چگونگی نجات آمریکا از بحران اقتصادی و نجات صنایع خودروسازی این کشور که در آستانه ی ورشکستگی قرار دارند بر تمام فعالیت ها در کنگره ی آمریکا سایه افکنده است. هنری پالسن، وزیر خزانه داری، و بن برننکی، رئیس بانک مرکزی، دو طراح و مجری طرح نجات مالی هفتصد میلیارد دلاری؛ و مدیران عامل فورد، جنرال موتورز، و کرایسلر، سه خودروسازی بزرگ آمریکا، امروز در دو نشست جداگانه و احتمالا پر تنش در برابر قانونگذاران در کنگره ی آمریکا حاضر می شوند. دموکرات ها می کوشند در فاصله ی چند روز کاری پیش از تعطیلات و قبل از روی کار آمدن دولت جدید به اتفاق نظری دو حزبی درباره ی مقابله با بحران اقتصادی دست یابند. دیروز، رئیس جمهوری منتخب براک اوباما و سناتور جمهوریخواه جان مک کین پس از دیداری خصوصی در شیکاگو در بیانیه ای مشترک از تعهد برای همکاری دو حزبی در راستای حل و فصل بحران اقتصادی و دیگر چالش های حیاتی پیش روی آمریکا خبر دادند.
هنری پالسن و بن برننکی که دیروز برای دیدار با ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، به کنگره رفته بودند از ساعت نه و سی دقیقه ی صبح امروز دوباره به کنگره بازگشتند و در برابر قانونگذاران در کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان به پرسش های اعضای کمیته پاسخ می دهند.
ساعت سه بعدازظهر به وقت واشنگتن در آنسوی ساختمان کنگره مدیران عامل سه خودروسازی بزرگ آمریکا در برابر کمیته ی امور بانکی سنا قرار می گیرند و می کوشند قانونگذاران بویژه جمهوریخواهان را مجاب کنند تا با درخواست آنان برای دریافت فوری یک کمک بیست و پنج میلیارد دلاری موافقت کنند.
اما، تحولات دیروز و صبح امروز امید به دستیابی بر سر یک توافق میان دموکرات ها و جمهوریخواهان را ساعت به ساعت کمرنگتر می کند.
پیام مدیران عامل فورد، کرایسلر، و جنرال موتورز بسیار ساده و تلخ خواهد بود: یا چند ده میلیارد دلار به ما کمک کنید یا در انتظار خطر سقوط صنایع خودروسازی آمریکا بنشینید. اما، خودروسازی ها از حمایت رهبری حزب دموکرات برخوردارند.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، معتقد است بحران در صنایع خودروسازی و بازار مسکن کماکان در کانون بحران مالی و اقتصادی قرار دارد.
دموکرات ها در سنا طرحی را پیشنهاد کرده اند که طی آن بیست و پنج میلیارد دلار از طرح نجات مالی هفتصد میلیارد دلاری را با درنظر گرفتن ملاحظاتی در اختیار خودروسازان بگذارند. جمهوریخواهان و کاخ سفید با این طرح مخالف اند. پرزیدنت بوش نسخه ی خود را برای این درمان این معضل ارائه می کند و از اعطای وام موجودی به همین مبلغ با هدف تشویق خودروسازان به بهینه سازی سیستم سوخت خودروها حمایت می کند. گروهی از جمهوریخواهان معتقدند بهای تصمیم گیری های غلط خودروسازی ها را مالیات دهندگان نباید بپردازند. منتقدان معتقدند هیچ یک از دو طرح نمی تواند شرکت های خودروسازی را برای تغییر ساختار تولیدشان تحت فشار بگذارد. از راه حل های پیشنهادی بازسازی سیستم مالی خودروسازی هاست که به آنها امکان می دهد قراردادهایشان با اتحادیه های کارگری را کنار بگذارند. قراردادهایی که پرداخت دستمزدهایی تا سقف هفتاد و یک دلار در ساعت برای پرسنل خط تولید را بر کارخانه ها تحمیل می کند.
صنایع خودروسازی آمریکا بطور مستقیم تا دویست و چهل هزار و بطور غیرمستقیم تا دو میلیون و سیصد هزار امکان شغلی را تحت پوشش دارد. دموکرات ها معتقدند در سایه ی دور جدیدی از افزایش بیکاری امکان افزوده شدن میلیون ها بیکار دیگر به بازار کار و یک سقوط خطرناک دیگر در بازار سهام وجود دارد.
سناتور هری رید، رهبر اکثریت در سنا، دیروز به قانونگذاران هشدار داد می توانیم تا ماه ژانویه زمان روی کار آمدن کنگره ی جدید و رئیس جمهور منتخب براک اوباما صبر کنیم اما، بهتر است هم اینک فکر چاره باشیم.
دیروز براک اوباما در نخستین دیدار از زمان آخرین مناظره ی تلویزیونی پیش از انتخابات چهارم نوامبر، با رقیب انتخاباتی اش، سناتور جان مک کین، در پی یافتن زمینه های مشترک در حل و فصل طیف گسترده ای از چالش های پیش روی آمریکا بود. پس از این دیدار چهل دقیقه ای پشت درهای بسته دو رقیب پیشین که سیاست های یکدیگر را در رقابت های انتخاباتی مورد انتقاد قرار می دادند از عزم مشترک برای اعمال اصلاحات در دولت و ترویج همکاری دو حزبی خبر دادند.
به گفته ی مشاوران رئیس جمهوری منتخب، اتفاق نظر اوباما و مک کین بر سر تعطیل کردن بازداشتگاه گوانتانامو، مقابله با تغییران اقلیمی کره ی زمین، و اصلاحات قوانین مهاجرت، می تواند زمینه ای مناسب برای همکاری دو حزبی در واشنگتن باشد.
در بیانیه ی مشترک اوباما و مک کین ابراز امیدواری شده است در روزها و ماههای پیش رو در رسیدگی به چالش های حیاتی چون بحران اقتصادی، ایجاد یک اقتصاد مبتنی بر طرح های نوین در تولید انرژی، و حفاظت از امنیت ملی شاهد همکاری دو حزبی باشیم.دیروز، رئیس جمهوری منتخب در ادامه ی تماس ها با رهبران جهان با میحائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری گرجستان، و عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، گفتگو داشته است. امروز اوباما با معاونش، جوزف بایدن، جلسه ای خصوصی در شیکاگو دارد. بایدن هم با الوارو اوریبه، رئیس جمهوری کلمبیا، و خاویر سولانا، مسول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا، گفتگوی تلفنی داشته است.
۱۳۸۷ آبان ۲۸, سهشنبه
صنایع خودروسازی آمریکا در آستانه ی سقوط
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر