۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

قانونگذار آمریکایی: «احمدی نژاد نباید پا به آمریکا بگذارد»

یک عضو ارشد کنگره ی آمریکا از پرزیدنت اوباما خواسته است اجازه ندهد محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پا به خاک آمریکا بگذارد.
کنگره ی آمریکا در چند سال گذشته همزمان با سخنرانی محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی با تصویب لوایح تشدید تحریم ایران و قطعنامه هایی در محکومیت اظهارات ضد اسرائیلی او واکنش نشان داده است اما، امسال بنظر می رسد سرکوب معترضین به نتیجه ی انتخابات در ایران مهمترین دلیل هر گونه واکنش کنگره باشد.
سخنرانی سال دو هزار و هشت و دو هزار هفت محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سخنرانی او در دانشگاه کلمبیا شامل حملات پیاپی به اسرائیل و آمریکا خاطره ای به جا گذاشته است که بسیاری نمی خواهند شاهد تکرار آن باشند.
نامه ی ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به رئیس جمهوری آمریکا نمادی از این اعتراض هاست.
اما، آیا ایالات متحده ی آمریکا به عنوان کشور میزبان چنین خواهد کرد؟
احمدی نژاد سال گذشته بدنبال واکنش های منفی مردم آمریکا به سخنرانی اش خواستار جابجایی مقر سازمان ملل متحد از آمریکا شده بود.
راس لتینن در نامه اش خطاب به پرزیدنت اوباما می نویسد امنیت ملی ما بر مسولیت ما به عنوان کشور میزبان مجمع عمومی ارجحیت دارد و از اهمیت بیشتری برخوردار است. این قانونگذار جموریخواه کنگره می گوید نه احمدی نژاد و نه هیچ مقامی از سوی رژیم ایران نباید برای شرکت در نشست سالیانه مجمع عمومی در ماه سپتامبر وارد آمریکا شود.
معترضینی که هر سال در برابر مجمع عمومی به نشانه ی اعتراض به سخنرانی احمدی نژاد گرد هم می آمدند بنظر می رسد برای سخنرانی چند هفته ی آتی برنامه ریزی گسترده ای کرده اند. گروهی پیشاپیش خواستار ممانعت از سخنرانی او در مجمع عمومی و پیگرد احمدی نژاد به اتهام ارتکاب جنایت علیه مردم ایران در ناآرامی های پس از انتخابات شده اند.
راس لتینن در تشریح دلایل خود برای ممانعت از ورود احمدی نژاد و مقامات دولتش خطاب به پرزیدنت اوباما می نویسد رژیم ایران مردم خودش را سرکوب کرده؛ سالهاست که از شبکه ی شبه نظامیان اسلامگرای افراطی در جهان حمایت می کند؛ خواستار نابودی یک عضو سازمان ملل، اسرائیل، شده؛ و پیگیر دستیابی به موشک های دور برد و جنگ افزار شیمیایی، بیولوژیکی و هسته ای است.
پرزیدنت اوباما وعده داده است در نشست گروه بیست در پنسیلوانیا که در آستانه ی نشست مجمع عمومی در بیست و چهارم و بیست و پنجم سپتامبر برگزار می شود درباره ی واکنش ایران به پیشنهاد مذاکره بر سر برنامه ی هسته ای اش تصمیم گیری صورت گیرد.
با آنکه روشن نیست آمریکا و اروپا در نشست چهارشنبه در فرانکفورت تا چه حد بتوانند سیاست روسیه و چین را در برابر ایران با خود هماهنگ کنند؛ قانونگذاران در کنگره بشدت دولت اوباما را برای اعمال تحریم فروش بنزین به ایران تحت فشار گذاشته اند.
راس لتینن خطاب به پرزیدنت اوباما می گوید جلب موافقت بین المللی از تشدید و گسترش تحریم ایران در شورای امنیت و قطع کمک های آژانس بین المللی انرژی اتمی به برنامه ی هسته ای ایران باید در کانون رویکرد آمریکا در مجمع عمومی قرار داشته باشد.
بعضی رسانه ها تحلیل می کنند گزارش روز جمعه ی محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، که از کند شدن نسبی فعالیت های هسته ای ایران حکایت دارد ممکن است کار پرزیدنت اوباما را برای مجاب کردن چین و روسیه به تشدید تحریم ایران دشوار کند.
بعضی دیپلمات های غربی این همکاری را تاکتیکی برای دفع الوقت می دانند.
دیک چینی، معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا، دیروز به شبکه ی خبری فاکس گفت او از حمله ی نظامی به تاسیسات هسته ای ایران حمایت می کرد اما، پرزیدنت بوش مخالف این امر بود. چینی گفت فکر می کرد اگر مقامات ایران واقعا خطر حمله ی نظامی را باور نکنند بعید است مذاکرات به توفیق بیانجامد.
این قانونگذار متنفذ کنگره در نامه اش به پرزیدنت اوباما در تشریح دلیل ارجحیت امنیت ملی آمریکا بر مسولیت میزبانی سازمان ملل به قانون مقر سازمان ملل متحد مصوب سال هزار و نهصد و چهل و هفت اشاره می کند و می نویسد محمود احمدی نژاد تهدیدی بی واسطه برای منافع ملی آمریکا است.به گفته ی ایلیانا راس لتینن معرفی شماری از اعضای کابینه ی احمدی نژاد به مجلس که سابقه ی فرماندهی در سپاه پاسداران دارند بسیار نگران کننده است. او می گوید شورای امنیت نقش سپاه را در گسترش جنگ افزار کشتار جمعی و حمایت از گروههای افراطی روشن کرده و آمریکا هم نیروی قدس سپاه را در فهرست حامیان تروریسم قرار داده است. در عین حال راس لتینن می گوید احمدی نژاد با رد صحت هولوکاست و تکرار خواست اش برای نابودی اسرائیل و آمریکا کنوانسیون منع و مجازات نسل کشی مصوب سال هزار و نصد و چهل و هشت سازمان ملل را نقض کرده و زیر پا گذاشته است.

۲ نظر:

کتایون گفت...

با تشکر از قانون گذاران آمریکائی که احمدی نژاد را مجرم می پندارند نه نماینده مردم ایران.
فردی که نماینده مردم ایران نیست و حرفهائی که در مجامع عمومی می زند جز شرمنده کردن مردم ایران نتیجه ای ندارد.
با ورود مجدد چنین فردی به سازمان ملل متحد شاید حرمت این سازمان نیز شکسته شود و به محلی تبدیل شود که هر فردی ولو تروریست باشد تریبونی برای خود در سازمان ملل داشته باشد.
این فرد و سران جمهوری اسلامی مجرمانی بیش نیستند .
حال واقعا" جای تعجب دارد اگر پرزیدنت اوباما اجازه ورود چنین فردی را به خاک امریکا و سازمان ملل متحد بدهد.
امیدوارم پرزیدنت اوباما نیز به عمق فجایعی که در ایران گذشت پی برده باشد و با آغوش باز به سراغ فردی هماند احمدی نژاد نرود.
که نه تنها در حق مردم ایران خیانت کرده بلکه تائیدی بر گفته های پیشین ان میگذارد و او نیز در انکار هولوکاست و نابودی اسرائیل به نوبه خود به گونه ای سهیم می شود.

نریمان از تهران گفت...

بدی دموکراسی همین است که حتی به تروریستها و فاشیستها اجازه میدهد وارد خاک امریکا شوند و لاطاعلات همیشگی خود را تکرار کنند.