۱۳۸۸ تیر ۵, جمعه

آیا دولت اوباما سیاست خود را در برابر ایران تغییر خواهد داد؟

در برنامه ی تفسیر خبر جمعه شب چالش پیش روی آمریکا میان تحریم و مذاکره با ایران بدنبال انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت.
مصاحبه ای اختصاصی با مارک کرک، عضو کمیته ی پر قدرت تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا، داشتیم؛ و گفتگویی با پروفسور علی انصاری، استاد دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، سرپرست گروه تنظیم کننده ی گزارش چتم هاوس، درباره ی انتخابات ایران.
در بخش دوم تفسیر خبر امشب کارشناسان گرامی برنامه، آقایان آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانتگمری، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، این تحولات را زیر ذره بین قرار دادند.

پرزیدنت اوباما امروز در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفت دو رهبر با صدایی واحد خواستار احترام به حق مردم ایران برای تجمع، بیان آزادانه ی عقایدشان، و شنیده شدن صدای شان هستند و این ها آرمان هایی جهانی اند. رئیس جمهوری آمریکا گفت شجاعت آنها در برابر این بیرحمی گواه پیگیری مداوم عدالت است. پرزیدنت اوباما گفت ارتکاب خشونت علیه مردم انزجاز برانگیز است و برغم تلاش حکومت برای ممانعت از اینکه جهان شاهد این خشونت ها باشد ما نظاره گر آن بودیم و آن را محکوم می کنیم. پرزیدنت اوباما تاکید کرد تردیدی نیست رویدادهای چند روز گذشته بر هر گونه تلاش برای تماس مستقیم با ایران تاثیر خواهد گذاشت و در پاسخ به انتقادات احمدی نژاد علیه او گفت من نگران عذرخواهی او از من نیستم بلکه پیشنهاد می کنم آقای احمدی نژاد به فکر وظایفش در برابر مردم ایران باشد.

متن کامل مصاحبه ی اختصاصی با مارک کرک، قانونگذار جمهوریخواه کمیته ی قدرتمند تخصیص بودجه ی کنگره ی آمریکا:

سیامک دهقانپور:
«هدف از متمم شما به لایحه ی بودجه ی امور خارجی کشور که در کمیته ی شما مورد تصویب قرار گرفت چیست؟»
مارک کرک:
«این متمم بودجه ی بانک صادرات واردات آمریکا را برای برنامه هایی که هدف از آن افزایش تولید بنزین در ایران است بلوکه می کند. ایران دچار کمبود بنزین است و در شرایط کنونی بیش از نیمی از بنزین مصرفی اش را وارد می کند. ما پیش از آنکه مشکل کمبود بنزین ایران را حل کنیم باید ابتدا راه حلی برای برنامه ی جنگ افزار هسته ای رژیم بیابیم.»
سیامک دهقانپور:
«چرا حالا؟»
مارک کرک:
«ما دیدیم محمود احمدی نژاد ادعا کرد دوباره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است. احمدی نژاد حتی پس از آنکه پرزیدنت اوباما گفت اگر رهبران ایران مشت خود را بگشایند دست خود را بسوی آنها دراز می کند حرف های تندی علیه رئیس جمهوری آمریکا زد و اینک هم رویکردی بشدت تند اتخاذ کرده است و مذاکره را رد می کند. برای مذاکره باید دلیلی وجود داشته باشد و نیاز شدید ایران به بنزین ممکن است بهترین دلیل باشد.»
سیامک دهقانپور:
«پیش بینی می کنید این متمم در رای گیری نهایی در لایحه باقی بماند؟»
مارک کرک:
«متمم در لایحه خواهد ماند. زیرا دولت اوباما به هر شکل بودجه ی کافی تا پایان سال مالی جاری ندارد و ممکن است خواه ناخواه دست به قطع بودجه ی کمک های بانک صادرات واردات به ایران بزند. متمم حامیان دموکرات متنفذی چون برد شرمن دارد. لایحه ی مبنای این متمم که ما را مسیر قطع کامل فروش بنزین به ایران قرار می دهد صد و نود و سه امضا کننده در مجلس نمایندگان و شصت و چهار قانونگذار حامی در سنا دارد و اتفاق نظر جامعی بر سر آن وجود دارد.»
سیامک دهقانپور:
«نوکیا و سیمنس تجهیزات استراق سمع و کنترل ارتباطات اینترنتی در اختیار ایران قرار داده اند و جمهوری اسلامی از این امکانات برای شناسایی و دستگیری منتقدان استفاده می کند. کنگره چه کاری می تواند برای توقف این روش سرکوب انجام دهد؟»
مارک کرک:
«مطمئن نیستم جز آشکار کردن اقدامات این کمپانی ها چه کاری می توان انجام داد. اما، جالب است که انقلاب ایران بر این مبنا بنیان گذاشته شد تا با مردم آنگونه که ساواک برخورد می کرد رفتار نشود. اینک جمهوری اسلامی خود بدل به یک ساواک شده است. اینکه سپاه پاسداران و پلیس مخفی وزارت کشور دقیقا به همان اقداماتی دست می زنند که ساواک شاه می زد نشان می دهد رژیم با مشکلات جدی دست به گریبان است.»
سیامک دهقانپور:
«چطور می توان بطور عملی از حقوق بشر و دموکراسی در ایران حمایت کرد؟»
مارک کرک:
«نخست با پخش مستقیم برنامه های ماهواره ای و ارائه ی اطلاعات درست. دوم، پیش بینی اینکه دولت اگر خود را از بحران کنونی پیروز بیرون آورد دست به چه اقداماتی خواهد زد. اقلیت های قومی و مذهبی چون آذری ها، کردها، بلوچ ها، بهاییان باید نگران دولت جدید باشند. سابقه نشان داده دولت های سرکوبگر وقتی بر چالش های این چنینی در پایتخت فائق می آیند به سر وقت اپوزیسیون در میان اقلیت ها می روند و امکان دارد بزودی شاهد شمار کثیری پناهجوی ایرانی در سراسر جهان باشیم.»
سیامک دهقانپور:
«آیا دولت احمدی نژاد از نظر شما دولتی مشروع و قانونی است؟»
مارک کرک:
«نه او آرا مردم را بسرقت برده است. بر مبنای آمار خود دولت شمار آرا در پنجاه حوزه بیش از واجدین شرایط بوده است. گزارش های معتبر دیگری نتیجه گرفته که میزان تقلب بسیار گسترده بوده است. گزارش چتم هاوس می گوید در صد و هفتاد شهر تقلب صورت گرفته است. از لحاظ منطقی شمارش این تعداد برگه آرا طی بیست و چهار ساعت غیرممکن بود. در واقع احمدی نژاد خود را به یک دیکتاتور و فردی بدل کرد که علیه خواست مردم ایران حکومت خواهد کرد. اما، دیکتاتورها طی زمان با اتخاذ تصمیم هایی که مردم به آن رای نداده اند قدرتشان رو به زوال می گذارد.»
سیامک دهقانپور:
«با این وصف چطور می توان با احمدی نژاد پای میز مذاکره نشست؟»
مارک کرک:
«واقع بینانه بگویم وقتی می توان با احمدی نژاد نشست و مذاکره کرد که در ایران یک قطره بنزین پیدا نشود. جمهوری اسلامی تصویر خود را در جهان مخدوش و نابود کرد. در جهان اینک به ایران به عنوان کشوری نگاه می کنند که ندا را کشت و احمدی نژاد را قاتل ندا می دانند. برای تمام این کشورها نشستن رهبران شان بر سر میز مذاکره با کسی که ندا را به قتل رسانده فکر نمی کنم چندان قابل دفاع باشد.»
سیامک دهقانپور:
«نخستین واکنش شما با دیدن تصاویر کشته شدن ندا چه بود؟»
مارک کرک:
«وحشت. برای اینکه شاهد مرگ یک دختر جوان، یک ایرانی وطن پرست بودم که گفته می شود هیچ نظری درباره ی پیروز انتخابات نداشت و از خواست مردم ایران حمایت می کرد. او تجسم امید و آینده ی ایران بود که بیش از نیمی از جمعیتش زیر سی سال سن دارند. ما سوگوار تمام کشته شدگان این روزها هستیم اما، مرگ چنین دختر زیبایی در رسانه های جهان انعکاسی عمیق و ژرف داشت.»
سیامک دهقانپور:
«دولت اوباما از فرستادن دعوتنامه برای شرکت دیپلمات های ایرانی در مراسم جشن های روز استقلال آمریکا منصرف شده است. ایران و بریتانیا دیپلمات های همدیگر را اخراج می کنند. ایران در مذاکرات گروه هشت در ایتالیا شرکت نمی کند. فکر می کنید روند تنش به کدام سو می رود؟»
مارک کرک:
«ایران در مسیر بدل شدن به کره ی شمالی خاورمیانه قرار دارد. روابط ضعیف با همسایگانش و عربستان سعودی. روابط عمومی وحشتناک با اروپا و آسیا همه شاهد این مدعاست. حتی الویت چین در روابطش با کشورها آرامش و بدون جار و جنجال بودن شان است و ایران از این منظر مایه ی نگرانی جدی پکن شده است.»
سیامک دهقانپور:
«تا چه حد به امکان مذاکره با ایران خوش بین هستید؟»
مارک کرک:

