۱۳۸۸ شهریور ۵, پنجشنبه

آخرین سفر پیش از سفر آخرت

سفر نمادین پیکر سناتور فقید ادوارد کندی به مقصد آرامگاه ابدی اش امروز از ماساچوست آغاز شد. سناتور دموکرات موسوم به شیر لیبرال سنای ایالات متحده ساعات پایانی سه شنبه پس از یک سال مبارزه با سرطان مغز در هفتاد و هفت سالگی جان سپرد. تد کندی نزدیک به نیم قرن سناتوری متنفذ در حوزه ی سیاست داخلی و خارجی آمریکا بود.
پیکر سناتور کندی طی مراسمی سه روزه که ظهر امروز از محل زندگی اش در ماساچوست آغاز و شنبه شب در گورستان ملی آرلینگتون پایان می گیرد در نقاط متعددی در یک سفر نمادین متوقف و نگاهداری می شود. نخستین مقصد امروز پس از طی مسافتی حدود صد و دوازده کیلومتر کتابخانه و موزه ی جان اف کندی در بوستون جایی بود که تد کندی برای ادای احترام به برادر مقتولش، جان اف کندی، آن را توسعه داد.
سفر بلند و آخرین سناتور ادوارد مور کندی، سفری در خور یک سیاستمدار برجسته، آغاز شد.
تمام جهان شاهد وداع تلخ خانواده ی کندی با آخرین بازمانده ی سه برادر خانواده از منزلش در هاینیس پورت تا بوستون در کتابخانه و موزه ی ریاست جمهوری جان اف کندی هستند که کندی تا جمعه در آنجا نگاه داشته می شود.
در مسیر عبور کاروان حامل پیکر تد کندی در بسیاری از نقاط مورد علاقه ی او و برادرانش توقف می کند.
روز شنبه مراسم ترحیم در کلیسایی برگزار می شود که به کلیسای میشن معروف است و صحن آن این سالها به خانه ی امید تد کندی در دوران بیماری دخترش و خودش بدل شده بود.
پرزیدنت اوباما طی مراسم سخنرانی ای در ستایش کندی ایراد خواهد کرد و طی مراسم تمام روسای جمهوری پیشین در قید حیات آمریکا حضور خواهند داشت.
سناتور تد کندی بخاطر چهل و شش سال خدمت در کنگره و دو سال خدمت در ارتش طی سالهای هزار و نهصد و پنجاه و یک تا هزار و نهصد و پنجاه و سه از حق خاکسپاری در گورستان ملی آرلینگتون در کنار دو بردار ترور شده اش برخوردار است.
رهبران جهان از کرانه ی باختری تا استرالیا به کندی ادای احترام کردند.
از کوین راد، نخست وزیر استرالیا، تا مصطفی برقوتی، قانونگذار فلسطینی، که ابراز امیدواری کرد میراث به جا مانده از تد کندی در جهت توجه بهتر به آرمان فلسطینیان تداوم داشته باشد.
مارتین مک گینس، معاون نخست وزیر ایرلند، تد کندی را غولی سیاسی برای صلح و سیاست ایرلند و یکی از متنفذترین سناتورهای یک قرن گذشته توصیف کرد.
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، نخستین سفر تد کندی به اسرائیل در سال هزار و نهصد و شصت و هشت برای بازدید از سیستم خدمات درمانی همگانی اسرائیل را یادآوری کرد.
رویای کندی و آرمان زندگی اش بیمه ی درمانی برای همگان بود و تاکید داشت رویا هرگز نخواهد مرد.
سناتور کریستوفر داد، دوست نزدیک تد کندی، خطاب به سناتور فقید گفت متاسفم که هنوز نتوانسته ایم طرح اصلاحات بیمه را تصویب کنیم اما، چنین خواهیم کرد.
جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور، گفت بسیاری از مخالفانش از او استقبال می کردند زیرا می دانستند او آنها را به تعالی می رساند.
اما، روشن نیست در نبود او مصالحه ی سیاسی با جمهوریخواهان چگونه انجام خواهد گرفت.
سناتور دایان فاینستاین گفت ما غول سیاسی را از دست دادیم که پر کردن جای خالی او بسیار دشوار خواهد بود.
گروهی از دموکرات ها می گویند درگذشت تد کندی، حامی بزرگ بیمه ی همگانی، می تواند فرصتی برای یک آغاز دوباره در مذاکرات با جمهوریخواهان و تصویب آن به شکلی مورد قبول اکثریت باشد. سه سناتور جمهوریخواه با اشاره به جای خالی کندی برای میانجیگری تاکید داشتند دموکرات ها باید بیش از یک گفتگوی محترمانه برای جلب حمایت دو حزب تلاش کنند. دوال پتریک، فرماندار دموکرات ماساچوست، دیشب گفت برای عمل به خواست تد کندی خواستار تغییر قانون ایالت شده است تا کنگره ی ایالتی به او اختیار دهد تا پنج ماه زمان مانده به برگزاری انتخابات ویژه جانشینی موقتی برای پر کردن کرسی او در سنا معرفی کند. با توجه به مذاکرات حساس بر سر طرح اصلاحات بیمه دموکرات ها به تمام شصت رای خود بشدت نیاز دارند و خالی بودن کرسی تد کندی دموکرات ها را در اکثریتی با پنجاه و نه رای قرار می دهد که می تواند برای آنها دردسر ساز باشد.

هیچ نظری موجود نیست: