۱۳۸۸ شهریور ۴, چهارشنبه

شیر سنای آمریکا خفته است

سناتور ادوارد کندی، فرزند یکی از پر ماجراترین خاندان سیاسی آمریکا، مردی که تعالی و تراژدی را به یک نسبت تجربه کرد و به عنوان یکی از موثرترین قانونگذاران تاریخ سنای ایالات متحده شناخته می شود، ساعات پایانی سه شنبه شب در هفتاد و هفت سالگی بدرود زندگی گفت.
سناتور دموکرات تد کندی را شیر لیبرال سنای آمریکا می خوانند. کندی طی چهل و شش سال فعالیت در سنای آمریکا به قهرمان مبارزه برای طبقه ی کارگر و فقیر و صدایی رسا در راه خدمات درمانی، حقوق مدنی، جنگ و صلح بدل شد.
تمام آمریکا و بسیاری در جهان امروز به احترام کندی سر خم کرده اند و پرچم مقابل کنگره ی آمریکا هم به احترام او امروز به حالت نیمه افراشته درآمد.
سناتور ادوارد کندی، بزرگ سرشناس ترین خاندان سیاسی آمریکا، یکی از متنفذترین اعضای سنای ایالات متحده بود.
ماه مه دو هزار و هشت پزشکان یک تومور سرطانی بدخیم را در مغز او یافتند و او در کارولاینای شمالی تحت جراحی مغز قرار گرفت.
ماه نوامبر تد کندی حالش چنان بود که بتواند به سنا بازگردد و بگوید در پی همکاری با پرزیدنت اوباما است.
سناتور کندی در ماههای پایان زندگی اش از حاشیه می کوشید الویت های قانونگذاری رئیس جمهور را از جمله اصلاحات خدمات درمانی که آرمان زندگی او خوانده می شد به پیش ببرد.
پیش از مرگ کندی کمیته ی تحت ریاست او در سنا لایحه ی اصلاحات خدمات درمانی را به تصویب رساند اما، او زنده نماند تا تصویب کامل آن را شاهد باشد.
ادوارد کندی قدرت و نفوذ کم نظیر خود را در حمایت از پرزیدنت اوباما ژانویه ی دو هزار و هشت زمانی که براک اوباما در ابتدای دوئل انتخابات درون حزبی دموکرات ها با هیلری کلینتون بود، بکار گرفت.
اوباما امروز در وصف کندی گفت آمریکا امروز در سایه ی تلاش های قانونگذاری کندی از برابری و عدالت بیشتری بهره می برد.
پرزیدنت اوباما با برادر سناتور تد کندی، جان اف کندی، رئیس جمهور فقید که در سال هزار و نهصد و شصت و سه ترور شد، قیاس می شد. تراژدی به آرمان های خاندان سیاسی کندی گره خورده است. رابرت کندی، دیگر برادر تد، وزیر دادگستری آمریکا، هم سال هزار و نهصد و شصت و هشت در میانه ی کمپین انتخابات ریاست جمهوری اش ترور شد.
ادوارد کندی سال هزار و نهصد و سی و دو در بوستون متولد شد. او سال هزار و نهصد و شصت و دو کرسی سنای برادرش را در انتخابات کسب کرد.
کندی منتقد صریح دولت بوش و معترض شاخص جنگ عراق بود.
تد کندی در عین حال برای پیشبرد آرمان هایش از کمک گرفتن از حزب جمهوریخواه ابایی نداشت و در راستای تصویب قانون تحول ساز آموزش با پرزیدنت بوش همکاری نزدیکی داشت.
ادوارد کندی به شکل معجزه آسایی از یک سانحه ی سقوط هواپیما جان بدر برد.
کندی برغم تبار سیاسی اش هرگز موفق نشد به رویایش، ریاست جمهوری آمریکا، دست یابد.
سابقه ی سیاسی کندی در سال هزار و نهصد و شصت و نه بر لبه ی نابودی قرار گرفت زمانی که در یک سانحه ی رانندگی که به مرگ مسافر همراهش منجر شد ساعت ها برای تماس با پلیس تعلل کرد؛ واقعه ای که به تصویر او در ذهن مردم لطمه ی شدیدی زد.
کندی مدتی بعد در رقابت های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری هزار و نهصد و هشتاد شرکت کرد اما، از جیمی کارتر شکست خورد.
از آن پس کندی تمام زندگی اش را وقف سنا کرد و به سخنگوی آرمان های لیبرال ها و هدفی مناسب برای جمهوریخواهان بدل شد. سال دو هزار و شش مجله ی تایم کندی را یکی از ده سناتور برتر تاریخ آمریکا معرفی کرد و نوشت سناتور کندی در تصویب مجموعه ی غول آسایی از قوانین نقش داشت که بر زندگی یکایک مردان، زنان و کودکان آمریکا تاثیر گذاشته است.
پرزیدنت اوباما ماه اوت بالاترین نشان افتخار غیرنظامیان در آمریکا، نشان آزادی، را به سناتور کندی اهدا کرد.
ادوارد کندی در یکی از آخرین سخنرانی هایش در کنوانسیون حزب دموکرات مشعل را به براک اوباما که به باور او دارای معیارهای خاندان اش بود، تحویل داده بود.
خبر درگذشت سناتور کندی که ساعات اولیه چهارشنبه منتشر شد واکنش رهبران آمریکا را به همراه داشت. تنها دو سناتور بیش از او در سنا خدمت کردند. او در دوره ی ده رئیس جمهور در کنگره فعالیت می کرد.
پرزیدنت اوباما، جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور، و روسای جمهوری پیشین، جرج بوش و جیمی کارتر، ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و آرنولد شوارتزنگز، فرماندار جمهوریخواه کالیفرنیا، داماد خانواده ی کندی، تنها بخشی از افرادی هستند که او را ستودند.
برنامه ی خاکسپاری اعلام شده است مراسم ترحیم در بوستون برگزار می شود اما، تد کندی در کنار دو برادرش، جان و رابرت کندی، در گورستان ملی آرلینگتون در نزدیکی واشنگتن به خاک سپرده می شود.
ادوارد کندی طی دوران بیماری اش از اعضای کنگره ماساچوست خواسته بود به دووال پتریک، فرماندار، اختیار دهند جانشین موقتی را برای او تعیین کند. کنگره ی ایالتی تحت کنترل دموکرات ها در ماساچوست زمان انتخابات ریاست جمهوری دو هزار و چهار قانونی را تصویب کرد که اختیارات فرماندار را برای تعیین جانشین از او سلب کرد. نگرانی آن موقع این بود که در صورت پیروزی سناتور جان کری در انتخابات فرماندار جمهوریخواه وقت، مت رامنی، یک جمهوریخواه را به جانشینی کری معرفی کند.
تد کندی نماد اتحاد حزب دموکرات بود و کنوانسیون حزب دموکرات در سال گذشته نمود عینی آن بود. برای کرسی او انتخاباتی ویژه طی صد و چهل و پنج تا صد و شصت روز آتی برگزار می شود. از جو کندی، فرزند رابرت کندی، به عنوان جانشین احتمالی او نامبرده می شود.
نقش سناتور کندی در صلح در ایرلند شمالی با توجه به تبار ایرلندی خاندان او از دستاوردهای بسیار روشن اش در سیاست خارجی است. گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، در پیام تسلیت اش به نخستین نکته ای که اشاره کرد این بود که بدون تد کندی ایرلند شمالی امروز صلح را تجربه نمی کرد.
بسیاری از رهبران جهان از جمله برایان کوون، نخست وزیر ایرلند، کوین راد، نخست وزیر استرالیا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، جورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا، تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا، بخشی از رهبران خارجی بودند که کندی را به عنوان دوستی دیرینه ستوده و به خانواده اش تسلیت گفتند.
ماه آینده یک اتوبیوگرافی از تد کندی منتشر می شود که بطور عمده از پروژه ی تاریخ شفاهی کندی با دانشگاه ویرجینیا گرفته می شود. این پروژه از سال دو هزار و چهار آغاز شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: