۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

فشارها در کنگره برای حمایت پرزیدنت اوباما از اعتراضات مردم ایران

نحوه ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و برخوردهای خشن با اعتراضات مردمی انتقاد شدید قانونگذاران در کنگره ی آمریکا را به همراه داشته است.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، در بیانیه ای می گوید: «من نیز هم چون هزاران تن در ایران و میلیون ها تن در سراسر جهان نگران نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران هستم. گزارش های حاکی از پایمال کردن آراء و خفه کردن راههای ارتباطی و اعتراضات تنها بر نگرانی های ما حاکی از اینکه ممکن است خواست مردم ایران بطور عادلانه منعکس نشده باشد می افزاید.»
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا تاکید می کند: «ما کماکان اوضاع را بدقت زیر نظر داریم و حکومت ایران باید به حق شهروندانش برای بیان مسالمت آمیز دیدگاههایشان احترام بگذارد.»
به گفته ی سناتور کری: «فصل مبارزات انتخاباتی مبتنی بر مباحثات جدی و پر شور، گردهمایی های عظیم، و مشارکت بالا حاکی از این است که مردم ایران می خواهند صدایی واقعی در دولت خود داشته باشند و بسیاری دست رد بر سینه ی رویکرد خصمانه و تهاجمی سال های گذشته زدند.»
سناتور کری معتقد است: «همین ویژگی تعقل رویکرد پرزیدنت اوباما در تماس مستقیم با مردم ایران را تائید می کند و امیدی واقعی را به همراه دارد.»
سناتور کری در عین حال می گوید: «ما نسبت به تحولات بیست و چهار ساعت گذشته دچار توهم نیستیم. روحانیون تندرو و متحدانشان نشان دادند که قصد دارند کاملا کنترل دولت و سیاست هایش را در دست داشته باشند و این مهم تائیدی است بر اهمیت جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای.»
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنای آمریکا، طی بیانیه ای می گوید رژیم ایران با توسل به ارعاب، خشونت، و دستکاری در آراء یک بار دیگر انتخابات ایران را به یک مضحکه ی دموکراسی بدل کرد و ماهیت سرکوبگر و دیکتاتور خود را به اثبات رساند.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند شیوه ی برخورد حکومت جمهوری اسلامی با انتخابات ریاست جمهوری ایران و نحوه ی معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان پیروز قاطع با اختلافی فاحش موجب بغرنجتر شدن رویکرد دیپلماسی دولت پرزیدنت اوباما در برابر ایران شده است.
کاخ سفید ضمن ابراز تردید می کوشد در داوری عجله نکند.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنای آمریکا، از پرزیدنت اوباما و اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه خواسته است با صدایی رسا و صریح علیه آنچه که در ایران رخ می دهد سخن بگویند. لیبرمن از دولت اوباما خواسته است بدون ابهام همبستگی خود را با ایرانیان شجاعی که با امید به تغییر به پای صندوق های رای رفتند و اینک چشم امید به حمایت قوی جهان خارج دارند نشان دهد.
سناتور ارشد کنگره ی آمریکا می گوید وقتی انتخابات به سرقت برده می شود دولت ما باید اعتراض خود را نشان دهد. به باور لیبرمن زمانی که تظاهرکنندگان صلح جو مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در سکوت خفه می شوند ما وظیفه داریم صدای خود را به نیابت از آنان بلند کنیم. سناتور لیبرمن می گوید ما باید به مردم ایران بگوییم در کنار آنان قرار داریم.
به باور سناتور لیبرمن طی شش ماه گذشته ما شاهد برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در عراق و لبنان بودیم. انتخاباتی که طی آن میلیون ها تن بطور مسالمت آمیز با رای خود بطور قاطع دست رد به سینه ی افراطیون مورد حمایت ایران در منطقه زدند. اما، متاسفانه مردم ایران از آزادی که عراقیان و لبنانی ها برخوردارند محروم شدند.
دن لانجرین، عضو جمهوریخواه کمیته ی امنیت ملی مجلس نمایندگان، در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه ی خبری فاکس نیوز گفت این انتخابات نشان داد روحانیون حاکم بر ایران خواهان تغییر نیستند. لانجرین انتخابات ریاست جمهوری را از پیش ساخته و پرداخته شده توصیف کرد و ضمن اشاره به ناآرامی های گسترده در میان مردم گفت آنچه که ما باید در پی آن باشیم ایجاد تعادلی است میان ترغیب عناصری که خواستار آزادی حقیقی بیان و دموکراسی و روابط بهتر با غرب هستند و در عین حال در برابر رهبری جمهوری اسلامی بدلیل نگرانی از فعالیت های هسته ای شان عقب ننشسته و تعظیم و تکریم نکنیم.
حتی پیش از این انتخابات و ناآرامی های پس از آن بسیاری از اعضای کنگره چندان به رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر ایران امیدوار نبودند. اگر وضعیت تغییری نکند و محمود احمدی نژاد برای دومین بار ریاست جمهوری را در دست داشته باشد احتمال زیاد دارد که قانونگذاران بسرعت لایحه ی تحریم بنزین را در دستور کار قرار دهند.
کانی مک، عضو جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، با انتشار بیانیه ای می گوید در پی انتخابات دهمین دوره ی ریاست جمهوری ایران هیچ چیز تغییر نمی کند.
«ایران تحت کنترل مرد خطرناکی به نام احمدی نژاد است که تهدیدی جدی برای کشورهای دموکراتیک منطقه و جهان است.»کانی مک می گوید: «تعجب نمی کنم شبکه ی های تلفن همراه را برای جلوگیری از بیان حقایق در ایران مسدود کرده باشند این انتخابات نه آزاد و نه عادلانه بود و جهان با وجود احمدی نژاد بیش از پیش در خطر قرار دارد.»