«رهبران ایران با عملکردشان و قتل و سرکوب مردم و دوباره به کار انداختن دستگاه اطلاعاتی ساواک تحت عنوانی جدید بسرعت خود را به حکومتی غیر مردمی و نامحبوب بدل کردند. قابلیت کشورهای غرب برای مذاکره با ایران رو به تقلیل است و این پنجره در حال بسته شدن است. هر گونه مذاکره ی احتمالی غرب در شرایطی که می توانست با یک دولت جدید در مسیری آرمانی حرکت کند با دولت سرکوبگو و بی رحم جدید که حتی نمی تواند در انتخابات کشور خودش پیروز شود بسیار سخت و شدید خواهد بود. این دولتی است که ما بطور فزاینده ای چون کره ی شمالی با آن روبرو خواهیم شد. حکومتی خطرناک که رفتارش غیرقابل پیش بینی است و به شکلی نگران کننده از مردم کشورش وحشت دارد.»

۱۲ نظر:

fgdfffffffffffffg گفت...

درخبرهای سایت رادیو فردا خواندم آمریکا از صدور ویزا برای معاون محمود احمدی نژاد خودداری کرده است.
احساس میکنم دولت اوباما تازه داره به واقعیت رژیم ایران و نحوه درست رفتار با این فاشیسم مذهبی پی میبره
, ضمن تقدیر از اوباما بخاطر واقع بینی اش خواستار ادامه اینگونه اقدامات و مقابله با رژیم ایران و همزمان حمایت از آرمان آزادیخواهانه ملت ایران هستم

pooneh گفت...

شاید حتی یک آمریکایی حرف من در اینجا را نبیند ولی کاش میتونستم به تمام ملت آمریکا بگم که پرزیدنت بوش یک قهرمان و کارش در حمله به عراق کاملا درست بود
و اگر میبینید عراق پر از انفجارهای انتحاریست نه تقصیر بوش بلکه تقصیر جمهوری اسلامیست
, تعجب میکم که اوباما تابحال فقط برای اینکه تغییر را نشان بدهد برخلاف هر کار جرج بوش عمل میکرد و تازه فهمیده که حداقل مواضع پرزیدنت بوش علیه ملایان ایران کاملا درست و دقیق بوه است , امیدوارم در آینده هم اوباما متوجه باشد که با یک هیتلر در حال ظهور اسلامی طرف است و اینقدر از گفتگو و نرمش در برابر آخوندها و احمدی نژاد خونخوار صحبت نکند .

mahmood گفت...

اين قدر تحمل آزادي براي شما سخته كه نمن تونيد نظر هركس را تحمل كنيد؟اگه راست مي گيد اين كنترل نظر را غيرفعال كنيد.دكتر مخسن سازگارا چرا ديگر در برنامه هاي صداي آمريكا شركت نمي كند؟خودش بيانيه داده كه علي سجادي كارشكني كرده.اما در جلوي خود شما از جو بايدن انتقاد كرد و ديگر از آن به بعد در صداي آمريكا ظاهر نشد.

ناشناس گفت...

Adolf ahmadinejad accused U.S.A interfering in Iran's ,he wants world to be silent about his violences ,don't be silent Obama please condemn Iranian dictator and help Iranian people.

Unknown گفت...

با درود ، درخواست ما از تمام ملل و دول جهان قطع روابط سياسي و تجاري با دولت غير منتخب و جنايتكار حاكم بر ايران است ، با مشروع ندانستن اين دولت ميتوان مردم ايران را براي ساختن ايراني آزاد و صلح طلب ياري كرد ، تمام دانش پژوهان و نجبگان ايراني ، اساتيد دانشگاه ها و مردم فعال بدنبال گرفتن حقوق از دست رفته خود از 22 خرداد تا امروز صدها كشته و زخمي داده اند ، با ديدن صحنه هاي اعتراضي مردم ايران بايد براي دنيا ثابت شده باشد كه مردم ايران صلح طلب و كاملاً مخالف هرنوع جنگ و سلاح هاي كشتار جمعي هستند . فرياد

روايت پارسي گفت...

