۱۳۸۸ خرداد ۱۸, دوشنبه

آیا انتخابات لبنان بر انتخابات ایران تاثیر خواهد گذاشت؟

انتخابات پارلمانی لبنان واکنش قانونگذاران در کنگره ی آمریکا را به همراه داشته است.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، می گوید انتخابات پارلمانی لبنان گامی چشمگیر و رو به جلو برای دموکراسی لبنان است.
دقایقی پس از انتشار نتایج اولیه ی شمارش آراء انتخابات پارلمانی لبنان سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، با انتشار بیانیه ای مردم لبنان را برای رد خشونت و نمایش تعهدشان به گفتمان سیاسی قانونمند متکی بر مبارزات انتخاباتی پر شور و مشارکت بالا مورد ستایش قرار داد.
جان کری گفت رهبران ائتلاف چهاردهم مارس برای حفظ اکثریت خود در دورانی دشوار و پر تنش سزاوار اعتبار فراوانی اند.
به گفته ی جان کری رهبران لبنان در حالی که می کوشند آینده ای بهتر را برای مردم لبنان پی ریزی کنند از پشتیبانی مداوم کنگره برخوردارند.
واشنگتن از سال دو هزار و پنج، بدنبال ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، و آشوب های پس از آن حدود پانصد میلیون دلار کمک های امنیتی در اختیار بیروت قرار داده است. دولت پرزیدنت اوباما در بودجه ی اضطراری سال مالی دو هزار و نه از کنگره نود و هشت میلیون دلار کمک نظامی برای لبنان درخواست کرده بود. بنا به گزارش ها کنگره در حال بررسی افزایش کمک ها به لبنان است.
نیک ریحال، عضو دموکرات و لبنانی تبار مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید او همواره حامی حاکمیت لبنانی آزاد بدور از مداخله ی خارجی بوده است.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، گفته بود پیروزی حزب الله در انتخابات می تواند شرایط منطقه را تغییر دهد.
اما، آیا اینک پیروزی ائتلاف چهاردهم مارس مورد حمایت غرب در لبنان در سایه ی افزایش مشارکت مردمی تاثیری بر فضای انتخابات در ایران خواهد گذاشت؟
فواد مخزومی، رئیس حزب الحوار الوطنی لبنان، در گفتگویی با صدای آمریکا، چنین تاثیری را بدلیل فاصله ی کوتاه زمانی بعید دانست اما، این احتمال را در صورتی که انتخابات ایران به دور دوم کشیده شود دور از واقع ندانست.
جان کری می گوید جامعه ی مدنی لبنان به شکل دلگرم کننده ای به عنوان یک نیروی قدرتمند برای اصلاحات دموکراتیک قد علم کرده است.
به اعتقاد هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، این انتخابات با وجود تمام چالش ها موید جهش فرهنگ دموکراتیک لبنان است.
کارشناسان احتمال می دهند پیروز نهایی انتخابات میشل سلیمان، رئیس جمهوری مسیحی مارونی لبنان، باشد.
به اعتقاد سناتور کری میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، طی سالی دشوار ثابت کرد که هم یک سیاستمدار و هم شخصیت متنفذ میانه داری در صحنه ی سیاسی لبنان است.
فواد مخزومی پیش بینی کرده بود اگر تغییر خاصی در اکثریت در پارلمان رخ دهد احتمال دارد تلاش هایی از سوی نیروهایی در هر دو ائتلاف چهاردهم مارس و هشتم مارس برای تقویت جایگاه رئیس جمهور آغاز شود؛ اتفاقی که پس از مذاکرات دوحه متوقف شده بود.
سناتور جان کری تمام رهبران لبنان را به سرعت عمل در تشکیل یک دولت جدید ترغیب کرده و ابراز امیدواری می کند دولت جدید انعکاسی از گوناگونی قابل توجه لبنان و آرزوهای دموکراتیک مردمش باشد.
نیک ریحال، قانونگذار دموکرات و لبنانی تبار کنگره از ایالت ویرجینیای غربی، در گفتگوی تلفنی با شبکه ی فارسی خبری صدای آمریکا گفت نتیجه ی انتخابات نشان می دهد لبنان در مسیر بدل شدن به یک کشور آزاد با حفظ حاکمیت اش گام برمی دارد. آقای ریحال در پاسخ به این پرسش که آیا این نتیجه تقویت کمک های امنیتی کنگره به لبنان را در پی خواهد داشت گفت نتیجه ی انتخابات طبیعتا زمینه ای مثبت برای افزایش کمک های آمریکا به لبنان هم در دولت اوباما و هم در کنگره ایجاد خواهد کرد و نشانگر یک طلوع نوین برای مردم لبنان است.
قانونگذار لبنانی تبار کنگره درباره ی تاثیر مشارکت چشمگیر عمومی در انتخابات لبنان بر انتخابات ایران گفت می تواند بخوبی چنین تاثیری بگذارد و نشان می دهد نیروهای میانه رو در حال بازگشت هستند و این روندی است که دولت جدید در واشنگتن ایجاد کرده و حاکی از از دست رفتن فضای فعالیت برای افراطیون در هر دو سو است.عضو لبنانی تبار کنگره به احتمال تاثیر سخنرانی پرزیدنت اوباما در قاهره بر این تحولات اشاره کرد و گفت اعزام دوباره ی جرج میچل، فرستاده ی ویژه ی پرزیدنت اوباما، به منطقه در همین ساعاتی که گفتگو می کنیم حاکی از پشتیبانی سخنرانی ها با عمل است.

۶ نظر:

روايت پارسي گفت...

سلام
به نظر من در دراز مدت تاثير داره اما در اين انتخابات نه.

در ضمن دوستان با داستاني به نام (ماشيح) به روزم و خوشحال مي شوم از نظراتتان استفاده كنم. در اين داستان نگاهي به مسايل حقوق بشر و اقليت ها دارم.نظراتتان را بدانم.

هاله نور گفت...

به نظر شما بزرگترین دروغ احمدی نژاد کدام است؟ )
1)به اوباما اجازه نمیدهند رئیس جمهور شود.

۲)اینکه ملوانان انگلیسی رو از رو رافت اسلامی آزاد کرده وربطی به اولتیماتوم ۴۸ ساعته نداشته

۳)اینکه کسی به مدل مو ولباس بچه ها چیکار داره

۴)هاله نور

۵)دختر ۱۶ ساله که تو خونه انژری هسته ای تولید میکنه!

۶)هولوکاست افسانه است

۷)اینکه پرونده هسته ای بسته شده

۸) اینکه از همه جای دنیا با هاش برای گرفتن راه کار تماس میگیرن

۹)آوردن نفت سر سفره مردم

۱۰) زندانی سیاسی نداریم !!! و دانشجوی ستاره دار نداریم

۱۱)اینکه تو ایران همجنس گرا وجود نداره

۱۲) اینکه کلمه عربی در عبارت دول الخلیج العربی به دولتهای عرب برمیگرده نه به خلیج !!
و نشستن اون زیر تابلو خلیج عربی اشکالی نداشته !
( معلوم نیست کلمه فارس کجا رفته ! )

۱۴)اینکه مخالفین سفر های استانی بزغاله هستن!

۱۵)تورم به کمترین رقم رسیده !

۱۶) اینکه مطبوعات آزادند

۱۷) آزادی زنان

۱۸)آوردن نفت سر سفره مردم

۱۹)نفت دیگر زیر صد دلار نخواهد شد

۲۰)اینکه همه حرف های خودشو به اسم مردم ایران میزنه

۲۱)اینکه تو دانشگاه کلمبیا پیروزی کسب کرده وآبروی ایران وایرانی رو نبرده

۱۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹)....

آقا ما از نوشتن دروغهای احمدی نژاد خسته شدیم ولی ایشون از گفتن دست بردار نیست.

جایزه کسانیکه نتونن بزرگترین دروغشو تشخیص بدن یه احمدی نژاد برای چهار سال دیگه است!

شهرام بیطار گفت...

دورد بر شما آقای دهقانپور عزیز
به نظر من تأثیر چندانی نخواهد داشت
ذاتاً اونجا هم جناح منتسب به غرب برنده شد
در کل با توجه به سیاست کلی آمریکا و تغییرات منطقه این طور به نظر میاد که علیرغم همه جو سازی های موجود ، ایران هم یه مهره نرم و قابل گفتگو رو سر کار خواهد آورد تا توی این دوره روابط با آمریکا رو عادی سازی کنه


با درود و سپاس فراوان : شهرام

یک شخصیت برجسته گفت...

فکر کنم برعکس بود انتخابات ایران بر لبنان تاثیر گذاشت مردم لبنان حین مناظره های ایران دیدند که حامیان حزب الله یعنی سران جمهوری اسلامی چقدر فاسدند از احمدی نژاد با یک میلارد دلار ناپدید کردن پول نفت و وامهای آنچنانی به دوستان تا رفسنجانی با آن فساد مالی !!
این بود که حزب الله فاسد و جیره خوار جمهوری اسلامی شکست خورد .

یک مرد نجیب گفت...

دوستان فردا که احمدی نژاد را با تقلب بیرون آوردند به خیابان بریزید و شب هم به خانه نروید پیروزی فقط با اعتراض و انقلاب سبز ملت ایران بر ضد استبداد و حکومت مردمفریب و متقلب حاصل میشود

روایت پارسی گفت...

ه نظر من سخنرانی اوباما تاثیر زیادی گذاشت و البته ترس از رو به رو شدن با اسراییل ر انتخابات لبنان و اساسا دلیلی نیست که پیش بینی ها درست باشند چون اینجا خاور میانه است