۱۳۸۸ خرداد ۳۰, شنبه

تاثیر تحولات در ایران بر سیاست خارجی آمریکا در تفسیر خبر


در برنامه ی این جمعه ی تفسیر خبر گفتگویی داشتیم با مایک پنس، سومین جمهوریخواه بلندپایه ی مجلس نمایندگان آمریکا، درباره ی قطعنامه ی او در حمایت از خواست مردم ایران و محکومیت برخورد خشونت آمیز با تظاهرکنندگان که با رای قاطع ۴۰۵ نماینده ی کنگره به تصویب رسید. پنس به سخنان آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه واکنشی انتقاد آمیز داشت.
ایوات ارخانخ، عضو پارلمان هلند از حزب سوسیالیست، از آمستردام به پرسش ها درباره ی دیدگاه سیاسی غالب بر هلند نسبت به تحولات در ایران و مشروعیت دولت احمدی نژاد پاسخ داد.
کارشناسان برنامه دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانتگمری، بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و دکتر محسن سازگارا، مدیر موسسه ی مطالعات ایران معاصر در واشنگتن، نسبت به موضع گیری آیت الله خامنه ای در حمایت از محمود احمدی نژاد و تاثیر این تحولات بر سیاست واشنگتن اظهار نظر کردند. 


لینک برای دانلود با سرعت کم یا بالا:
متن کامل مصاحبه ی اختصاصی با مایک پنس، نویسنده ی قطعنامه ی حمایت از خواست مردم ایران و محکومیت برخورد خشونت آمیز با تظاهرکنندگان، که در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید. مایک پنس سومین جمهوریخواه بلندپایه ی مجلس نمایندگان آمریکا است.  
سیامک دهقانپور:
«انگیزه ی شما در تنظیم قطعنامه ای درباره ی اوضاع ایران پس از انتخابات چه بود و با تصویب آن قصد دارید چه پیامی به ایران بفرستید؟»
مایک پنس:
«نه به عنوان یک قانونگذار آمریکایی بلکه به عنوان یک آمریکایی واقعا تحت تاثیر شجاعت صدها هزار ایرانی قرار گرفتم که طی یک هفته ی گذشته پا به خیابان گذاشتند تا از حق اساسی شان، برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه و آزادی بیان، دفاع کنند. این ها آرمان های مشترک ما نیز هستند. مردم ایران آزادی و جانشان را در خطر قرار داده اند. من احساس کردم مهم است مردم ایالات متحده به صراحت در حمایت از مردم ایران سخن بگویند و خوشوقتم که کنگره آن را مورد تصویب قرار داد. من به عنوان عضو کمیته ی امور خارجی نگرانی های عمیقی درباره ی بسیاری از سیاست های دولت کنونی در ایران دارم اما، پیام این قطعنامه برای حکومت محکوم کردن استفاده از خشونت در سرکوب تظاهرات مردم بدست نیروهای بسیجی و لباس شخصی وابسته اش است و تصدیق تلاش های مردم در دفاع از حقوق شان و نهایتا برخورداری از یک دولت برخاسته از مردم. ما قصد نداریم در انتخابات ریاست جمهوری ایران جهت گیری سیاسی به نفع کاندیدای خاصی کنیم. این قطعنامه در واقع تائید شجاعت و سرسختی ایرانیان در ایستادگی برای برخورداری از یک دولت منتخب مردم است.»
سیامک دهقانپور:
«گروهی تصور می کنند تحولاتی در سطح رهبری حاکم بر ایران در شرف وقوع است. شما با توجه به سخنان آیت الله خامنه ای در نماز جمعه فکر می کنید رهبر نظام موقعیت اش رو به تحکیم است یا تضعیف می شود؟»
مایک پنس:
« بسیار دشوار است باور کرد سرسختی که رژیم در تهران نشان داده است سرانجام در جهت منافع بلندمدت آنها باشد. آزادی و روحیه ی بشری نیروهای فطری طبیعت هستند. آنچه که ما شاهد آن بوده ایم این است که آزادی خفه شده است. برعهده ی مردم ایران است تا در باره ی آینده شان قضاوت کنند اما، من با مشاهده ی تحولات یک هفته ی گذشته امیدوارم تلاش های مردم سرآغاز یک شروع تازه برای کشور ایران باشد و قلبا امیدوارم آغازی نوین برای آمریکا نیز باشد.»
سیامک دهقانپور:
«تا چه حد خوش بین هستید آیت الله خامنه ای با توجه به انتقادات او از آمریکا در خطبه های نماز جمعه پیشنهاد پرزیدنت اوباما را برای گفتگوی بدون پیش شرط بپذیرد؟»
سیامک دهقانپور:
«نسبت به وجود پتانسیلی برای مذاکرات سازنده ی دیپلماتیک با رژیم کنونی در ایران بسیار تردید دارم اما، مخالف آن در شرایطی خاص نیستم. من همچنین باور ندارم صحبت از آرمان های آمریکا به شکلی که به ترغیب مردم ایران بیانجامد و تلاش برای تماس دیپلماتیک با رژیم مانعه الجمع هستند. آمریکا در طول تاریخ آرمان های خود را برای آزادیخواهان در سراسر جهان بیان کرده و تماس هایش با دولت های آن کشورها را ادامه داده است. امید من این است که این قطعنامه ی مصوب کنگره به درک بهتر و متقابل ایران و آمریکا کمک کند و امکان دیالوگ سازنده را فراهم کند. برای این امر دعا می کنم.»
سیامک دهقانپور:
«شما سوابق طولانی در کار رسانه ای دارید و خود مجری برنامه ی رادیویی پر شنونده ای بوده اید. این جنگ رسانه ای در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟»
مایک پنس:
«نشانگر این است که رژیم کنونی می داند رسانه های آزاد و مستقل محور یک جامعه ی آزاد است. ما در قطعنامه تلاش های رژیم در تهران را برای گسستن راههای ارتباطی محکوم کرده ایم. جریان آزاد اطلاعات به تبلور آزادی در جامعه می انجامد. به باور من گذشته از ضایعه ی کشته شدن مردم و آزار و ایذاء شان بستن راههای ارتباطی و ارعاب خبرنگاران خارجی یکی از آزار دهنده ترین رخدادهای چند روز گذشته در ایران بود.»
سیامک دهقانپور:
«سناتور کری معتقد است سیاست های هشت سال گذشته ی جمهوریخواهان موجب جایگزینی محمد خاتمی، مبلغ گفتگوی تمدن ها، با محمود احمدی نژاد، منکر هولوکاست و تهدید کننده ی اسرائیل، شده است و توصیه می کند در انتقادات تندروی نکرد. پاسخ شما چیست؟»
مایک پنس:
«من به نظراتشان احترام می گذارم اما، با آنها مخالفم. من فکر می کنم در راستای سابقه ی تاریخی آمریکاست که هر جا می بینیم مردم جانشان را برای آزادی به خطر می اندازند در کنار آنها بایستیم. رونالد ریگن به مقابل دیوار برلین نرفت تا بگوید آقای گورباچف این دیوار ربطی به ما ندارد بلکه گفت این دیوار را فرو بریز. ریگن اتحاد جماهیر شوروی را از یک سو امپراتوری شیطانی خواند و از سوی دیگر با آنها وارد تماس و گفتگو بر سر خلع سلاح هسته ای شد. من فکر می کنم آنچه که در ایران اینک می بینیم رویداد مشابهی است. آمریکا برمبنای آرمان آزادی پایه ریزی شد و در این راه نباید هرگز سکوت اختیار کند. حتی اگر بسیاری توجیه کنند در جهت منافع کوتاه مدت ما است. آمریکا همواره باید برای آزادی بایستد.»
سیامک دهقانپور:
«آیا قطعنامه پیامی حاکی از ابراز تردید نسبت به مشروعیت دولت احمدی نژاد پس از انتخابات را در بر دارد؟»
مایک پنس:
«قطعنامه بسیار روشن و مختصر است. از مردم ایران که برای آزادی های اساسی شان تلاش می کنند حمایت می کند و رفتار حکومت ایران را در بکارگیری خشونت علیه تظاهرکنندگان محکوم می کند. ما تلاش یکپارچه ای را در دستور کار قرار دادیم که در مورد برنده و بازنده ی انتخابات جهت گیری نکنیم و با وجود احساس قوی ای که نسبت به دولت کنونی دارم تصمیم گرفتیم در این قطعنامه در این باره حرفی زده نشود. این قرار است پیامی میان مردم آمریکا و مردم شجاع ایران باشد که برای آزادی شان قد علم کرده اند و انتظار دارم که این مساله درک شود.»
سیامک دهقانپور:
«بعضی در مطبوعات آمریکا تحلیل می کنند ادامه ی دولت احمدی نژاد در نهایت بسود گروههایی در آمریکا و اسرائیل است. شما چه فکر می کنید؟»
مایک پنس:
«فکر نمی کنم با حضور صدها هزار تن در خیابانهای ایران می توان به تحلیل های مقطعی کوتاه مدت تکیه کرد. صحنه ی جهانی به مسولیت خود عمل می کند اما، اگر آمریکا کماکان پرچمدار امید و آزادی باشد جهان بهتر در این مسیر عمل خواهد کرد.»

۱ نظر:

ناشناس گفت...

Thanks senator john mccain for your brave statements i love republicans.
An Iranian