۱۳۸۸ تیر ۴, پنجشنبه

کمک تکنولوژیک کنگره ی آمریکا به مردم ایران

گروهی از اعضای ارشد سنای آمریکا لایحه ای را ارائه کرده اند تا هر گونه تلاش جمهوری اسلامی را برای مسدود کردن راههای ارتباطی میان مردم و میان مردم با رسانه های ارتباط جمعی به حداقل برسانند.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، و سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم، عضو کمیته نیروهای مسلح سنا، ساعتی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی خبر ارائه ی این لایحه را مطرح کردند.
سناتور لیبرمن گفت هدف از این لایحه این است که مردم ایران برای دسترسی به اطلاعات یک گام جلوتر از رژیم جمهوری اسلامی بوده و از آزادی بیان و تجمع بر روی شبکه های اینترنتی برخوردار باشند.
سناتور جان مک کین با اشاره به افزایش پخش برنامه های تلویزیونی شبکه ی فارسی خبری صدای آمریکا همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت این لایحه بودجه ی یک ساعت برنامه ای را که اخیرا بطور موقت اضافه شده است بطور ثابت فراهم می کند و افزوده شدن بیشتر برنامه ها را در نظر دارد. مک کین گفت هدف از لایحه اطمینان از این است که سخت افزار، نرم افزار و دیگر ابزار لازم برای گریز از سانسور اینترنتی رژیم در اختیار مردم ایران قرار بگیرد. سناتور مک کین تاکید کرد امکان راه اندازی یک برنامه ی تلویزیونی اینترنتی فارسی را هم مد نظر داریم.
سناتور لیندزی گراهم که واکنش اولیه ی پرزیدنت اوباما به اوضاع ایران را انفعالی و ضعیف توصیف کرده بود در واکنش به گفته های امروز محمود احمدی نژاد که پرزیدنت اوباما را متهم کرد با گفته های اخیرش نشان داد راه روسای جمهور پیشین آمریکا را می رود گفت من نسبت به رئیس جمهورم و آنچه که روز سه شنبه گفت احساس غرور می کنم. گراهم تاکید کرد آنچه که از دهان احمدی نژاد بیرون می آید را باید در متن هویت او و خاستگاهش دید. سناتور جمهوریخواه کنگره گفت احمدی نژاد با آنچه که گفته و انجام داده و آنچه که قصد انجامش را دارد اعتبار خود رو زایل کرده است و افزود پرزیدنت اوباما بدنبال گفته های دو روز پیش اش از موقعیتی محکمتر در برابر ایران برخوردار است.
از سناتور مک کین پرسیدم آیا در این لایحه تدابیری برای برخورد با شرکت های نوکیا و زیمنس که تجهیزات شنود مکالمات و پیگیری افراد بر روی اینترنت را به ایران فروخته اند در نظر گرفته اید؟
سناتور مک کین در پاسخ گفت هدف از این لایحه توجه به راههای مثبت برای تقویت مردم ایران است تا بتوانند به اهدافشان دست یابند و این مهم از طریق کمک های تکنولوژیک انجام می شود تا ایرانیان بتوانند پیام شان را به جهان بیرون بفرستند.
جان مک کین تاکید کرد برخورد با شرکت های خارجی فروشنده ی این تجهیزات مساله ای جداگانه است.
در لایحه پیش بینی شده است دولت گزارشی در این باره در اختیار کنگره قرار دهد.

۲ نظر:

Navid گفت...

ضمن عرض ادب و احترام.
ضمن تشکر از وبلاگ مفید و جذاب شما. خواستم بپرسم آیا امکان این وجود دارد که آمریکا کمک کند تا ایرانیان به تکنولوژی های ارزانی دسترسی پیدا کنند که توسط ماهواره به روزرسانی میشوند و مردم میتوانند مانند گوشی همراه خود از آنها استفاده نمابند؟ آیا ممکن است برای مقابله با فیلترینگ رژیم ایران، چنین دستگاهی ساخته شود و در صورت ساخته شدن وارد ایران شود و دولت نتواند جلوگیر آنها شود؟ به نظر من چنین ایده ای در جهت آگاهی بخشی به مردم ایران بسیار مفید واقع خواهد شد. درست است؟

شاخه زيتون گفت...

درود بر سيامك عزيز
مشكل اساسي فيلترينگ در ايران وابسته به سايت هايي مانند گوگل و يا هو . ... است كه در فيلترينگ با رژيم ايران همكاري مي كنند.
ايران نمي تواند اينترنت را قطع كند چون سيستم اداري خودش هم قطع مي شود.البته در پي ساخت سينتر نت يا اينترنت مركزي است كه با جهان بيرون ارتباط را قطع كند كه آن هم به تكنولوژزي خارجي مرتبط است.
سپاس از سناتور هاي محترم و صد افسوس بر اوبا ما كه نامه او به خامنه اي چراغ سبزي براي كشتار مردم از سوي رژيم تلقي شده است و اين در تاريخ به نام اوباما ثبت مي شود