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

از جامعه بین المللی و پرزیدنت اوباما و شورای امنیت سازمان ملل درخواست یاری و کمک به مردم مظلوم ایران داریم ,
ملت ایران با دست خالی به مصاف مزدوران دیکتاتوری تا دندان مسلح رفته ,و بزودی یک فاجعه انسانی پیش خواهد آمد که دنباله آن دیکتاتوری نظامی مجهز به سلاح اتمی جهان را به جنگ و نابودی خواهد کشید .

An Iranian گفت...

President Obama shame on you
you want to negotiate eith a dictator and terrorist regim ,you are like chamberlain in world war 2 ,we iranians respect George bush as he refused to talk to hitler regim in Iran,Iranian nation will never forget if you talk and negotiate with islamic republic leader ,our votes has been stolen by this regim.
instead of talking to these leaders help iranian people for freedom.

ناشناس گفت...

Obama help us support Iranian people not the regim we iranian people need your support,you are

leader of free world
we exept support not negotions with islamic regim we hate the regim do not talk to hitler.

پرزیدنت گفت...

چه عجب اونهم تحت فشار جمهوریخواهان اوباما و دمکرات ها از عشق مذاکره با جلادان ملت ایران دست برداشتند

شهرام بیطار گفت...

درود بر شما آقای دهقانپور
متأسفانه نوع برخورد آقای اوباما خیلی محافظه کارانه بود و هیچ اشاره ای به حق ملت نکردن . گاهی فکر میکنم که کاش مک کین سر کار بود . لا اقل ایشون علناً این انتخابات رو رد کردن و تقلب احمدی نژاد رو علناً اعلام کردن . اما آقای اوباما به خاطر سیاست صلح دوستانه شون و به خاطر اینکه نمیخوان وجهه شون رو از دست بدن میخوان به هر قیمتی که شده با ایران وارد مذاکره بشن و هیچ بعید نیست که احمدی نژاد رو و انتخابات رو هم به رسمیت بشناسن که بتونن این طوری باب مذاکره با ایران رو باز کنن .



با درود و سپاس فراوان : شهرام

Saeed گفت...

با سلام به دوست عزيز سيامك دهقانپور
من سعيد هستم اصالتاًاز مشهد.
خواهش ميكنم به اطلاع نمايندگان مجلس ايالات متحده برسانيد.اين رژيم كه به مردم خودش خيانت ميكند ودروغ ميگويد به هيچ وجه قابل اعتماد نيست.
اكنون وقتي است كه دولتهاي غربي بايد يك حمايت همه جانبه از مردم مظلوم ايران داشته باشند و احمدي نژاد را به هيچ روي به رسميت نشناسند.مردمي كه تحت سانسور وفشار بسيار هستند.تمام سايتهاي خبررساني در ايران قطع هستند:
balatarin,twitter,facebook,سايتهاي اصلاح طلبان كلاً حتي وبلاگ http://tafsirkhabar.blogspot.com
را هم فيلتر كرده اند.فيلترشكنها تمام بسته شده اند اين رژيم حتي اجازه نمي دهد به سايت gopetitiononline برويد و petition امضاء كنيد.به احتمال بسيار زياد بزودي اينترنت را هم قطع مي كنند.
خبرنگارها را هم از ايران بيرون كرده اند.
من در عسلويه كار ميكنم وتقريباً تمامي كاركنان شركت نفت در منطقه به آقاي موسوي راي داده اند و اكنون در يك شوك عجيب به سر ميبرند.
اينجا با آمدن احمدي نژاد و سياستهاي او به يك بيابان تبديل شده است به خاطر تحريمها در اكثر قسمتها كاري صورت نمي گيرد و نيروهاي جوان آطل و باطل ميچرخند.تعدادي از متخصصين زبده جذب شركتهاي خارجي حاشيه خليج فارس شده اند وتعدادي مهاجرت كرده اند.
اين وضعيتي است كه اين آقا بر سر صنعت كشور آورده.
خواهش ميكنم آمريكا و ساير كشورهاي غربي از مردم حمايت كنند.

ناشناس گفت...

آمريكا و سرانش بفكر منافع خودشون هستند.اوباما نيز برادر انتر اخمدي نژاد است.براي او هيچ تفاوتي نميكند چند نفر و چگونه در ايران بخاك و خون كشيده شوند. فراموش نكنيم بسياري از حوادث تلخ تاريخيمان بدست آمريكاييها رقم خورد.اين است بازي سياست.
بايد خودمان براي خودمان كاري كنيم.

شاخه زيتون گفت...

اين روز ها دلم تنگ است. گاهي فكر مي كنم كاش به دنيا نمي آمدم. وقتي دلت چنگ مي خورد از چيزهايي كه مي بيني و حاميان دموكراسي كه در اين مواقع يادشان مي رود كه ميثاق ملت امريكا با آزادي چيست. گاهي دلم براي جورج بوش تنگ مي شود.
مرد بزرگي كه دنيا سال ها بعد او را خواهد شناخت. و كارتر كه به يك اندازه از او و اوباما و احمدي نژاد بدم مي آيد.كمي كمتر از خامنه اي از آن ها متنفرم

Unknown گفت...

plz do something president.. we need your help, almost everybody here knows what this government is doing, they want to just kill everybody who disagree with them and it means almost all of us in Iran, more than 50 millions people! please do something.. we all need your help

ناشناس گفت...

ba salam khedmate siamake aziz mikhastam begamhich filter shekani kar nemikone tooye iran be joz yeki ke freegate6.78 nam dare va be rahati ghabele down load kardane age mishe be baghie khabar bedid ya dar oon barnamatoon ke filter shekan moarefi mikonid in ro begid albate in narm afzar daraye hajme kam va dar version haye mokhtalef arae shode mamnoon arsalan az esf