۱۳۸۸ مرداد ۲۹, پنجشنبه

آیا البرادعی پنهانکاری می کند؟

کمیته ی روابط خارجی سنا تحت نظارت سناتور دموکرات جان کری در آخرین گزارش خود با عنوان «ایران: ما امروز کجا قرار داریم؟» به شواهد بالقوه مهمی در سال دو هزار و چهار از برنامه ی هسته ای ایران اشاره می کند که توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا از کامپیوتر لپ تاپ یک مهندس ایرانی بدست آمده است.
در گزارش سنا آمده کامپیوتر حاوی صدها صفحه اطلاعات آزمایش های انفجاری عظیم و طرح موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای است.
ایران این اطلاعات را جعلی خوانده است.
اما، گزارش سنا نتیجه می گیرد ایران در طول این سالها به سه مولفه ی تولید جنگ افزار هسته ای: سوخت هسته ای، طرح تولید کلاهک، و سیستم حمل و پرتاب نزدیکتر شده است.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، در واکنش به گزارش جدیدی که از بی اعتمادی دیپلمات های غربی و مقامات اسرائیلی نسبت به محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، و احتمال عدم انتشار تمام اسناد پرونده ی هسته ای ایران از سوی آژانس حکایت دارد می گوید آژانس بین المللی انرژی اتمی که به شکل فزاینده ای به سیاسی کاری می پردازد به جای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای احتمالا به پنهان کردن شواهدی در این راستا پرداخته است.
این قانونگذار متنفذ آمریکایی می گوید بدتر از همه اینکه کمک های مالی آمریکا به آژانس در راستای کمک به توسعه ی برنامه ی هسته ای ایران بکار گرفته می شود.
راس لتینن از آژانس می خواهد بفوریت تمام شواهد فعالیت هسته ای ایران را منتشر کند و همقطارانش در کنگره را به تصویب قانونی دعوت می کند که مانع استفاده ی غیرمستقیم کمک های آمریکا به آژانس در پیشبرد فعالیت های هسته ای ایران شود.
بنا به گزارش رسانه ها کشورهای غربی در سایه ی نگرانی از اینکه ممکن است البرادعی مدارک نهادهای اطلاعاتی غرب را در اختیار ایران قرار دهد همکاری اطلاعاتی خود را با آژانس به حداقل رساندند. بنظر می رسد این نگرانی با آمدن یوکیا آمانو، مدیرکل جدید آژانس، که از نوامبر کار خود را رسما آغاز می کند مرتفع نشده باشد. دیپلمات های غربی البرادعی را تحت فشار گذاشته اند در آخرین گزارش خود پیش از پایان دوره ی خدمتش تمامی مدارک مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران را در
گلن دیویس، نماینده ی جدید آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، که اخیرا از سنا رای اعتماد گرفت و جانشین گرگوری شولتی شد در نشستی در سنا گفت هفت سال همکاری های نیم بند ایران در برابر تحقیقات فراگیر آژانس از برنامه ی هسته ای اش نمی تواند بیش از این ادامه داشته باشد.
راس لتینن همچنین بدنبال دیدار شیمون پرز و دیمتری مدودیف، روسای جمهوری اسرائیل و روسیه، و گزارش های حاکی از اینکه مسکو ممکن است در تحویل موشک های فوق پیشرفته ی دفاعی اس سیصد به ایران تجدید نظر کند از دولت روسیه خواست با توجه به دستورکار هسته ای و سیاسی خطرناک رژیم ایران و تهدیدهای ناشی از آن برای صلح جهانی فروش این موشک ها را متوقف کند.
این سیستم دفاعی می تواند تا یکصد شئ را بطور همزمان در شعاع صد و نود و شش کیلومتری و ارتفاع بیست و هفت کیلومتری هدف بگیرد. بنا به گزارش ها مسکو پیشتر به اسرائیل پیشنهاد کرده بود خودش این سیستم هشتصد میلیون دلاری را خریداری کند تا آن کشور از تحویل سیستم به ایران منصرف شود.
راس لتینن از دولت اوباما می خواهد تا زمانی که روسیه از تقویت برنامه ی موشکی و هسته ای ایران دست بردارد مفاد قانون تحریم ایران را که شرکت های روسی طرف قرار داد با ایران را مشمول تحریم می کند بطور کامل به اجرا بگذارد.
گروه دیگری از اعضای کنگره در پکن در حال گفتگو بر سر ایران هستند.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، در راس یک گروه دو حزبی از قانونگذاران در پکن هست. این گروه تا کنون با معاون نخست وزیر، وزیر خارجه، و وزیر بازرگانی چین ملاقات کرده اند. برمن در بیانیه ای که دفتر ایشان ساعتی پیش منتشر کرد می گوید زمان برای ایران از دست می رود و اگر تا آغاز پاییز به طور جدی وارد تعامل نشود ما معتقدیم جامعه ی جهانی از جمله چین باید بسوی تحریم های شدیدتر اقتصادی در راستای تغییر سیاست تهران گام بردارد. برمن می گوید طی دیدار با رهبران چین تاسف عمیق خود را نسبت به امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری اخیر شرکت های دولتی چین با هدف توسعه ی بخش انرژی ایران ابراز داشته و تاکید کرده است این دقیقا فرستادن پیام غلطی در این زمان به تهران است که بی اعتنا به خواست جامعه ی جهانی به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.

۳ نظر:

اتم گفت...

سیامک از الیوت آبرامز هم دعوت کن مخصوصا در مورد تاسیسات بمب اتم سازی ایران و نابود کردن آن سوال کن

ناشناس گفت...

«از شورشیان شیعه یمنی سلاح های ساخت ایران بدست آمده است»
http://www.radiofarda.com/archive/news/20090822/143/143.html?id=1805359
بترسید از روزی که احمدی نژاد بمب اتم بدست آوده و به حزب الله و حماس و بقیه تروریستهای منطقه بدهد .
آنروز پایان عمر ملتی بنام ایران فرا خواهد رسید . شاید سالها بعد مردم کشورهای اطراف ایران به آن کویر رادیو اکتیو بیایند و ملتی دیگر را تشکیل دهند و برای نوادگانشان افسانه ای بنام ملت ایران را نقل کنند .

fgdfffffffffffffg گفت...

تجربه چهار سال گذشته نشان می دهد که احمدی نژاد نسبت به امور اقتصادی بی اعتنا می باشد و آن چه برایش مهم است رسیدن به آرمان های دینی و ایدئولوژیک است.
او بر این باور ویرانگر است که ظهور مهدی جنگ اتمی نزدیکست
و دیگر هیچ ...!