۱۳۸۸ خرداد ۲۹, جمعه

واکنش قانونگذاران آمریکایی به تحولات در ایران

آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه بر پیروزی احمدی نژاد مهر تائید زد و کاندیداهای رقیب را برای دست زدن به اعتراضات خیابانی به باد انتقاد گرفت. کنگره ی آمریکا با اکثریت قاطع قطعنامه ای در حمایت از خواست مردم و محکوم کردن رفتار خشن با تظاهرکنندگان به تصویب رساند.
مایک پنس و هاوارد برمن، اعضای ارشد جمهوریخواه و دموکرات کنگره، پیش از تصویب این قطعنامه ی دو حزبی سخنرانی کردند.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، با طرح این پرسش که خواست تظاهرکنندگان چیست و آیا آنها تنها حامی موسوی اند یا با اقدام خود رژیم ایران را خطاب قرار داده اند گفت کسی دقیقا نمی داند. برمن تاکید کرد اما، آنچه می دانیم این است که تظاهرکنندگان احساس می کنند شأن و شعورشان در پی نحوه ی برگزاری انتخابات مورد تجاوز و توهین قرار گرفته است. آنها خواستار عدالت اند اما، آیت الله خامنه ای در صحبت های امروزش هیچ چیز برای آنان نداشت.
مایک پنس، عضو رهبری حزب جمهوریخواه، از مشابهت رویدادهای چند روز گذشته در ایران با سرکوب دانشجویان معترض در میدان تیانانمن پکن بدست دولت کمونیستی چین سخن گفت و سرکوب و کشتار مردم و اخراج خبرنگاران خارجی را به پرسش گرفت.
پرزیدنت اوباما طی دیدار با همتای کره ی جنوبی اش ضمن ابراز نگرانی عمیق خود گفت واکنش های اولیه ی رهبر جمهوری اسلامی هم نشان می دهد نگرانی عمیق مردم را درک می کند. رئیس جمهوری آمریکا ضمن ابراز ناخشنودی از برخوردهای خشونت آمیز با تظاهرکنندگان تاکید کرد با توجه به سابقه ی دو کشور مناسب نیست رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ایران مداخله کند.
نحوه ی واکنش دولت اوباما به اوضاع ایران انتقاداتی را از سوی شماری از جمهوریخواهان بدنبال داشت.

۲ نظر:

Nooshin گفت...

Thanks U.S congress for condemning iranian regim for suppressing iranian people and strangulation in Iran
Iranian natin need more help to get rid of this religious dictatorship we want freedom and better relationship to the world,we don't want to threw atomic bomb over israel and wiping off the map of israel as ahmadinejad wants. help us even send the army

هاله نور گفت...

ازآقای مایک پنس، متشکریم و امیدوارم پرزیدنت اوباما هم از خواست نمایندگان ملت آمریکاپیروی کند و دست به حمایت قاطع و انزوای شدید این رژیم سرکوبگر مورد تنفر ملت ایران بزند , و منافع درازمدت آمریکا را که همانا دوستی با ملت ایران و احترام به خواست آنان است را در نظر داشته باشد , ملت ایران خواستار دوستی با غرب بوده و بهیچوجه خواستار دشمنی و محو اسراییل برخلاف ادعای رهبران دیکتاتور فعلی آن نیست .
جناب اوباما سعی نکنید با گفتگو با رژیم حیله گر ایران بخیال خود منافع آمریکا را تامین کنید منافع آمریکا در دوستی با ملت ایرانست نه رژیم کنونی ایران