۱۳۸۸ تیر ۲۰, شنبه

واکنش تند جمهوری اسلامی به برنامه ی جمعه ی تفسیر خبر

خبرگزاری فارس که این روزها بیشتر شباهت به یک وبلاگ تا یک خبرگزاری پیدا کرده است در صفحه ی اصلی بخش فضای مجازی اش به برنامه ی تفسیر خبر جمعه شب و مصاحبه ی اختصاصی من با الیوت اینگل، قانونگذار آمریکایی، حمله کرده است.
در این صفحه «صدای آمریکا وابسته به دستگاه جاسوسی ایالات متحده» توصیف شده و گفته های قانونگذار دموکرات کنگره در پاسخ به پرسش های من و اظهار همدردی او با مردم ایران «مداخله جویانه» قلمداد می شود. نویسنده ی مطلب ظاهرا از اشاره ی این عضو کنگره به مردم ایران ناراحت است و تائید می کند که او اغتشاشگران را مردم ایران نامیده است. خبرگزاری فارس مصاحبه را به شکلی ناقص نقل کرده و به گفته های آقای اینگل درباره ی آیت الله خامنه ای هیچ اشاره ای نمی کند.
متن کامل مصاحبه با الیوت اینگل در وبلاگ موجود است.

لازم به ذکر است که اظهارات اعضای کنگره ی آمریکا لزوما بیانگر موضع دولت آمریکا نیست.

متن کامل مطلب خبرگزارس فارس:

اظهارات مداخله‌جويانه نماينده كنگره امريكا درباره ايران؛
همه‌ مشكل ما احمدي‌نژاد است

خبرگزاري فارس: رئيس دموكرات كميته نيمكره غربي در مجلس نمايندگان آمريكا در امور ايران در گفت‌وگو با تلويزيون صداي امريكا به تكرار اظهارات مداخله‌جويانه غرب عليه كشورمان پرداخت و ادعا كرد ايران و امريكا روابط بسيار خوبي داشته و دارند اما همه مشكل ما احمدي‌نژاد است.

به گزارش خبرنگار سرويس "فضاي مجازي " خبرگزاري فارس، رجانيوز نوشت؛ تلويزيون صداي آمريكا وابسته به دستگاه جاسوسي ايالات متحده در گفت‌وگو با اليوت انگل پرسيد: آيا ادامه تظاهرات مردم معترض بر سياست واشنگتن در قبال تهران تأثير خواهد داشت و از نظر شما اين مسئله نشانگر چيست؟ 
انگل گفت‏:‏ اين وضع نشان مي‌دهد اكثريت مردم ايران از ادامه اين وضعيت به ستوه آمده‌اند‏.‏ آنها خواهان آرمان‌هايي هستند كه مردم تمام جهان در پي آن هستند‏.‏ كشوري دمكراتيك كه بتوان در آن انتخاباتي واقعي برگزار كرد‏.‏ ديدن جوانان ايراني كه چنين شجاعانه در برابر مقامات ايستاده‌اند، حيرت‌آور است، چون قابل درك است. 
وي در بخش ديگري از اظهاراتش با نام بردن از اغتشاشگران به‌عنوان مردم، گفت: مردم عادي به دليل پيامدهاي ناگوار حضورشان در تظاهرات از بيان عقايدشان وحشت داشته باشند، ما كه در امريكا نظاره‌گر ايستادگي هزاران هزار ايراني براي باورهايشان هستيم، آنها را كه فارغ از برخورد دولت گام به پيش بر مي‌دارند، عميقاً ستايش مي‌كنيم‏.‏ 
صداي آمريكا پرسيد‏:‏ موسوي گفته است به اعتراضات خود عليه دولت احمدي‌نژاد كه آن را فاقد مشروعيت مي داند، ادامه مي‌دهد. از نظر شما دولت احمدي‌نژاد دولتي داراي مشروعيت است؟ 
وي ادعا كرد‏:‏ شواهد بسياري وجود دارد كه اين انتخاباتي آزاد و عادلانه نبوده است‏.‏ پرسش‌هاي كافي بر جعلي بودن انتخابات وجود دارد كه آن را در زير سايه بلندي از شك و ترديد قرار مي‌دهد‏.‏ 
اين نماينده كنگره امريكا در بخش ديگري از اظهارات مداخله‌جويانه‌اش گفت: اخيراً انتخاباتي در آلباني با حضور ناظراني بين‌المللي برگزار شد و آنها بر آن مهر تاييد زدند‏.‏ در ايران چنين اتفاقي رخ نداد و من فكر مي‌كنم اگر خواهان برگزاري انتخابات آزاد و عادلانه در ايران هستيم، بايد ناظران بين‌المللي حضور داشته باشند‏.‏ 
وي در پاسخ به اينكه‏ "با اين وضع تماس با ايران تا چه حد دشوار شده است؟ "‏، گفت: دشوار است، ايران و امريكا بايد روابط خوبي باهم داشته باشند و روابط خوبي هم داشتند و ما مشتركات بسياري داريم‏.‏ اما همه‌ مشكل ما احمدي‌نژاد است‏.‏ ما نه تنها معتقد هستيم انتخاب جعلي بوده است بلكه اظهار نظر احمدي‌نژاد ما را در غرب با اين پرسش جدي روبه رو كرده است كه آيا واقعا او خواهان هم‌زيستي مسالمت‌آميز ايران با ديگر كشورها است‏.‏ 
انگل در پاسخ به اين سؤال كه آيا بيانيه گروه 8 از شكاف در اين گروه نسبت به چگونگي برخورد با ايران حكايت دارد، گفت‏:‏ روسيه از جمهوري اسلامي حفاظت و حمايت مي‌كند و همواره كوشيده است شدت لحن متن بيانيه‌ها عليه ايران را به حداقل برساند‏.‏ در بسياري موارد هم نه تنها در گروه 8، بلكه در سازمان ملل موفق شده است‏.‏ اميدوارم مسكو هم از اين حمايت‌ها دست بردارد و جهان واكنش قوي‌تري نشان دهد‏.‏ با اين وجود همه چشم به پايان ماه سپتامبر و ضرب‌الاجل تعيين شده، در بيانيه خواهند اندوخت تا جهان در صورت ادامه بي‌اعتنايي ايران به تعهدات هسته‌اي خود تصميمي قاطع بگيرند‏.‏ 
صداي امريكا پرسيد‏:‏ آيا اين توجيه دولت اوباما را كه موضع روسيه در نزديك شدن به موضع امريكا در برابر ايران است، قبول مي‌كنيد؟ 
رييس دمكرات كميته نيمكره غربي در مجلس نمايندگان امريكا در پاسخ گفت‏:‏ آقاي اوباما در ديدارهاي خود با همتاي روس خود و پوتين روشن كرد، در پي آغاز فصلي نوين در روابط امريكا و روسيه است اما توفيق در ميزان همكاري واشنگتن و مسكو تا حدود زيادي در گرو اتفاق نظر بر سر ايران است‏.‏ روسيه بايد به تصميماتي دست بزند اگر مسكو به حفاظت از حكومت ايران ادامه داده و مانعي در برابر واكنش جامعه جهاني باشد روابط امريكا و روسيه رو به وخامت خواهد گذاشت‏.‏ 
انگل در پاسخ به اين سؤال كه امريكا مدت‌ها از روسيه خواسته است، فروش موشك‌هاي فوق پيشرفته دفاعي "اس-‏300‏ " به ايران خوداري كند اما تاكنون نتيجه‌اي نگرفته است، چرا فكر مي‌كنيد تحويل اين موشك‌ها به ايران با وجود دفاعي بودنشان تعادل نظامي را در منطقه به هم خواهد زد؟، گفت‏:‏ قطعاً تعادل نظامي را در منطقه به هم مي‌زند. روسيه بايد در سياست خود در اين باره تجديدنظر كند، مواردي هم بوده است، قراردادهاي منعقد شده نظامي به دلايلي ملغي شده است، ايران بايد درك كند، نمي‌تواند با بي توجهي به قطعنامه هاي شوراي امنيت انتظار برخوردي عادي از سوي جهان داشته باشد‏.‏ ما در واشنگتن تحريم‌هاي شديدتري را در نظر داريم كه سرعت فعال شدن آنها ارتباط مستقيم با عملكرد ايران دارد‏. 
انتهاي پيام/


لینک مطلب در خبرگزاری فارس: 
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8804200737

۹ نظر:

Pedram Rahimi گفت...

شهروندان ایرانی هم فکر میکنند دلیلی ندارد یکباره دولت آمریکا از طرفداران یک کاندیدا فقط به خاطر راهپیمایی اعتراض آمیز حمایت کند، مگر اینکه این کار زمینه نفوذ و سلطه آمریکا را به بهانه توسعه دموکراسی یا شعار حقوق بشر مانند عراق فراهم آورده باشد. آقای اوباما هم با این شناخت از مردم ایران گفت اختلافات داخلی ایران به خودشان مربوط است و روی روابط دولتهای دیگر با ایران تمرکز کرده هر چند ما راه خودمان را میرویم
İt hürər, karvan keçər

سيامک دهقانپور گفت...

قانونگذاران کنگره ی آمریکا نمایندگان مردم آمریکا هستند و نقض حقوق بشر و آزادی های بنیادی و کشتار مردم بیگناه را در هر کجا در چین، روسیه، ایران، و حتی بازداشتگاه گوانتانامو محکوم می کنند این امری مربوط به امروز و دیروز نیست و ربطی به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران ندارد بهتر است مسائل را با هم قاطی نکنیم و دست از این طرح توطئه برداریم.
تردیدی نیست که مردم راه خودشان را می روند اما، ما هم بهتر است به نمایندگی از مردم ایران سخن نگوییم چون هستند کسانی که معتقدند روسیه و چین در این دعوای خانوادگی که به کشتار دهها تن از اعضای فامیل منجر شد چشم بر همه چیز بستند و پیشاپیش جانب یکی از کاندیداها را گرفتند.

Unknown گفت...

