۱۳۸۷ آبان ۲۰, دوشنبه

انتظارات داخلی و خارجی از رئیس جمهور منتخب

کاخ سفید ساعت دو بعدازظهر امروز صحنه ی دیدار تاریخی رئیس جمهور کنونی، پرزیدنت بوش، با رئیس جمهور آتی، براک اوباما، است. بانوی اول آمریکا، لورا بوش، با میشل اوباما، نیز دیداری خصوصی خواهند داشت. هدف از این دیدار نشان دادن کاخ سفید به خانواده ی اوباما و گفتگو بر سر روند انتقال قدرت از دولت بوش به دولت اوباماست. در حالی که هر دو رهبر بر همکاری کامل در راستای انتقال آرام قدرت تاکید گذاشته اند؛ جان پودستا، سرپرست کمیته ی انتقال قدرت دولت اوباما، می گوید رئیس جمهور منتخب احتمال دارد بسرعت در راستای معکوس کردن اوامر اجرایی پرزیدنت بوش درباره ی طیفی از مسائل از جمله تحقیقات بر سلول های بنیادی، حفاری های نفتی، و دیگر مسائل گام بردارد. در عین حال، رام امانوئل، رئیس دفتر آتی کاخ سفید، می گوید اقتصاد الویت نخست دولت جدید خواهد بود.
امروز چهل و سومین و چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار در کاخ سفید با یکدیگر ملاقات می کنند.
براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب، پیشتر در کاخ سفید بوده است، اما این نخستین بار است که به دفتر کار رئیس جمهور موسوم به اوال آفیس قدم می گذارد. انتظار می رود بحران اقتصادی و جنگ عراق در کانون گفتگوی خصوصی دو رهبر قرار داشته باشد.
نخستین دیدار براک اوباما، رئیس جمهور منتخب، با پرزیدنت بوش پس از پیروزی در انتخابات چهارم نوامبر اقدامی سنتی است اما، بطور غیرمعمولی زودتر از دیدارهای پیشین رهبران در دوران انتقال صورت می گیرد. انتقال قدرت در زمان جنگ پس از چهار دهه و بحران شدید اقتصادی از دلایل عمده ی این تعجیل است.
براک اوباما در نخستین کنفرانس خبری خود در روز جمعه گفت با روحیه ی همکاری دو حزبی و این حس به کاخ سفید می رود که رئیس جمهور و رهبران کنگره شدت وخامت اوضاع را درک می کنند و قصد دارند برای این مهم کاری انجام دهند.
جاشائو بولتن، رئیس دفتر کاخ سفید، می گوید دو رهبر در دفتر کار رئیس جمهور تنها خواهند بود و هیچ کس نمی داند چه مسائلی میان آن دو مطرح خواهد شد.
این نخستین بار نیست که اوباما به کاخ سفید می رود آخرین بار ماه سپتامبر باتفاق رهبران کنگره و رقیب جمهوریخواهش در انتخابات، سناتور جان مک کین، با پرزیدنت بوش در زمان بروز بحران مالی ملاقات کرد اما، اوباما هرگز پا به دفتر کار رئیس جمهور نگذاشته است.
پرزیدنت بوش که در تاریخ معاصر آمریکا از پایین ترین میزان محبوبیت در افکار عمومی برخوردار است همکاری بسیاری برای انتقال آرام قدرت نشان داده است.
اوباما رسما هفتاد و یک روز دیگر وارد کاخ سفید خواهد شد اما، پیشاپیش زمزمه ی سیاست های متفاوت او شنیده می شود.
جان پودستا، مدیر کمیته ی انتقال قدرت دولت اوباما، می گوید اوباما منتظر کنگره نخواهد شد و از اختیارات خود برای تغییر اوامر اجرایی پرزیدنت بوش در سیاست داخلی و خارجی استفاده خواهد کرد.
باطل کردن دستورات پرزیدنت بوش درباره ی محدود کردن تحقیقات بر سلول های بنیادی، حفاری ها برای یافتن منابع نفت و گاز در درون خاک آمریکا، حفظ محیط زیست، سقط جنین، و تعطیلی زندان گوانتانامو از جمله مواردی است که تصور می شود اوباما در آن باره دست به اقدامی عاجل بزند.
امروز، گزارش هایی از تهیه ی یک طرح پیشنهادی توسط مشاوران براک اوباما منتشر شده است که از قصد انتقال دهها تن از مظنونین به فعالیت های تروریستی بازداشتگاه گوانتانامو به دادگاههای عادی برای محاکمه حکایت دارد.
براک اوباما در طول کمپین انتخاباتی اش وعده داده بود که برای ترمیم آسیب هایی که به اعتبار آمریکا وارد شده در دوران ریاست جمهوری اش بازداشتگاه گوانتانامو را تعطیل خواهد کرد و آن را فصلی غمناک از تاریخ آمریکا توصیف کرده است. اما، این اقدام می تواند به ایجاد یک سیستم جنجال برانگیز قضایی و حقوقی در آمریکا منجر شود.
البته آقای اوباما تا کنون جزئیاتی درباره ی چگونگی تعطیلی زندان گوانتانامو ارائه نکرده است.
مایک پنس، قانونگزار جمهوریخواه، می گوید جمهوریخواهان با تکیه بر حمایت مردم در برابر حرکت اوباما و دموکرات ها در کنگره بسوی تامین خواستهای جناح چپ می ایستند.
اوباما حتی بیش از دو ماه مانده به روز سوگند از سوی رهبران جهان تحت فشار قرار دارد.
هوجین تائو، رئیس جمهوری چین، در گفتگویی تلفنی با اوباما از او خواسته است قرارداد شش و نیم میلیارد دلاری فروش اسلحه به تایوان متوقف شود و او مخالفت خود را با استقلال تایوان اعلام کند. اوباما در طول کمپین انتخاباتی از این قرارداد حمایت کرده بود. بنا به گزارش ها رهبر چین به رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده ی همکاری نزدیک بر سر نگرانی های مشترک را داده است.
از جمله این نگرانی ها برنامه ی هسته ای ایران است که براک اوباما در نخستین کنفرانس خبری اش از غیرقابل پذیرش بودن دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی سخن گفت. بدنبال اعتراض علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، به اظهارات براک اوباما؛ امروز حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد تهران انتظار ندارد در دوران ریاست جمهوری براک اوباما تغییری عمده در سیاست آمریکا در برابر ایران رخ دهد.
کرملین همچنین خبر می دهد که دیمتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، و براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب، توافق کرده اند در اولین فرصت برای گفتگو بر سر مسائل فیمابین دیداری داشته باشند.
از جمله اختلافات دو کشور بر سر استقرار طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در جمهوری چک و لهستان است که بلافاصله پس از پیروزی براک اوباما با واکنش متقابل مسکو روبرو شده است.
به گفته ی یکی از مشاوران آقای اوباما ایشان در همین روزها گفتگویی تلفنی با لخ کازینسکی، رئیس جمهور لهستان، داشته است که طی آن تعهدی نسبت به استقرار قطعی سپر دفاع موشکی نداده است.
براک اوباما که در دوره ی انتقال قدرت قرار دارد این روزها برای پاسخ به پیام های تبریک پیروزی اش در انتخابات در تماس های مداوم با رهبران جهان است.
بخش عمده ای از انتقال قدرت انتخاب اعضای کابینه است اما، انتظار نمی رود براک اوباما این هفته کسی را معرفی کند.
ولری جرت، مشاور اوباما، می گوید اوباما تلاش خواهد کرد کابینه اش نماینده ی طیفی از افراد با دیدگاههای متفاوت، تفاوت های نژادی و جفرافیایی باشد.
رام امانوئل، رئیس دفتر آتی کاخ سفید، نخستین عضو کابینه، معتقد است با توجه به نگرانی های شدید مردم بخشی از هسته ی مرکزی استراتژی اقتصادی اوباما توجه به طبقه ی متوسط خواهد بود.کارشناسان تا کنون اوباما را در مقایسه با دوره ی انتقال دشوار و کند دولت بیل کلینتون در وضعیت بهتری ارزیابی می کنند. به باور آنان اوباما نشان داده قصد حرکت سریع و بی وقفه را دارد و معرفی رام امانوئل، برای ریاست دفتر کاخ سفید، در چند روز نخست، اقدامی بسیار مناسب و مشابه اقدام رونالد ریگان در دهه ی هشتاد در دوره ی انتقال قدرت بود.

هیچ نظری موجود نیست: