۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

آیا اقلیت ها در آمریکا قدرت می گیرند

امروز تمام اخبار واشنگتن تحت الشعاع آغاز روند طولانی بررسی صلاحیت سونیا سوتومایور، قاضی پیشنهادی پرزیدنت اوباما برای دیوان عالی، در سنا قرار گرفت.
کسب رای اعتماد از سنا برای قاضی دیوان عالی روندی طولانی و طاقت فرساست زیرا این مقامی دائم العمر است و تصمیم گیری های قضات دیوان عالی و تفسیر آنها از قانون اساسی آمریکا می تواند تاثیرات مهم اجتماعی و سیاسی بگذارد. این روند ابتدا با جلسات متعددی در کمیته ی امور قضایی سنا آغاز می شود. تمام این هفته این روند ادامه دارد تا پرونده ی دهها سال فعالیت سونیا سوتومایور بدقت بررسی شود.
سوتومایور پنجاه و پنج ساله در ابتدای نخستین جلسه خانواده ی بزرگ پورتوریکی تبارش را معرفی کرد. مادر او یک پرستار بوده و بسیاری داستان پیشرفت او را داستان آمریکا می خوانند. سونیا در صورت کسب رای اعتماد نخستین قاضی لاتین تبار دیوان عالی و سومین زنی خواهد بود که میان نه قاضی دیوان عالی خدمت خواهد کرد.
سناتور دموکرات پتریک لیهی، رئیس کمیته ی امور قضایی سنا، به انتصاب سوتومایور به عنوان قاضی توسط دو رئیس جمهور جمهوریخواه و دموکرات، جرج بوش پدر و بیل کلینتون، اشاره کرد تا هر گونه شائبه ی یکجانبه گرایی او را از بین ببرد.
دموکرات ها کنترل کمیته ی امور قضایی سنا را با دوازده دموکرات در برابر هفت جمهوریخواه در اختیار دارند.
سناتور جمهوریخواه جف سشنز، عضو ارشد کمیته که پس از پیوستن سناتور اسپکتر به دموکرات ها اخیرا این پست را بدست آورد در همان چند دقیقه ی اول جلسه نشان داد جمهوریخواهان نخواهند گذاشت تائید سوتومایور خیلی راحت پیش برود.
کانون انتقادات علیه سوتومایور مربوط به مجموعه ای از اظهارنظرها و تصمیم گیری ها از جمله سخنرانی او در سال دو هزار و یک است که گفته امیدوارست «یک قاضی لاتین تبار خردمند بتواند بهتر از یک قاضی سفیدپوست که تجارب او را ندارد تصمیم گیری کند.»
سناتور لیهی در ابتدای جلسه ضمن ستایش سوتومایور گفت سوابق او نشان داده او قاضی ای برای تمام آمریکایی ها خواهد بود و برای تمام آمریکایی عدالت به ارمغان خواهد آورد. پتریک لیهی همچنین به جمهوریخواهان هشدار داد با این بانوی عالیقدر تحقیرآمیز برخورد نکنند.
سناتور سشنز دقایقی بعد در اشاره ای صریح به اظهارات پرزیدنت اوباما که گفته بود خواهان قاضی دارای حس همدلی با مردم در دیوان عالی است گفت به قاضی که بخواهد بر مبنای تجربیات شخصی اش با طبقه یا گروه خاصی همدلی کند و قضاوت منصفانه ای نداشته باشد رای نخواهد داد و فکر می کند دیگران هم باید چنین کنند.
سوتومایور قرار است جانشین قاضی سودر شود که ماه اکتبر خود را بازنشسته می کند.
سوتومایور پیشتر با هشتاد و نه سناتور یک به یک ملاقات کرده و با توجه به اکثریت دموکرات ها با شصت کرسی احتمال تائید او دور از انتظار نیست اما، مهم میزان حمایت از اوست چرا که رای اکثریت قوی می تواند جهت گیری کشور را نسبت به مسائل چون حق حمل اسلحه، سقط جنین، نژاد و جنسیت آشکار کند.

۱ نظر:

شاخه زيتون گفت...

به اميد روزي كه تمام اقليت هاي مذهبي و قومي در ايران با ارامش و رفاه يكسان همراه با ازادي و برابري زندگي كنند