درود
وقتي سخن ازخبر گزاري فارس و يا رجانيوز و ... مي افتم بي اختيار لبخندي بر لبانم نقش مي بندد و اين جمله كه شوخي بيش نيستند. در هر حال برنامه شما در يك كانال پربيننده در ايران به نام voapersian به روي آنتن رفته و مانند هميشه حق برداشت با مخاطبان است كه ثابت كرده اند هميشه باهوشند. مخصوصا بعد از وقايع انتخابات در ايران.
بيش از اين وقت شريفت را صرف اباطيل اين ها نكن سيامك جان كه كساني كه از اين رسانه ها خط مي گيرند اگر كل مطلب را هم اين سايت فارس منتشر مي كرد باز هم همان چيزي را برداشت مي كردند كه فارس با جعل خبر متبادر كرده به ذهن هاي مخاطبانش
---------------------------
اين كه ما بگوييم ةشهروندان ايراني هم اينگونه فكر مي كنند...» آقاي پدرام كمي كم لطفي است.
كدام شهروندان؟ پيشنهاد مي كنم از پسوند ها كه درست تر است هم به جاي ان عربي استفاده نكنيد اگر مي خواهيد جمع ببننديد واقعا نماينده يك جمع باشيد و صحبت كنيد.
گمان من اين است كه صلاح يك مملكت را مردم آن كشور تشخيص مي دهند. ميليون ها نفر به پاي صندوق هاي راي رفتند و به موسوي راي دادند.
و شما مي گوييد به خاطر اعتراض يك عده؟
در ضمن اظهار نظر در باره وقايع ساير كشور ها جزو عرف بين المللي است و هميشه هم از سوي كشور مورد نظر به عنوان مداخله عنوان مي شود كه آن هم باز جزو عرف است به دليل اصل حاكميت ملي. اما دوست عزيز يك مساله است كه از موضوع اصل حاكميت ملي فراتر پا مي گذارد و آن مساله حقوق بشر است. حال اين تضييع حقوق بشر در هر كجاي دنيا اتفاق بيافتد هر فرد حقيقي يا حقوقي مي تواند به آن مساله اشاره كند.
اين كه بگوييم آقاي اوباما با اين اظهار نظر مي خواسته از موسوي حمايت كند تا زمينه براي حمله به ايران فراهم شود سخني گزاف است. آيا در كشور عراق كه رييس جمهوري مانند صدام داشت و تقريبا با هر روشي از جمله حمله شيميايي به كرد هاي عراق و نسل كشي اداره مي شد و صدايي در نمي آمد ازمخالفان آن آقا مانع از حمله نظامي شد به عراق؟ سووال من اين است آيا در حال حاضرمردم عراق از پس ويرانه هاي صدام به سوي رهايي و دموكراسي گام نگذاشته اند؟
چطور يك مساله قتل در دادگاهي در آلمان كه مانندش هزاران بار در ايران و هر جاي جهان اتفاق افتاده توسط آقاي شريعتمداري به قتل زن محجبه توسط دولت آلمان نسبت داده مي شود و برايش مراسم تشييع نمادين گرفته مي شود اما كشتن ندا و ديگر هموطنان من (گفتم هموطنان من چون در نمايه شما افغانستان ديدم) با سكوت خبري همراه مي شود و اظهار نظر مجامع بين المللي مداخله تا جايي كه مي گويند ازبيرون از كشور با همكاري خبرنگار بي بي سي اين قتل اتفاق افتاده است. انگاري كه مردم ايران هنوز همان مردم بيسوادي هستند كه در ماه صورت يار جستجو مي كنند!
كشتار مسلمانان چين با سكوت همراه مي شود و كشتار مردم مسلمان چچن با بي اعتنايي اما ...
به نازم اين خدا را
يك بام و دو هوا را
اتفاقا آقاي اوباما اين حرفي كه شما فرموديد را به زبان نياورده است. چون در ميثاق نامه استقلال امريكاو قانون اساسي آن قيد شده است كه بايد ملت امريكا درباره مسايل حقوق بشر و دموكراسي در تمام دنيا حساس باشند. و آقاي اوباما فراتر از قانون امريكا نيست و از آن نمي تواند تخطي كند .
ملت ايران خود را خويش را پيدا كرده و مي رود اما دليل نمي شود كه شما اين گونه به شان مردم ايران حمله كنيد.
در هر حال خوشحال شدم كه نظر شما را هم مطالعه كردم.

م گفت...

با تشکر از برنامه ها و بلاگهای خوب شما.
می گویند دعوی خانوادگی است.
شاید راست بگویند.
اما در دعوی خانوادگی که دست پدر به خون فرزند آلوده شود و فرزندان دست به برادر کشی بزنند.
باز هم بقیه باید ساکت بمانند و بگویند دخالت نکنید این دعوی پدر و پسر است.
اکنون که دعوی خانوادگی چنین خونین شده حال باید به دادگاه های بی طرف مراجعه کرد و حق از دست رفته را باز ستاند.
زیرا در خانواه ای که ارامش حاکم است نیازی به دادگاه نیست.
آنکه خود را پدر این مملکت می داند باید بپذیرد که حضانت فرزندانش را باید از او گرفت و اوست که باید جواب خون فرزندانش را که به زمین ریخته در دادگاهی بیطرف بدهد.
آری چنین دعوی خانوادگی است که آرامش را از همسایه ها نیز صلب کرده است.
آنها نیز می خواهند در محیطی آرام فرزندان خود را پرورش دهند و از همسایه خونین خود به دادگاه شکایت کنند که آرامش و سلامت به خانواده هایشان برگردد.
اکنون دیگر کسی نمی خواهد در محله آدم کشها زندگی کند همه چشم به این خانواده دوخته اند خانواده ای که دست پدر به خون آغشته شده است.
و نمی خواهند این خانواده به همسایه ها نیز تعرض کند.
اکنون در خانه خود را بسته اند و اعلامیه ای به در ان زده اند که هیچ کس حق ورود به این خانه را ندارد ما حق داریم بقیه فرزندانمان را هم بکشیم.
آری این درها باید شکسته شود و این اعلامیه ها باید پاک شود آری باید وارد حریم خصوصی این خانوده خونین شد تا دیگر چنین فجایع خانوادگی رخ ندهد.
که مردم می خواهند آزاد و سالم زندگی کنند.

م گفت...

جناب آقای دهقانپور
از اینکه از برنامه شما در سایت فارس نیوز انتقاد کرده اند.
اینرا بدانید که ضربه ای بزرگ به آنها خورده شده که چنین واکنش نشان داده اند.
چون با استدلال و منطق روبرو شده اند که فریبکاری های آنها را کم رنگ تر می کند و حقایق را روشن تر.
با تشکر از خبرسانی واضح و شفاف صدای امریکا

پدرام رحیمی گفت...

بنظر من اسراییل باید نابود شود به هر وسیله از جمله بمب اتمی
بر فرض آمریکا و زیردریایی اسراییل از نقطه نامعلوم تلافی کنند و همه ایران نابود شود همه شهیدند و به بهشت خواهند رفت و همه ملت ایران هم همین را میخواهند مثل رهبر ما احمدی نژاد
یا حسین

دولت کودتایی هاله نور گفت...

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه جداي از آنكه كراوات مي‌زند، هرگز نه ادعاي رهبري جهان اسلام را داشته، نه خود را مدافع حقوق محرومان و ضعفا در دنيا اعلام كرده، نه گفته كه مي‌خواهد در برابر نظام سلطه بايستد، نه اعلام كرده كه سازمان ملل، شوراي امنيت و آژانس بين‌المللي هسته‌اي را به رسميت نمي‌شناسد و نه براي خانم محجبه مصري كه در آلمان به قتل مي‌رسد تشييع‌جنازه سمبليك به راه انداخته. مع‌الذالك آنقدر در سياست خارجي‌اش عزت دارد كه براي بيش از يكصد مسلماني كه در چين به دست نيروهاي چيني‌ كشته شدند و صدها نفر ديگر، كه در ناآرامي‌هاي اخير آن كشور بازداشت شده‌اند، به رهبر چين اعتراض كرد و برخورد با مسلمانان در آن كشور را نسل‌كشي خواند. او آنطور براي مسلمانان ديگر مرام داشت كه به روس‌ها نيز در قبال كشتار مسلمانان چچن اعتراض كند.
يقينا بسياري از مسلمانان جهان از «برخورد دوگانه» مسوولان ايران در قبال پايمال شدن حقوق مسلمين در دنيا در‌شگفت‌اند. در حالي كه ما در قبال قتل‌عام 184 مسلمان چيني سكوت كامل مي‌كنيم، كه انگار هيچ اتفاقي نيفتاده، همزمان با آن وقتي يك شهروند آلماني به يك شهروند ديگر كه مسلمان هست و محجبه حمله كرده و او را به قتل مي‌رساند ما تشييع‌جنازه سمبليك راه مي‌اندازيم. غرب و شرق، شمال و جنوب و صدر و ذيل بشريت را به زير سوال برده و آن را محكوم مي‌كنيم. يا در خصوص موضع‌گيري رئيس‌جمهور فرانسه در قبال مساله حجاب زنان مسلمان در آن كشور يقه چاك كرده و دستار مي‌دريم، در عين حال نسل‌كشي، شكنجه سازمان‌يافته، بازداشت گسترده و از بين رفتن يك ملت مسلمان به نام چچن را اساسا نمي‌بينيم.

pooneh گفت...

در هشتم ماه مِه 2004، آقاي احمد خُرم، وزير راه و ترابري فرودگاه بين المللي امام خميني را افتتاح كرد. هواپيمايي كه قرار بود در اين فرودگاه بنشيند مجبور شد كه فرود خود در اين فرودگاه را يكسره لغو كند، چون تانك هاي سپاه باند فرودگاه را اشغال كرده و خواستار آن شدند كه كنترل و اداره فرودگاه در دست نيروهاي سپاه باشد. چند ساعت بعد، فرماندهي مشترك نيروهاي نظامي اعلاميه اي صادر كرد و توضيح داد كه اشغال و بسته شدن فرودگاه به "دلايل امنيتي" و به خاطرِ "حضور شركت هاي خارجي بوده است.ولی در اصل، سپاه مي خواست خود كنترل فرودگاه را در دست داشته باشد تا انواع کالا را بدون گمرک و به راحتي بصورت غير قانوني وارد كندو وجود يك شركت خارجي، در اداره فرودگاه، مانع از اقدامات غير قانوني و قاچاق مي شد. در نهايت، ترفند سپاه مؤثر واقع شد. مقامات ايراني قرارداد خود را با شركت هاي خارجي، البته با پرداخت جريمه هاي سنگين، فسخ كردند.

در سوم اكتبر 2004 ، سپاه خُرم را مجبور به استعفا كرد. قرارداد هاي فسخ شده با تركيه، سفر رسمي محمد خاتمي، رئيس جمهور وقت، را به تركيه به عقب انداخت. سرانجام، شش ماه ديگر طول كشيد تا فرودگاه، تحت مديريت دوستان جديد سپاه، باز شود! اين ماجرا، به روشني نشان مي دهد، كه قدرت سپاه پاسداران، از خودِ رياست جمهور و دولت نيز بيشتر است. بنا به گزارش روزنامه ايران، در همان هجده ماه اول " ميليارد ها دلار وسائل لوكس، تلفن همراه و لوازم آرايش از فرودگاه امام خميني به طور قاچاق وارد كشور شده است
رجوع کنید به مقاله "قاچاق ميلياردي از گمرك فرودگاه" روزنامه ايران، 29 سپتامبر 2007.
بیخود نیست تلفن برکفان میگفتند در برنامه شما مطبوعات آزاد دشمن ما هستند !!!

Unknown گفت...

آقای دهقان پور عزیز لطفا با سناتور مک کین درباره موضوعی که میخواست در کنگره تصویب کند که همون اینترنت بی سیم بدون فیلتر برای ایرانیان بود صحبت کنید.باور کنید ما مردم ایران اگر تحت اطلاع رسانی صحیح قرار بگیریم روند دموکراسی رو خیلی سریع طی میکنیم.من دو سال است که به صدای امریکا وزارت خارجه امریکا و ... تماس میگیرم و ازشون میخوام کاری کنند که صدای امریکا روی تلوزیون دولتی جمهوری اسلامی بندازند تا همه مردم به راحتی بتونند به جریان اطلاع رسانی صحیح دست پیدا کنند.مشکل مردم ایران فقط کمبود اطلاعات است.خود من که داخل ایران هستم اگر 2 روز اینترنت و ماهواره قطع بشه دیگه مثل آدم کوری میمونم که تو یه شهر بزرگ میخواد چیزی پیدا کنه...پس خواهش میکنم اگر به کنگره میرید این نظر رو با سناتور مک کین و ... در میون بزارید .