۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

آیا کنگره به پاشنه آشیل ایران ضربه خواهد زد؟

قانونگذاران در کنگره ی آمریکا بدنبال سرکوب اعتراضات مردمی در ایران نخستین گام را برای تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی برداشتند.
کمیته ی تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان دیشب با افزودن متممی به بودجه ی چهل و هشت میلیارد و هشتصد میلیون دلاری امور خارجی سال دو هزار و ده موج اول تحریم بر جمهوری اسلامی را با تحت فشار گذاشتن شرکت های فروشنده ی بنزین به ایران آغاز کرد.
تحولات در ایران بدنبال اعتراض های مردمی به پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری بر نشست کمیته ی تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان که هدف از آن تصویب بودجه ی امور خارجی سال دو هزار و ده بود سایه افکند.
قانونگذاران متممی را به تصویب رساندند که بانک صادرات واردات آمریکا را از اعطای وام، اعتبار و هر گونه تضمین به شرکت هایی که بنزین در اختیار ایران قرار می دهند یا به تولید فرآورده های نفتی در ایران کمک می کنند منع می کند.
مارک کرک، قانونگذار جمهوریخواه تنظیم کننده ی متمم، می گوید در حالی که دانشجویان در خیابان های تهران به قتل می رسند ما نباید اجازه دهیم مالیات مردم آمریکا در راه تقویت اقتصاد ایران مورد استفاده قرار گیرد.
ایران چهل درصد از بنزین مصرفی اش را از دو شرکت سوئیسی، توتال فرانسه، بریتیش پترولیوم و ریالنس هند تامین می کند.
شماری از دموکرات ها چون پرزیدنت اوباما معتقدند بهتر است واشنگتن در انقلاب مردم ایران نقشی بازی نکند.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، امروز در نشستی با عنوان ایران بر سر تقاطع گفت اگر ما خود را بزور وارد تحولات ایران کنیم همین مردمی را که امیدواریم قدرت را در دست بگیرند با خطر روبرو کرده ایم.
سناتور کری که صحنه ی مرگ ندا در خیابان را بسیار دلخراش توصیف کرد گفت این موضع را با وقوف به رویدادها و گفته های مردم در ایران مطرح می کنم.
جان کری کودتای سی و دو و سرنگونی دولت محمد مصدق با کمک سی آی ای، حمایت آمریکا از صدام حسین در طول جنگ ایران و عراق، و نام بردن از ایران به عنوان عضو محور شرارت را نمونه هایی از سوءظن موجود در ایران نسبت به نقش آمریکا در تحولات آن کشور عنوان کرد.
در میان خود دموکرات ها و جمهوریخواهان درباره ی شدت عمل در برابر ایران در این مرحله اختلاف نظر وجود دارد.
به گفته ی مارک کرک کمپانی ریالنس هند که اخیرا یک وام تضمینی نهصد میلیون دلاری از بانک صادرات واردات آمریکا دریافت کرده بود و حدود یک سوم بنزین ایران را تامین می کند در کانون تحریم مصوب کمیته ی تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان قرار دارد.
تصویب این متمم به بودجه ی سالانه ی کشور در صورت تائید کل کنگره دولت اوباما را ملزم به اجرا می کند اما، روشن نیست اگر در رای گیری کل کنگره لحن متمم تغییر کند یا حتی از لایحه ی بودجه حذف شود.
لایحه ی بودجه ی امور خارجی در عین حال از دولت اوباما می خواهد گزارشی از پیشرفت های دیپلماتیک در راستای جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای در ایران در اختیار کنگره قرار دهد.
در نشست امروز کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا؛ کریم سجادپور، از موقوفه ی ملی برای صلح بین الملل، هومن مجد، ژورنالیست، مایکل سینگ و مهدی خلجی، از انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، و سوزان ملونی، از بروکینگز، حضور داشتند.
کریم سجادپور به مسیر حرکت اجتماعی به سوی نقطه ای جدید و نافرمانی مدنی و اعتصابات اشاره می کرد.
تاکید مهدی خلجی بر جنگ قدرت میان دو دوره ی رهبران انقلاب و علیه رفسنجانی که حامی شورای رهبری بود و گفت تحولات اخیر این تصور را که آیت الله خامنه ای فردی عملگرا و متفاوت با احمدی نژاد است را از بین برد.
هومن مجد گفت به تحولات ایران نباید از منظر سیاسی آمریکا نگاه نکنیم. او گفت انقلاب تویتری تصور نادرست رسانه های غربی است و میلیون ها مردمی که در خیابان بودند از تویتر استفاده نمی کنند.
سوزان ملونی گفت رویدادها در ایران از جهت نقش تمام اقشار جامعه بی سابقه است و تاکید کرد این جریان تاثیری ژرف بر آینده ی ایران خواهد گذاشت.
مایکل سینگ تاکید کرد تحولات تزلزل و عدم ثبات رژیم را به جهان نشان داد و این مساله ای است که در مذاکرات هسته ای احتمالی باید مورد نظر قرار گیرد.
بی اعتنایی نظام جمهوری اسلامی ایران به اعتراضات مردم فشارهای جمهوریخواهان را برای تغییر رویکرد دولت اوباما افزایش داده است.
ایلیانا راس لتیین، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، در اعتراض به تصمیم دولت اوباما مبنی بر ادامه ی دعوت از دیپلمات های ایرانی برای شرکت در جشن های استقلال آمریکا در چهارم ژوئیه در بیانیه ای می گوید ما با این کار چه پیامی به مردم شجاع ایران می فرستیم که برای همان آزادی ای که ما آن را جشن می گیریم ایستاده اند؟ راس لتینن از دولت خواستار پس گرفتن این دعوتنامه ها شده است و می گوید ما در روز استقلال خود به جای اینکه دست دوستی به سوی سرکوبگران دراز کنیم باید در کنار مشتاقان آزادی بایستیم.

۷ نظر:

قانونگذار گفت...

باایلیانا راس لتیین، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، کاملا موافقم

fgdfffffffffffffg گفت...

روزنامه آمریکایی «واشينگتن تايمز» در گزارشی نوشته است: باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهوری ايران، در نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی خواهان بهبود روابط دو کشور شده است.
آقای اوبامای آزادی دوست دمکرات فکر نمیکنید بهتر است سیاست نرمش را در برابر رژیم خونخواری که ملتش را بخاطر طلب کمترین حقوق انسانی خود یعنی حق رای به خاک و خون میکشد کنار بگذارید و چماق جرج بوش را با شدتی بیشتر بر فرق این دشمنان انسانیت فرود آورید.?

fgdfffffffffffffg گفت...

Dear President Obama ,I'm an Iranian one of those who my vote has been stolen,you frequently repeat your goal to have better relationship with religious dictatorship in Iran,along with you pretend a friend of freedom and democracy,Iranian bloody regim kills iranian for demanding their basic rights ,their vote,so i wonder why do you like to have better relationship with a Nazi regim ? please make more preassure on iranian regim and help people not the regim.RGDS Farzad Alvand

ناشناس گفت...

مارک سانفورد، فرماندار ایالت کارولینای جنوبی در آمریکا به داشتن رابطه نامشروع اعتراف کرده است.می گوید از این سمت استعفا خواهد داد.
ای بابا از سردار زارعی ایران یاد بگیرید که تیمسار احمدی مقدم فرمانده ایشان که باجناق احمدی نژاد است قضیه را ماستمالی کرد بطوریکه امروز اصلا کسی قضیه سردار زارعی یادش نیست , بدون مجازات ولش کردند رفت در حالیکه بقیه مردم را سنگسار میکنند .

fgdfffffffffffffg گفت...

Dear President Obama thanks for cancelation the invitation from Islamic government diplomates of Iran !
this is the least thing you could do,we Iranians like that part of president bosh policy in which he refused any negotiation with islamic dictators in Iran,because we hate this islamic regim and want to get rid of it,

An Iranian گفت...

Thanks Obama for canceling your invitation be in iranian nation side not the regim please ignore regim do not talk to Hitler
An Iranian

ناشناس گفت...

Dear president Obama ,Do not shake Ahmadinejad Bloody hands .
Iranian patriots and freinds of U.S.A in Iran