۱۳۸۸ شهریور ۶, جمعه

آخرین گزارش البرادعی نخستین آزمون استراتژی اوباما در برابر ایران؟

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در این آخرین گزارش اش که به پیشینه ی او گره خورده است می گوید ایران روند غنی سازی اورانیوم را کند کرده است و همکاری بیشتری نشان می دهد اما، کماکان پرسش های بسیاری در باره ی سویه ی نظامی فعالیت های هسته ای اش بی پاسخ مانده و به خواست جامعه ی جهانی بی اعتنا است.

به گفته ی سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا گزارش البرادعی از ادامه ی عدم همکاری کامل ایران با آژانس و تداوم غنی سازی اورانیوم خبر می دهد.
علی اصغر سلطانیه، نماینده ی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، با ابراز ناامیدی نسبت به گزارش آمریکا را به اعمال فشار برای تهیه ی گزارشی متهم می کند که همکاری ایران را اندک نشان می دهد.
در برنامه ی این جمعه ی تفسیر خبر لئونارد اسپکتر، مدیر مرکز مطالعات منع گسترش جنگ افزار هسته ای جیمز مارتین در واشنگتن، مهمان برنامه بود. این انستیتو از طریق آموزش و تجزیه و تحلیل و تربیت بازرسان و کارشناسان می کوشد با گسترش جنگ افزار هسته ای مبارزه کند. لئونارد اسپکتر سالها معاون مدیر اجرایی کنترل تسلیحات و منع گسترش جنگ افزار هسته ای در اداره ی ملی امنیت هسته ای در وزارت انرژی آمریکا بوده است. تخصص او بازرسی و همکاری های فنی با آژانس بین المللی انرژی اتمی است. اسپکتر به عنوان مشاور ارشد کمیته ی فرعی انرژی و منع گسترش جنگ افزار هسته ای سنای آمریکا در تهیه ی قانون منع گسترش جنگ افزار هسته ای نقشی محوری داشت. او کتاب های متعددی به نگارش درآورده است که آخرین آنها «ردیابی گسترش جنگ افزار هسته ای» و «جاه طلبی های هسته ای: گسترش جنگ افزار هسته ای» است.
در برنامه دیدگاه ایشان را درباره ی گزارش جدید محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، جویا شدیم و این پرسش محوری برنامه را مطرح کردیم که «آیا آخرین گزارش البرادعی نخستین آزمون استراتژی اوباما در برابر ایران پس از انتخابات است؟»
در بخش دوم کارشناسان برنامه دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانتگمری، بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس از ایران، ضمن پاسخ به این پرسش آخرین تحولات مرتبط با ایران و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران از جمله سخنان احمدی نژاد در نماز جمعه و اظهارات آیت الله خامنه ای را زیر ذره بین قرار دادند.

لینک برای دانلود با سرعت کم یا بالا:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vFRI.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vbFRI.wmv

لینک وبلاگ بابک داد:

http://www.babakdad.blogspot.com/

۸ نظر:

سارا گفت...

اوضاع بد عراق نتیجه دخات جمهوری اسلامی و اعزام بمب و تروریست انتحاری به عراق است , پلیدترین کار جمهوری اسلامی اینستکه عواملش در همه جا از جمله همین وبلاگ میگویند ایران عراق دوم خواهد شد ! و آمریکا را از حمله به ایران میترسانند , در صورتیکه ام الفساد تروریسم و عامل اوضاع عراق خود رژیم ایران است خودش این اوضاع عراق را درست کرده و خوش هم از اوضاع عراق ابراز تاسف میکند و همه را از حمله به رژیم سرکوبگرش بر حذر میدارد که مبادا مثل عراق دوم شود !!!
این نهایت حیله گری و ریاکاریست
سارا

یک اسراییلی ایرانی الاصل گفت...

ملت یهود امروز دیگر یک ملت بی سرپرست و بی دفاع نیست و می تواند با دشمن مقابله کند. در جنگ جهانی دوم، ارتش های متفقین حاضر نشدند به دفاع از یهودیانی برخیزند که آلمان نازی آن ها را به اردوگاه های مرگ می فرستاد. آن ها حاضر نشدند آشوویتس را بمباران کنند تا ماشین مرگ نازی برای مدتی متوقف شود. دیگر هرگز نباید امکان داد چنین فاجعه ای تکرار شود. دیگر هرگز نباید به آنانی که قصد جنایت همگانی دارند و آرزوی خام انهدام اسرائیل را در سر می پرورانند امکان داد از مجازات بگریزند. این مهمترین درس عبرت ما از فاجعه هولوکاست است».
یک اسراییلی ایرانی الاصل

ناشناس گفت...

آقای دهقانپور
با درود و تشکر از زحمات شما، واقعا میخواهیم بدانیم که آقای یکتافر چرا به ایران نمیآید تا از این سیستمی که ایشان هیچ نقصی در آن نمیبینند بهره مند شوند؟ ایشان هیچ ایرادی در برنامه اتمی ایران در نظر نمیگیرند. آیا شما مطمئن هستید که ایشان یک عامل جمهوری اسلامی نیستند؟

سید رضا

دوست ایرانی الاصل گفت...

با این وضعیتی که داریم پیش میرویم باید منتظر دستیابی حکومت ایران به صلاح اتمی و بعد از آن دستیابی تروریستها به آن باشیم. گروهی که قدرت را در ایران بدست گرفته اند احمق هایی هستند که در حال آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان هستند به هر قیمتی. حکم قطعی آن هم نابودی اسراییل است. و بعد هم بقیه کفار ( از دید اینها).حالا آمریکا و اسراییل هم بشینند و فکر کنند. نباید همه بهای برکناری حکومت ابران را مردم بپردارند. و جناب اسراییلی ایرانی با این بی توجهی جهانی چند سال دیگر منتظر نابودی اسراییل باشید. فراموش نکنید که اینها میگویند اگر ما بمب اتمی به اسراییل بزنیم کاملا از بین میرود ولی اگر به ما بمب اتمی برنند حداکثر 35 درصد از ایران از بین میرود. شما از خیلی چیزها خبر ندارید. چند سال دیگر با ادامه تجمیع پول و قدرت برای این حکومت خواهید دید که ملت یهود بی سرپرست و بی دفاع خواهد بود.

م گفت...

اقدامات ظاهری ایران برای افزایش بازرسی ها در نطنز، و نخستین بازرسی از کوره آب سنگین اراک امری است که ایران از مدتها پیش می بایست آن ها را انجام می داد و بنابراین نباید به نرمش آن کشور تعبیر شود که نوعی فریبکاری در برابر جامعه بین المللی است و بیش از آن که واقعیاتی را برملا کند، بسیاری از واقعیات را پنهان می سازد

ناشناس گفت...

سرکار خانم سارا از روشنگری های شما برای آمریکا بسیار خوشبختم. امیداوارم با این روشنگری ها آمریکا نترسد و بداند حمله به ایران هیچ مشکلی ندارد.
همه عوامل جمهوری اسلامی اینجا جمعند فقط شما هستید که از ایران دفاع می کنید.
ام الفساد و تروریسم همان است که ازادی بیان را در همه جا از مردم می گیرد.
و این را هم فراموش نکنید اینجا فقط محل نظرات شخصی است و هر نظر به اندازه یک نظر شخصی شهروند ایرانی مورد بررسی قرار می گیرد.
نه اینکه فکر کنید اینجا محل تعیین استراتژی برای سران آمریکا ست که به ایران حمله کند یا نکند!!!!
یا سران آمریکا از این نظرات بترسند و در تصمیمات خود تغییری بدهند.

نگار گفت...

با نظرات سارا کاملا موافقم که سر مار در تهران است و باید این رژیم خطرناک امام زمانی را نابود کرد ,احمدی نژاد سعی دارد زمان بخرد تا با بمب اتمی خود روی اسراییل زمینه ظهورامام زمانش را فراهم کند , و با بمب گذاری در عراق سعی داد آمریکا را از عراق دوم بترساند غافل از اینکه وضع عراق ساخته و پرداخته جمهوی تروریست پرور و شرور اسلامیست , اسراییل باید به نجات ایرانیان بیاید و تاسیسات بمب سازی احمدی ژاد را بمباران کند و آمریکا بکمک بیاید تا این رژیم هیتلری و جهنمی برای همیشه از بین برود و ایران سکولار و دمکراتیک تشکیل شود .
نگار

سروش علیزاده گفت...

اگر تحریمها موثر نباشد باید حمله نظامی تاسیسات اتمی و بمب سازی ولایت فقیه را منهدم کرد وگرنه جمهوری اسلامی با بمب اتمی دنیا را به نابودی خواهد کشید .