۱۳۸۸ خرداد ۲۸, پنجشنبه

چرا آمریکا در تحولات ایران جهت گیری نمی کند؟

رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا در مقاله ای که به تازگی در نیویورک تایمز به چاپ رسید می گوید اگر تظاهرات خیابانی چند روز گذشته در ایران نکته ای را به ما آموخته باشد اینک است که این لحظه ای متعلق به ایرانیان است نه آمریکایی ها.
مقاله ی سناتور دموکرات جان کری در واقع پاسخی است به انتقادات فزاینده ی جمهوریخواهان به رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر تحولات در ایران.
تصاویر برخورد خشونت آمیز ماموران لباس شخصی و بسیج با تظاهرکنندگان و گرایش فزاینده ایرانیان به ایجاد ارتباطی توام با احترام با آمریکا فضای سیاسی در واشنگتن را نسبت به نحوه ی واکنش آمریکا دو قطبی کرده است.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، در مقاله ای در نیویورک تایمز می گوید این فضا ما را هم به وسوسه ی واکنشی احساسی سوق می دهد اما، مشکل این است که اگر هدف ما قدرت بخشیدن به مردم ایران است باید دریابیم که چگونه کلمات ما می تواند علیه ما و در جهت تقویت روحانیت حاکم مورد سوء استفاده قرار گیرد و اذهان ایرانیان را از اقتصاد ورشکسته ی ایران منحرف کند.
به گفته ی جان کری جمهوری اسلامی پیشاپیش سخت می کوشد مشاجرات بر سر انتخابات و تظاهرات را نتیجه ی مداخلات آمریکا عنوان کند و شکایت های دولت نسبت به تحریف در پوشش رویدادها توسط رسانه های خارجی رو به فزونی است.
سناتور کری می گوید ما نمی توانیم از این واقعیت فرار کنیم که هر گونه امید اصلاح طلبان به موفقیت در گرو این است که این انتخابات مربوط به ایران باشد نه آمریکا.
به اعتقاد رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا پوسترها، شعارها، و پیام های مردم در توویتر هیچ چیزی درباره ی نیاز مردم به کمک واشنگتن را منعکس نمی کند بلکه وقتی شعار الله اکبر از پشت بام ها سر داده می شود در واقع آنها زبان انقلاب خود را اقتباس دوباره می کنند.
کری می گوید درست است که میر حسین موسوی رویکرد آشتی جویانه تری نسبت به آمریکا اتخاذ کرده است اما، مشروعیت سیاسی او برآمده از اعتبار انقلابی اش در کمک به سرنگونی رژیم پهلوی مورد حمایت آمریکا است و آن گذشته است که تظاهرکنندگان حامی او را از زدن برچسب ستون پنجم دشمن مصون می دارد.
به تحلیل رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا تغییرات در ایران در دو سطح رخ می دهد: در خیابان ها و در میان روحانیت حاکم؛ و سرانجام هر کس پیروز انتخابات باشد چالش بنیادی امنیتی آمریکا مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای تغییری نخواهد کرد و مداخله ی نپخته در سیاست داخلی ایران می تواند مذاکرات را دشوارتر کند.
سناتور کری در پاسخ به جمهوریخواهانی که دولت اوباما را به دلیل نشان ندادن شدت عمل بیشتر مورد انتقاد قرار می دهند می نویسد مواضع تهدید آمیز ما طی هشت سال گذشته تنها به قدرت گرفتن تندروها و تضعیف اصلاح طلبان انجامیده است و رئیس جمهوری که از گفتگوی تمدن ها صحبت می کرد با رئیس جمهوری جایگزین شد که هولوکاست را نفی کرده و به کرات از نابودی اسرائیل سخن می گوید.
جان کری در پایان مقاله اش هشدار می دهد که نباید به محمود احمدی نژاد مستمسکی برای زنده کردن خاطره ی کودتای بیست و هشت مرداد سی و دو داد. چرا که چنین امری به او اجازه می دهد خود را مصدقی جدید جا بزند که در برابر آلت دست آمریکا ایستاده است.
سناتور کری تاکید می کند کلمات مهم اند و می گوید بنظر می رسد رویکرد پرزیدنت اوباما در انتخابات لبنان موثر بود و نشانه های آن را در ایران هم می بینیم. جان کری معتقد است انتقادات تند این پیشرفت ها را محو می کند و به تندروهایی که خواهان مشاهده ی شکست مذاکرات اند قدرت بیشتری می بخشد و آنهایی را که برای حمایت از روابط بهتر برخاسته اند تضعیف می کند.
جمهوریخواهان در انتقاداتشان علیه رویکرد پرزیدنت در برابر تحولات اخیر در ایران یکصدا نیستند. دیدگاههای متضادی در میان جمهوریخواهان دیده می شود. سناتور جمهوریخواه مل مارتینز از رویکرد رئیس جمهور حمایت کرده و می گوید نباید کاری کرد احمدی نژاد خود را مظلوم و قربانی این جریان جا بزند. از سویی سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم می گوید وقتی شاهد بستن اینترنت و بیرون کردن خبرنگاران از ایران هستیم پرزیدنت اوباما باید رساتر در انتقاد از سرکوب سخن بگوید. سناتور جمهوریخواه جان کرنن هم می گوید این دموکراسی ای نیست که بتوان با آن سر میز مذاکره نشست.

هیچ نظری موجود نیست: