۱۳۸۸ شهریور ۲, دوشنبه

مک کین: «ژنرال مک کریستال تحت فشار قرار دارد»

سناتور جان مک کین می گوید افغانستان نیازمند رویکرد ژنرال پترایس در عراق است. عضو جمهوریخواه متنفذ سنای آمریکا این سخنان را در مصاحبه ای پس از بازگشت از افغانستان مطرح می کند.
سناتور مک کین در مصاحبه ای با ای بی سی ادعا می کند ژنرال مک کریستال، فرمانده ی آمریکایی نیروهای چند ملیتی در افغانستان، که انتظار می رود طی دو هفته ی آینده پنتاگون و کنگره را در جریان کمبودهای خود قرار دهد از سوی گروهی از اطرافیان پرزیدنت اوباما در کاخ سفید برای کاستن از نیروی درخواستی اش تحت فشار قرار دارد.
افزایش خشونت در افغانستان در پی انتخابات آن کشور پرزیدنت اوباما را از سوی افکار عمومی آمریکا و هم حزبی هایش با فشار مضاعفی برای تشریح کامل استراتژی دولت در افغانستان روبرو کرده است.
جمهوریخواهان حامیان سرسخت افزایش نیرو هستند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا، که همزمان با انتخابات افغانستان با فرماندهان نظامی در هلمند و کابل دیدن می کرد در مصاحبه ای اختصاصی با جرج استفناپولوس در ای بی سی پس از بازگشت به آمریکا می گوید از رهبری نظامی در افغانستان می خواهد همان استراتژی ای تهاجمی را که ژنرال دیوید پترایس با موفقیت در عراق بکار گرفت الگوی کار قرار دهد.
مک کین معتقد است ژنرال مک کریستال که به تازگی رهبری حدود یکصد هزار نیروی نظامی شامل شصت و هشت هزار نیروی آمریکایی را در افغانستان برعهده گرفته است باید دقیقا بگوید چه تعداد نیروی اضافی نیاز دارد و بگذارد کنگره مساله را به بحث گذاشته و نهایتا پرزیدنت اوباما تصمیم نهایی را بگیرد.به اعتقاد سناتور مک کین نیروها باید مناطق تحت کنترل طالبان را پاکسازی کرده و در کنترل نگاه دارند تا فضای توسعه ی اقتصادی و سیاسی ایجاد شود. جان مک کین می گوید بنظر او مک کریستال از سوی نه شخص پرزیدنت اوباما بلکه افرادی در کاخ سفید که خواهان افزایش نیرو نیستند تحت فشار شدید قرار دارد.
مک کریستال ابتدای سپتامبر ارزیابی خود را به مقامات مسول در واشنگتن ارائه خواهد کرد.
پرزیدنت اوباما تا کنون نشانه ای مبنی بر افزایش نیرو بیش از بیست و یک هزار نیروی وعده داده شده نشان نداده است و با توجه به اینکه افزایش نیرو در افغانستان ارتباط مستقیم با کاهش حدود صد و سی هزار نیروی آمریکا در عراق دارد تشدید خشونت در عراق بالا بردن بیشتر نیرو در افغانستان را در هاله ای از ابهام فرو برده است.
سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، بر اهمیت رهبری پرزیدنت اوباما در این باره تاکید گذاشته و می گوید رئیس جمهور نمی تواند پس از ارائه ی ارزیابی ژنرال مک کریستال تصمیم گیری درباره ی آینده ی افغانستان را تنها بر عهده ی پنتاگون و کنگره بگذارد.
سناتور مک کین که در افغانستان با مک کریستال دیدار و گفتگو کرد می گوید اگر نیازهای مک کریستال تامین شود طی یک تا یک سال و نیم آینده شاهد پیشرفت خواهیم بود.
در آخرین نظرسنجی انجام گرفته بیش از پنجاه درصد از پرسش شوندگان آمریکایی می گویند جنگ افغانستان ارزش ادامه ندارد.
جان مک کین با اذعان به کاهش چشمگیر حمایت مردم آمریکا از جنگ افغانستان می گوید معکوس کردن روند نگران کننده ی حملات و تلفات بسیار مهم است اما، تاکید می کند حتی در غیر اینصورت آمریکا نباید افغانستان را ترک کند.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، چون سناتور مک کین باور دارد نباید افغانستان را تحت هیچ شرایطی ترک کرد و پا گرفتن دموکراسی در آن کشور را با دوران پس از جنگ دوم جهانی در آلمان و ژاپن مقایسه می کند.
سناتور دموکرات بنجامین کاردین با دفاع از استراتژی پرزیدنت اوباما و انتقاد از بی توجهی جمهوریخواهان به افغانستان طی سالهای گذشته گفت بهتر است پیش از اظهارنظر در انتظار ارزیابی ژنرال مک کریستال بمانیم.
نگرانی مک کین این است که مک کریستال درخواست نیروی مشخص نخواهد داد و به ارزیابی افغانستان بصورت درجه بندی میزان تهدیدها می پردازد. به باور مک کین همیشه در این موارد حد وسط در نظر گرفته می شود. جان مک کین می گوید کمبود نیرو اتفاقی است که در دوران تسلط دانالد رامسفلد و ژنرال جرج کیسی هم رخ داد و او نمی خواهد این اشتباه تکرار شود.
مک کین در عین حال با تائید رهبری پرزیدنت اوباما در اداره ی جنگ می گوید او نیز غیر از رئیس جمهور در اداره ی جنگ عمل نمی کرد.
سناتور مک کین سفر هفته ی گذشته اش به منطقه را باتفاق گروه همراهش با دیدار با معمر قذافی، رهبر لیبی، آغاز کرده بود. روز شنبه قذافی به استقبال عبدالباسط المقراحی، متهم آزاد شده ی بمبگذاری هواپیمای پن آمریکن در سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت که با سرطان پروستات دست و پنجه نرم می کند، رفت. المقراحی چون یک قهرمان وارد طرابلس شد. در آن بمبگذاری دویست و هفتاد تن از جمله صد و هشتاد و نه مسافر آمریکایی کشته شدند. آزادی المقراحی با انتقاد شدید آمریکا روبرو شده است. از سناتور مک کین سوال شد آیا درباره ی آزادی المقراحی با قذافی صحبت کرده است. سناتور مک کین ضمن تائید این که اعتراض خود را به قذافی منتقل کرده است رهبر لیبی را یک دیکتاتور خودکامه توصیف کرد و گفت مهم است که او برنامه ی هسته ای اش را رها کرد. مک کین گفت اگر احمدی نژاد هم فردا برنامه ی جنگ افزار هسته ای رژیم را متوقف کند با او به گفتگو خواهد نشست. سناتور مک کین گفت البته قذافی باید کارهای دیگری را در این مسیر انجام دهد اما، در همین حد دست کشیدن او از تولید جنگ افزار کشتار جمعی بسیار قابل توجه است.
گروهی از اعضای سنا معتقدند باید تحقیقات مستقلی درباره ی احتمال تاثیر عقد قراردادهای نفتی لیبی با بریتانیا در آزادی المقراحی صورت بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست: