۱۳۸۸ خرداد ۱۱, دوشنبه

احتمال آزمایش موشک قاره پیما توسط کره ی شمالی

خبر احتمال دست زدن کره ی شمالی به پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک قاره پیما نگرانی های قانونگذاران آمریکایی را افزایش داده است.
گزارش ها از منطقه حاکی است پرتاب آزمایشی موشک ته پو دونگ دو با برد شش هزار کیلومتر احتمال دارد طی دو هفته ی آینده رخ دهد. این موشک می تواند تا خاک آمریکا در منطقه ی آلاسکا را هدف قرار دهد. هفته ی گذشته پیونگ یانگ بدنبال یک آزمایش هسته ای زیرزمینی دست به پرتاب آزمایشی شش موشک کوتاه برد زده بود. گزارش های اطلاعاتی حاکی است کره ی شمالی برای توسعه ی قابلیت های نظامی اش در مسیر آزمایش های متعددی قرار دارد.
سناتور جمهوریخواه جان تون، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا از ایالت شمالی داکوتای جنوبی، در واکنش به این خبر می گوید:
«بزرگترین علامت سوال در برابر مساله ی کره ی شمالی وضعیت جسمانی و سلامت کیم جنگ ایل، رهبر کره ی شمالی، است.» به باور سناتور تون کره کسی را در قد و اندازه ی جانشینی کیم ندارد و این امر می تواند منطقه را در شرایطی غیرقابل پیش بینی تر از آنچه اکنون با آن روبرو است فرو ببرد. سناتور تون می گوید: «این مساله باید بسیار جدی گرفته شود زیرا کره ی شمالی کشوری بی ثبات است و در صورت بیرون رفتن کیم از صحنه ی قدرت روشن نیست در درون کره چه رخ خواهد داد.»
بعضی تحلیلگران پیش بینی می کنند شعاع برد موشک بالستیک قاره پیمای ته پو دونگ دو بخش هایی از ساحل غربی آمریکا را نیز در بر می گیرد اما، کارشناسان نظامی که به تازگی از کره ی جنوبی بازگشته اند معتقدند پیونگ یانگ هنوز چنین قابلیت فنی را ندارد و بعید است برای سالها به چنین توانایی دست بیابد.
آژانس همکاری های امنیتی وزارت دفاع کنگره را در جریان گذاشته است که تصمیم دارد طی قراردادی دویست و پنجاه میلیون دلاری سی و پنج هواپیمای اف شانزده کره ی جنوبی را ارتقاء دهد تا بتوان موشک های جدید هوا به هوا بر روی آن سوار کرد. وزارت دفاع در یک قرارداد دیگر به ارزش صد و هفتاد میلیون دلار هشتاد و چهار موشک دفاعی به سئول می فروشد. وزارت دفاع کنگره را این هفته در جریان این امر قرار داده است.

هیچ نظری موجود نیست: