۱۳۸۸ خرداد ۱۲, سه‌شنبه

مقابله با تهدید و تمایل به همکاری با ایران

کمیته ی نیروهای مسلح سنای از بامداد امروز روند بررسی صلاحیت سه فرمانده ی ارشد ارتش آمریکا را آغاز کرده است. این فرماندهان در صورت کسب رای اعتماد رهبری ناتو، نیروهای چندملیتی در افغانستان، و نیروهای آمریکا در آمریکای جنوبی را برعهده خواهند گرفت.
افغانستان و ایران از موضوعات محوری جلسه بود.
سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، از جمله مسولیت های پر چالش دریاسالار جیمز استاوریدیس در ناتو را جلب حمایت اروپا از حضور بیشتر در افغانستان عنوان کرد.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو ارشد کمیته، پیشنهاد می کرد شمار نیروهای افغانستان از صد و شصت و هشت هزار به دویست هزار برسد تا اداره ی امور امنیتی کشور به نیروهای خود افغانستان واگذار شود.
از نکات مهم جلسه ی امروز نگاه به نسل جدید رهبری نظامی آمریکاست. جیمز استاوریدیس، یک دریاسالار نیروی دریایی، داگلاس فریژر، یک ژنرال نیروی هوایی، و استنلی مک کریستال، یک ژنرال نیروی زمینی آمریکا، به گفته ی اعضای کمیته بهترین نمایندگان نظامی دولت اوباما هستند.
سناتور کارل لوین در ابتدای جلسه دیدگاه دریاسالار استاوریدیس را در باره ی آزمودن پتانسیل همکاری مشترک آمریکا و روسیه در برابر تهدید ناشی از برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران جویا شد و گفت باور دارد تحقق چنین همکاری و استقرار یک سپر دفاع موشکی مشترک آمریکا و روسیه در اطراف ایران شرایط منطقه را دگرگون و جمهوری اسلامی را به تجدید محاسبه در برنامه هایش وا می دارد.
دریاسالار استاوردیس در بخش دیگری از جلسه در پاسخ به همین نکته و پرسش سناتور جمهوریخواه جیمز اینهاف به صراحت گفت تا زمانی که تهدید ناشی از ایران باقی است سامانه ی سوم دفاع موشکی در اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.
استاوریدیس در پاسخ به پرسشی درباره ی عملیات مشترک ایران، پاکستان و افغانستان در مارس سال جاری میلادی در مقابله با شبکه های قاچاق مواد مخدر موسوم به استراتژی رنگین کمان گفت از همکاری مشترک آمریکا و ناتو با ایران در این باره استقبال می کند.
دریاسالار جیمز استاوریدیس پس از کسب رای اعتماد فرماندهی نیروهای آمریکا در آمریکای جنوبی را رها می کند و به ژنرال فریژر می سپارد.
ژنرال داگلاس فریژر، فرمانده ی ارشد نیروی هوایی آمریکا، درباره ی نقش ایران در آمریکای جنوبی در پاسخ به سنا گفت گرچه شماری از کشورهای آمریکای لاتین به ایران به عنوان یک شریک اقتصادی بالقوه می نگرند اما، جمهوری اسلامی از حضور در آمریکای لاتین در پی کاستن از نفوذ آمریکا و ترویج حس ضد آمریکایی در منطقه است.
فریژر در عین حال گفت ارتباط مستقیمی میان ایران و شبکه های قاچاق مواد مخدر در آمریکای لاتین ندیده است.
ژنرال استنلی مک کریستال که در صورت تائید جای خالی ژنرال مک کرنن را پر می کند به دلیل استراتژی جدید پرزیدنت اوباما در افغانستان و پاکستان بیش از همه مورد توجه قرار داشت.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، زمان معرفی مک کریستال گفته بود افغانستان نیازمند «دید تازه» است.
زیر نظر مک کریستال و آیک آیکنبری، سفیر جدید افغانستان، قرار است با افزودن هفده هزار نیرو شمار نیروهای آمریکا در افغانستان به شصت و هشت هزار طی تابستان برسد.
مک کریستال در حال حاضر مدیر ستاد پنتاگون است و می کوشد یک استراتژی جدید ضد شورش را در افغانستان پیاده کند. بنا بر استراتژی او انتقال وظایف آموزشی به نیروهای غیرآمریکایی که تمایلی به جابجا شدن به مناطق دیگر ندارند شرایطی ایجاد می کند که نیروهای آمریکایی بیشتری برای تحرک در داخل افغانستان آزاد شود. مک کریستال در عین حال تصمیم دارد تمامی نیروها به تناوب در تمام کشور خدمت کنند تا همه را برای جنگی بلندمدت در افغانستان آماده کند.
استن مک کریستال در پاسخ به پرسش سناتور لیبرمن گفت آمریکا در جنگ افغانستان می تواند پیروز شود اما، این پیروزی بسادگی بدست نخواهد آمد.
ژنرال مک کریستال تاکید کرد تلفات افزایش می یابد اما، او می کوشد آن را کنترل کند.
مک کریستال تاکید کرد طی هیجده تا بیست و چهار ماه آتی شاهد نتایج استراتژی او در افغانستان خواهیم بود.
سوابق مک کریستال در دوران فرماندهی نیروهای عملیات ویژه زمانی که دانالد رامسفلد وزیر دفاع بود و اتهامات مرتبط با بدرفتاری با بازداشتیان در عراق و افغانستان از مسائل مطرح بود. مک کریستال گفت در دوران مسولیتش کوشید شیوه های مورد استفاده در بازجویی ها را کاهش دهد تا مبتنی بر دستورالعمل ارتش باشد.
البته مک کریستال سوابق درخشانی در آن دوره به جا گذاشت و از پا در آوردن ابومصعب زرقاوی، رهبر القاعده در عراق، از دستاوردهای او محسوب می شود.
سنا این هفته صحنه ی حضور گروه کثیری از روسای نیروهای چندگانه ی ارتش آمریکا و وزیران نیروهای دریایی، هوایی و زمینی است.
گزارش ها حاکی است پرزیدنت اوباما بزودی جان مک هیو، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، را به عنوان وزیر نیروی زمینی آمریکا معرفی خواهد کرد. در صورت تائید صلاحیت مک هیو او سومین وزیر جمهوریخواه دولت اوباما خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: