شما فکر می کنید از طریق تعامل بتوان رفتار رژیم را تغییر داد؟»
سناتور لیندسی گراهم:
«شاید من اشتباه می کنم زیرا در واشنگتن یا کارولاینای جنوبی نشسته ام و از بیرون به اوضاع نگاه می کنم ولی فکر می کنم ایران برای همیشه تغییر کرده است و راه بازگشتی وجود ندارد. اگر ما با این رژیم بر سر میز مذاکره بنشینیم آیا علیه مردم ایران مذاکره می کنیم؟ اعتقاد من این است که رژیم محبوبیت خود را در میان مردمش از دست داده است و تنها دلیل بر سر کار ماندن آنها استفاده از زور و خشونت و سرکوب اینترنتی است. این مردم ایران و نه لیندسی گراهم است که باور دارند انتخابات به سرقت رفته است. هر ناظر بیطرفی این را درک می کند که انتخابات فاقد مشروعیت بوده است. آنهایی که ندا را در خیابان کشتند همانهایی هستند که انتخابات را ربودند. با تمام احترامی که برای وزیر خارجه و پرزیدنت اوباما قائلم اما، ما با چه کسی مذاکره می کنیم؟ با افرادی که تنها بدلیل ارعاب قدرت را در دست دارند. من ترجیح می دهم وقت و انرژی مان را صرف کمک به مردم ایران کنیم که خواهان تغییر دولت هستند؛ نه با کمک های نظامی بلکه تنها با اطمینان از اینکه اینترنت را به روی مردم نمی بندند. بسیار قابل توجه است که آنچه در ایران رخ می دهد هیچ ربطی به سیاستمداران در آمریکا یا بریتانیا یا هیچ نیروی خارجی ندارد. آنچه که در ایران بر این مردم بزرگ با این تاریخ فوق العاده غنی می گذرد این است که مردم دیگر تحمل دولت ناکارآمد، روش های سرکوبگرانه، و ناتوانی از رقم زدن سرنوشت خود را ندارند. از این رو من به هیچ وجه قصد ندارم به افرادی که محبوبیت شان را در میان مردمشان از دست داده اند مشروعیت ببخشم.»

۱۲ نظر:

Nooshin گفت...

یک افراطی بدون اینکه ربطی به دولت آلمان داشته باشد یکزن محجبه را در آلمان میکشد احمدی نژاد فریاد وا مسلمانا سر میدهد ولی دویست نفر مسلمان را ارتش چین کمونیست بقتل میرساند و احمدی نژاد کوچکترین اعتراضی به اربابان چینی اش نمیکند و
در برابر کشتار مسلمانان چچن هم به ارباب دیگرش روسیه نازکتر از گل نمیگوید
احمدی نژاد نوکر وفادار و حلقه بگوش چین و روسیه است.

ناشناس گفت...

سلام اقای دهقانپور عزیز.فیلم مصاحبه دیشب شما را با اقای گراهم دیدم.خیلی حرفها داشتم ولی نوک انگشتانم سوخته است و زیاد نمیتوانم تایپ کنم. این هم یک یادگاری از اولین حضور من در نماز جمعه بود.اقای دهقانپور مگر ما از یک سناتور کنگره چه میخواهیم؟سخنان ایشان بسیار پدرانه بود برای ملتی و حداقل نسلی که حتی یک کلام محبت امیز از دولتمردان اخیر خود بیاد ندارد.من خود به شخصه به عملکرد دولت اوباما و خصوصا خانم کلینتون اعتقاد دارم ولی میخواهم ببینم چرا دولت اقای اوباما اینقدر اصرار به مذاکره با دولت کودتا دارد؟ اقای دهقانپور شما و همه ما به خوبی میدانیم اگر دولت امریکا با دولت کودتا به توافق برسند چه کشتار وسیعی در کشور شروع میشود.حتما میدانید در زمان مصدق چه اتفاقی افتاد.اقای دهقانپور شما انسان متعهد و ازاده ای هستید لطفا ما را هم روشن کنید.

Unknown گفت...

اقای دهقانپور عزیز واقعا خسته نباشیدتمام برنامه های خبری و غیر خبری یک طرف و برنامه شما یک طرف.سخنان روان و زیبای اقای گراهم مثل پاشویه برای یک روز تب دار در ایران بود.ونیز میزگرد بسیار خوبتان با اقایان حسامی و سازگارا و داد جدای از مسئله مورد بحث به ما میاموزد که چگونه میتوان در عین مخالفت با یکدیگر پشت یک میز نشست و در محیطی شاد و روان شروع به بحث و بررسی کرد.اقای دهقانپور مسئله مذاکره دولت امریکا با ایران را فراموش نکنید.نظرات اعضای کنگره چیست؟ متشکرم

محسن کردی گفت...

من در این مورد در وبلاگم یک مطلب نوشته ام؛ با احترام محسن کردی روزنامه نگار از سوئد

http://mohsenkordi.blogspot.com/2009/07/blog-post_8372.html

م گفت...

با سلام و با تشکر
دوم خرداد 76 حماسه ای که شاید اغاز اصلاحات در ایران بود.
خفقان دوران رفسنجانی باعث شده بود که مردم اینگونه دولت جدید را دوست داشته باشند و باستقبال اصلاحات بروند.
رفسنجانی هم قسمت بزرگی از کارنامه سیاه جمهوری اسلامی است.
نماز جمعه را اینبار سعی کرد به بهترین وجه بر گزار کند که البته فکر می کنم موفق هم بود.
اما این را شاید نشود به حساب مردم داری او گذاشت بلکه بیشتر باید به حساب زیرکی او گذاشت که بیشتر از دیگر رو حانیون در راس منجمله خامنه ای از اوضاع بحرانی ایران و خطری که همه انها را تحدید می کند آگاه است.

roya گفت...

تصرف حوزه نفتی ایران توسط عراق !
دولت وطن فروش احمدی نژاد بعد از واگذاری دریای مازندران به بیگانگان خیانتی دیگر آفرید و آخرین آن نخواهد بود چون احمدی نژاد دشمنی جز ملت ایران و دوستی جز بیگانه ندارد

به گزارش خبرنگار «آینده»، ماه گذشته تیم بهره‌برداری نفتی عراق به همراه گروهی از نیروهای ارتش این کشور به یکی از حوزه‌های نفتی ایران در نوار مرزی حمله کرده و پس از تصرف اقدام به آغاز عملیات استخراج نفت کردند. با این وجود مراجع مسئول در وزارت خارجه و نیروهای مسلح تنها به ارسال نامه‌ای بسنده کرده و طرف عراقی نیز با بی‌اعتنایی به نامه‌های ایران، به بهره‌برداری ادامه می‌دهد.

این در شرایطی است که مطابق با توافقنامه 1975 الجزیره و قوانین بین‌المللی طرف عراقی به هیچ‌وجه مجاز به این تجاوز آشکار نیست.

اقدام مذکور در حالی صورت می‌گیرد که با وجود گذشت 6 سال از سقوط حزب بعث و به قدرت رسیدن دولت جدید در عراق، تا کنون اقدامی در جهت اجرای بندهای تعلیق شده قرارداد الجزایر و حل اختلافات مرزی ایران و عراق از سوی بغداد صورت نگرفته است. علاوه بر آن‌که شکایات ایران از صدام و غرامت صد میلیارد دلاری جنگ تحمیلی نیز مسکوت مانده است
http://www.peykeiran.com/Content.aspx?ID=3925
http://donbaleh.com/link/116572

Nooshin گفت...

احمدی نژاد برای قتل یک مسلمان بدست یک افراطی روس تبار دولت آلمان را مسئول میداند و متهم میکند ولی به دولت چین برای قتل چند صد مسلمان چیزی نمیگوید آیا طرفداری احمدی نژاد از مسلمانان واقعیست یا فقط ملاحظات سیاسی و جان مسلمانان ارزشی برای ایشان ندارد ?.

کودتای مخملی گفت...

سپاه پاسداران در سقوط هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس مقصر بود چون آشوب و درگیری قایقهای تندرو سپاه در آن منطقه محیط جنگی و پر خطری را در خلیج فارس ایجاد کرد که باعث اشتباه ناو آمریکایی شد که در دفاع از خود و بتصور پشتیبانی هوایی دشمن از قایقهای تندرو سپاه دست به شلیک موشک بسوی آن زد .
همچنین هواپیمای آموزشی سپاه در سال 1371 برفراز فرودگاه مهر آباد با برخورد به هواپیمای مسافربری باعث سقوط آن شد.که بدستور رژیم سروصدای قضیه را خواباندند.

ایران امروز گفت...

آقای حسن داعی بسیار علی‌ و زیبا تحلیل کردند آنجا که جواب اون تلفن رو میدادند که میگفت تظاهر کنندگان نظام رو قبول داشتند ،آقای داعی جواب داد: آنها از ترس افعی به مار غاشیه پناه برده بودند .
از ایشان بیشتر دعوت کنید سخنانشان بسیار مستدل و دقیق است .

pooneh گفت...

از دولت و ملت سربلند و شجاع آمریکا میخواهیم در برابر گروگانگیری ناجوانمردانه مشتی طالبان تروریست افراطی در افغانستان و پیروان دیوانه قوانینی وحشیانه و دشمنان بشریت و تمدن کوتاه نیایند و تسلیم باج خواهی آنها نشوند گروگان گرفتن سرباز آمریکایی و نماش تلویزیونی او فقط از وحشیانی مثل طالبان و حامیان ضد بشر آنها برمی آید ,پایدار باشید که قلب ملت ایران با شما و با آزادیست .
پیروزی آزادی و تمدن و نابودی طالبان نزدیک است زنده باد دولت و ملت آمریکا , زنده باد آزادی و دمکراسی و ایران آزاد .

سرکار خانم زندی گفت...

یگویند در ایران حکومت نظامی نیست ولی ماموران و نظامیان در کوچه و خیابان حضور دارند و به اعمال محدودیت شدید مشغولند, میگویند آزادی در حد مطلق است ولی مخالفان مسالمت جو را هم زندانی و شکنجه میکنند!
میگویند روزنامه آقای موسوی توقیف نیست ولی دفتر روزنامه پلمب شده و کارمندانش دستگیر شده اند!
میگویند ماموران ما مسلح نیستند و شلیک نمیکنند در حالیکه جلوی دوربینها صحنه های کشتار مردم وجود دارد و صدها جسد بتدریج تحویل مردم میدهند
و در آخر میگویند جمهوری اسلامی اهل دروغ نیست همه تقصیر آمریکاست !

ناشناس گفت...

لطفا از مهمانان متنوع وبا افکار و عقاید مختلف دعوت نماید