درود
چرا به روز نمي شوم
مطلب وبلاگ من است.
در ضمن كم كاري هاي اوبا ما حد و مرز ندارد

اسکایپ گفت...

بابا جان مگه نمیخواین ایرانیها بدون ترس و راحت تلفن کنن?
خوب یک آی دی اسکایپ درست کنید بگید با اسکایپ تماس بگیرن

هم امنه هم بدون قطعی و راحت .
www.skype.com
هم راحت نصب ودانلود میشه و هم مجانیه از یاهو مسنجر هم خیلی با کیفیت تره مثل تلفن میمونه حتی از تلفن هم بهتره نه ردیابی میشه نه پارازیت داره و نه قطع میشه .

یک ایرانی گفت...

فکر نمیکنم به این زودیها احمدی کنار بره
ملت ایران آماده کمک به ارتش های آزادیبخش آمریکا و اسراییل باشید

رستم فرخزاد گفت...

با درود به شما. میخواستم توجه شما را به ترجمه دروغ ایرنا در ارتباط با اظهار نظر آقای ریچارد هاس جلب کنم:

لینک ترجمه دروغ ایرنا:
http://209.1.163.225/AR/View/FullStory/?NewsId=564746

ایرنا: وي استدلال معترض ها به نتايج انتخابات در ايران را به دور از واقعيت دانست؛ وي گفت هيچ آرايي در ايران دزديده نشده است.


============

حال ترجمه درست صحبتهای آقای هاس:

آیا در رابطه به دزدیده شدن نتیجه انتخابات در ایران شکی یا سوالی به جا مونده؟ ایشون جواب داده "نه". (یعنی هیچ شکی نیست که نتیجه انتخابات دزدیده شده و هیچ جای سوالی باقی نمانده.)


جواب کوتاه "نه" هست. و من فکر میکنم کسانی که چیز دیگری(غیر از تقلب در انتخابات) را اظهار میکنند خیلی ادعایشان حیرت آور است .

با آن سرعتی که ایرانیها پیروزی خود را در انتخابات اعلام کردند نشان میدهد که در حقیقت روزها قبل از آنکه امکان شمارش آرا باشد این کار انجام شده .

و عکس العمل شدیدی که آنها به جواب واقعی این انتخابات نشان دادند به من نشان میدهد که کسانی که با نیروهای انقلابی و سپاه کار میکنند نمیخواستند در شرایطی که کسی برنده قطعی نباشد این انتخابات به مرحله دوم کشیده شود و نمی خواستند که موسوی به تنهایی رای اکثریت را بیاورد .

توضیح دیگری برای عکس العمل آنها(رژیم) نمیتوان داد. اگر که آنها برنده واقعی انتخابات بودند میتوانستند که خود را در آغوش دمکراسی ببینند و دوباره من این را مایه بهت و حیرت میدانم که کسانی این شمارش آرا را واقعیت بدانند .

سجادي گفت...

آمریکا و اتحادیه از آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی ایران خبردادند!!
خیالتون راحت باشه کلاه گشادی که سر ملت ایران رفته سر شما هم دارن میذارن , کره شمالی اسلامی در حال تولد است ,
آفرین اوباما جان !

pooneh گفت...

خانمی ظاهرا از آمریکا به برنامه بامدادی تلفن زدند و فرمودن اقلا احمدی نژد بین این سه نفر کاندیدا دزد نیست ! ایشان نمیدانند که یک میلیارد دار پول نفت
که توسط احمدی نژد بگفته خود رژیم ناپدید شده سه هزار برابر
پولیست که کروبی از شهرام جزایری گرفت !!!
تازه کروبی بری گرفتنش توجیه داشت ولی احمدی نژاد حتی زحمت توجیه این دزدی را به خود نداده است و هنوز هم سرنوشت این پول معلوم نیست , در این میان موسوی پاک است و بهمین علت احمدی نژاد مجبور بود به حامیان او حمله کنه و ظاهرا این دهن دریدگیها به اون خانم القا کرده که احمدی نژاد دزد نیست در صورتیکه در دزدی احمدی نژاد رکورد دار است !!

ناشناس گفت...

میدانم به موضوع شما ربطی ندارد ولی مهم است
پس از انتخابات انواج پارازیت روی ماهواره با قدرت و ساعت بیشتری ارسال می شوند
این امواج منجر به عقيمي شده و كوچك ترين آثار آن خستگي مفرط و حالت گيجی است و همچنین باعث ایجاد سرطلان نیز می شود