۱۳۸۸ خرداد ۱۳, چهارشنبه

انتقاد کنگره ی آمریکا از نقض حقوق بشر در چین

چین در آستانه ی بیستمین سالگرد سرکوب تظاهرات دموکراسی خواهان در میدان تیانانمن ارتباطات گروهی اینترنتی و سایت های رسانه ای اجتماعی را تعطیل کرده و نیروهای امنیتی گسترده ای را در میدان تیانانمن پکن مستقر کرده است.
کنگره ی ایالات متحده با تصویب قطعنامه ای ضمن برسمیت شناختن بیستمین سالگرد تظاهرات میدان تیاتانمن سرکوب دموکراسی خواهان را در چین بشدت مورد انتقاد قرار می دهد.
قطعنامه ی سندرز لوین، عضو دموکرات مجلس نمایندگان، شب گذشته با رای قاطع 396 تن از اعضای کنگره به تصویب رسید. قطعنامه با خانواده ی کشته شدگان و آنهایی که در ارتباط با تظاهرات روزهای سوم و چهارم ژوئن در میدان تیانانمن و اطراف آن زندانی و یا شکنجه شده اند ابراز همدردی کرده و از تعهد کنگره ی آمریکا را به دفاع از حقوق بشر در چین حکایت دارد.
از چهارم ژوئن 1989 زمانی که صدای گوشخراش زنجیر تانک ها در میدان تیانانمن پکن آغاز سرکوب هفته ها تظاهرات دانشجویی و کارگری را خبر می داد تا کنون دولت چین هرگز اجازه نداده تحقیقات مستقلی در باره ی آن وقایع انجام شود و بررسی شمار قربانیان یک تابو بوده است.
فانگ ژنگ و شماری از بازماندگان سرکوب خونین تظاهرات بیست سال پیش دیروز در برابر کمیسیون حقوق بشر تام لنتوس، عضو فقید کنگره و مدافع سرسخت حقوق بشر، حاضر شدند.
فانگ ژنگ، دانشجوی رشته تربیت بدنی کالج پکن، که دو پای خود را در آن روز در اثر عبور تانک از روی بدنش از دست داد به نمایندگان کنگره ی آمریکا گفت پس از بیست سال زمان آن رسیده است که یک کمیته ی حقیقت یاب روشن کند چه کسی دستور کشتار را داد.
با وجود گذشت بیست سال امروز افزایش حضور امنیتی در میدان تیانانمن و اطراف آن بروشنی قابل مشاهده است. دولت چین ارتباطات شبکه های اجتماعی اینترنتی را در سایه ی نگرانی از ارسال تصاویر و گزارش تظاهرات احتمالی کاملا بسته شده است.
ژو فنگسو، یکی از رهبران دانشجویی تظاهرات 1989، به اعضای کمیته گفت نبرد برای کشف حقیقت کماکان ادامه دارد.
فرنک ولف، عضو جمهوریخواه کنگره و نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر تام لنتوس، معتقد است دولت چین تقریبا همان رویه استبداد کمونیستی چائوسشکو رهبر پیشین رومانی را دنبال می کند و نهایتا به همان راه خواهد رفت.
باب فو، از فعالان آزادی مذهب در چین، به قانونگذاران آمریکایی گفت پکن در جریان سرکوب آزادی مذهب پیروان تمام باورها را به اردوگاههای بازآموزی فرستاده تا از آنها محصولاتی چون توپ فوتبال درست کند.
برآورد ناظران بین المللی حاکی است پس از بیست سال کماکان سی تن در ارتباط با تظاهرات میدان تیانانمن در حبس اند. عفو بین الملل این هفته با ارسال نامه ای به وو بنگگو، رئیس کنگره ی ملی خلق چین، خواستار آزادی آنان شده است.
قطعنامه ی کنگره از رهبران چین می خواهد با تحقیقات مستقل تحت نظر سازمان ملل در باره ی وقایع تیانانمن موافقت کند و بسرعت زندانیانی را که طی این سالها در حبس بوده اند آزاد کند.
فرنک ولف ابراز امیدواری می کند روزی پیامی رادیویی حاکی از سقوط دولت کمونیستی چین بشنویم و باتفاق باب فو و دیگران همه بتوانیم در میدان تیانانمن گردهم آییم.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، که به تازگی از سفر به چین بازگشته است امروز گروهی از رهبران جنبش مدافعین حقوق بشر چین را در دفتر خود می پذیرد.
پلوسی در یک کنفرانس خبری گفت امروز قانونگذاران چون هر سال در برابر ضلع غربی کنگره مراسم ویژه ای برای یادبود قربانیان کشتار بیست سال پیش در میدان تیانانمن برگزار می کنند.همچنین نمایشگاه عکسی در این ارتباط در ساختمان ریبرن مجلس نمایندگان برگزار می شود.

هیچ نظری موجود نیست: