۱۳۸۸ خرداد ۲۸, پنجشنبه

چالش ها پس از انتخابات ایران و ادامه ی برنامه ی هسته ای

«آمریکا و ایران: میان انتخابات و غنی سازی اورانیوم» عنوان نشستی بود که چند روز پیش در کنگره ی آمریکا برگزار شد. این نشست به همت شورای ملی آمریکاییان ایرانی تبار برپا شد و در آن شماری از رهبران دموکرات کنگره و کارشناسان امور ایران سخنرانی کردند.
دو سخنران اصلی کنفرانس جان تیرنی، رئیس کمیته ی فرعی امور خارجی و امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا، و گرگوری میکز، رئیس کمیته ی فرعی تجارت و سیاست بین المللی پولی در کنگره، بودند.
جان تیرنی صحبت های خود را با این جملات آغاز کرد که ما پیش از انتخابات می دانستیم سیستمی که مبتنی بر شورای نگهبان است در روند انتخابات مشکل ایجاد می کند. همچنین می دانستیم در ایران با ژورنالیست ها، بلاگرها و استفاده کنندگان از توویتر و دیگر وبسایت های ویژه ی تماس های اجتماعی چگونه برخورد می شود. تیرنی تاکید کرد شرایط بد و زشتی است که پرزیدنت اوباما را با وضعیتی غامض روبرو کرده است.
عضو ارشد کنگره ی آمریکا گفت باور بسیاری این است که رای میلیونی رای علیه دیکتاتوری و محمود احمدی نژاد بود و اعلام زود هنگام نتایج انتخابات و دلایل دیگر تردیدهای جدی را نسبت به نتیجه ی انتخابات ایجاد کرده است.
جان تیرنی تاکید کرد ادامه ی برنامه های هسته ای ایران در این میانه مشکل را پیچیده تر می کند. قانونگذار دموکرات کنگره افزود ایران نقش مهمی در منطقه ایفا می کند و نگرانی هایی را در پیگیری برنامه ی هسته ای و موشکی اش و حمایت از حزب الله و حماس ایجاد کرده که ضرورت تماس مستقیم با ایران را تقویت می کند.
جان تیرنی تاکید کرد اما، صرف اینکه ما تمایل بسیاری به حل مشکلات مهم ایران و آمریکا داریم نباید باعث شود مردم ایران از شنیدن نگرانی های مشروع ما نسبت به این انتخابات منع شوند.
گرگوری میکز دیگر قانونگذار آمریکایی که در جلسه سخنرانی کرد با اشاره به خشم مردم نسبت به نتیجه ی انتخابات گفت حدود نه سال پیش ما نه در خاورمیانه بلکه در همین آمریکا چنین مشکلی داشتیم و پرزیدنت بوش علیرغم اعتراض میلیون ها تن در انتخابات در برابر رقیب دموکراتش ال گور پیروز اعلام شد. قانونگذار دموکرات کنگره گفت من پرزیدنت بوش را به عنوان رئیس جمهور کشورم پذیرفتم ولی امیدم را به تغییر از دست ندادم و برای انتخابات بعدی تلاش کردم.
میکز گفت به آنهایی که می گویند پرزیدنت اوباما باید این انتخابات را مردود اعلام کند می گویم این واکنش ها صدمه می زند. او تاکید کرد ایران کشوری مقتدر است و این مساله ای داخلی است. میکز با اشاره به جنبش غیرخشونت آمیز حقوق مدنی سیاهان گفت مشابهت هایی میان رویدادها در ایران و آن مبارزات تاریخی در آمریکا می بیند و معتقد است این جنبش برخاسته از نیروی جوانان و اراده ی مردم ایران نهایتا غالب می شود.
میکز با تاکید بر پرهیز از مداخله ی خارجی در رویدادها در ایران گفت من عاشق کشورم آمریکا هستم و دوست ندارم کسی از آن بد بگوید اما، این به این معنی نیست که کشور من بی عیب و نقص است.
یکی از تلاش های این کنفرانس به همت شورای ملی آمریکاییان ایرانی تبار به مدیریت تریتا پارسی قرار دادن چالش پیش روی آمریکا در رابطه با دفاع از حقوق بشر در ایران و حل و فصل برنامه ی ظن برانگیز هسته ای ایران بود.
تعدادی کارشناس اروپایی در نشست سخنرانی کردند.
یکی از پنل ها شامل برونو پلاد، رئیس سوئیسی تبار و پیشین پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی، فرانسوا نیکلاد، سفیر پیشین فرانسه در ایران، و دیوید کی، بازرس تسلیحاتی پیشین سازمان ملل متحد، به چالش های هسته ای ایران پرداخت. هر سه دیپلمات و متخصص فیزیک در این باره اتفاق نظر داشتند که جامعه ی جهانی باید از مرحله ی اصرار بر اینکه ایران نمی تواند به هیچ وجه غنی سازی اورانیوم داشته باشد دست بردارد و بسوی راههایی برای نظارت دائم و قابل تائید بر مراکز غنی سازی و هسته ای ایران گام بردارد و اطمینان حاصل کند ایران بیش از پنج درصد اورانیوم را غنی نخواهد کرد. اعضای پنل اعتقاد دارند دستیابی به یک بمب هسته ای در منطقه هیچ مشکلی را از ایران حل نمی کند و ایران تا دستیابی به چندین بمب هسته ای دست کم چهار تا پنج سال فاصله دارد. دیوید کی تاکید داشت تنها کشوری که در سایه ی برخورداری از بمب اتم تحت خطر قرار می گیرد خود ایران است.
آخرین پنل کنفرانس به آخرین تحولات پس از انتخابات اختصاص داشت که سوزان ملونی، از انستیتو بروکینگز، هومن مجد، نویسنده، علی اکبر مهدی، استاد دانشگاه اوهایو، در آن نقطه نظرات خود را بیان کردند.

هیچ نظری موجود نیست: