۱۳۸۷ آبان ۲۴, جمعه

بازگشت هیلری کلینتون؟

به گزارش آژانسهای خبری سراسر آمریکا پرزیدنت منتخب براک اوباما، سناتور دموکرات هیلری کلینتون را در میان کاندیداهای ادارۀ وزارت خارجۀ دولتش مورد نظر دارد. شایعات حاکی از وجود نام بانوی اول پیشین آمریکا در فهرست نامزدهای مقام وزیر خارجه ابتدا هفتۀ گذشته پخش شد . ظهور شگفت آور نام هیلری کلینتون در میان این فهرست را دو مقام دموکرات نزدیک به کمیتۀ انتقال قدرت مطرح کردند. گمانه زنی ها زمانی قوت گرفت که اوباما چندین مشاور ارشد بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین، را برای کمک در روند انتقال قدرت به همکاری فراخواند. این دو منبع خبری برای پرهیز از هر گونه واکنش منفی اوباما به شرط عدم اعلام نامشان این خبر را با رسانه ها در میان گذاشتند.
سخنگوی سناتور هیلری کلینتون به خبرنگاران گفته است هر گونه حدس و گمان درباره ی انتصاب اعضای کابینه به کمیتۀ انتقال قدرت مربوط است. هیلری کلینتون ابتدای هفته در نیوریورک به خبرنگاران گفت از موقعیت خود در سنا خوشنود است اما، قصد دارد شریکی خوب برای رئیس جمهور جدید باشد و به هر کار ممکن برای پیشبرد برنامه های کاری اوباما دست خواهد زد.
بنا به گزارش ها هیلری کلینتون روز پنج شنبه برای سفری شخصی به شیکاگو رفت اما، هیچ یک از نزدیکان کلینتون و اعضای کمیتۀ انتقال قدرت در این باره که مصاحبه ای با او انجام گرفته است اظهارنظر نمی کنند.
هیلری کلینتون پس از پیوستن به کمیتۀ نیروهای مسلح سنا مواضع تندی در سیاست خارجی اتخاذ کرد و در طول رقابت تاریخی انتخابات درون حزبی دموکرات ها براک اوباما را بارها به بی تجربگی در سیاست خارجی متهم کرد. اما، پس از پیروزی اوباما کلینتون اختلافات حزبی را کنار گذاشت و با تمام نیرو برای پیروزی اوباما تلاش کرد و از حدود هیجده میلیونی که در انتخابات به او رای دادند خواست پشت اوباما قرار گیرند.
هیلری کلینتون در دوران رقابت های انتخاباتی قصد اوباما را برای گفتگوی بدون پیش شرط با رهبران ایران به چالش گرفت و گرچه از حامیان پایان دادن به جنگ عراق است اما، با طرح اوباما برای خروج شانزده ماهۀ نیروهای رزمی آمریکا از عراق مخالفت می کرد. در عین حال، به باور بسیاری میان اوباما و کلینتون درباره ی ترمیم چهره ی آمریکا در جهان اتفاق نظر وجود دارد. کلینتون برای حقوق زنان در جهان فعالیت بسیاری کرده است و با اوباما دربارۀ شکست طالبان و القاعده در افغانستان و جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای اشتراک نظر اصولی دارد.
معرفی کلینتون نشانگر گسترده کردن حوزۀ جستجوی اوباما و عدم تعجیل در تصمیم گیری برای کابینه است. تا یک هفته پیش از سناتور دموکرات جان کری، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری، بیل ریچاردسون، فرماندار دموکرات نیومکزیکو، و سناتور جمهوریخواه چاک هیگل، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، به عنوان سه کاندیدای احتمالی برای مقام وزیر خارجه نام برده می شد. نام ریچارد هولبروک، دیپلمات باسابقه، نیز در بعضی رسانه ها شنیده می شد.
کارشناسان حضور کلینتون را در این فهرست تلاش اوباما برای التیام بخشیدن به اختلافات درون حزبی تعبیر می کنند و می گویند اوباما با تکیه بر پیروزی چشمگیرش در انتخابات در صورت افزودن کلینتون شصت و یک ساله به کابینه اش و گذراندن دورۀ چهار ساله ای موفق بدون چالشی جدی می تواند راه پیروزی چهار سالۀ دوم را هموار کند تا فرصت کافی برای اجرای سیاست هایش داشته باشد. اما، بعضی معتقدند حال که نام کلینتون علنی شده عدم معرفی او به عنوان وزیر خارجه می تواند به یک شکاف سیاسی دوباره در حزب دموکرات منجر شود.
نام کلینتون یک بار دیگر پیشتر به عنوان کاندیدای معاونت ریاست جمهوری اوباما مطرح شده بود اما، براک اوباما سناتور بایدن را به کلینتون ترجیح داد.
جوزف بایدن که روابط خوبی با کلینتون دارد دیروز برای گذراندن روند انتقال قدرت به دفتر دیک چینی، معاون ریاست جمهوری، رفته بود.
براک اوباما امروز نخستین پیام رادیویی هفتگی خود را که شنبه پخش می شود همان طور که وعده داده بود به شکلی جدید ضبط می کند. این نخستین پیام صوتی و تصویری هفتگی تاریخ ریاست جمهوری خواهد بود و بلافاصله بر روی وبسایت یوتیوب قرار می گیرد تا در دسترس همگان باشد. مشاوران اوباما می گویند رئیس جمهور منتخب قصد دارد با مردم آمریکا در تماس مداوم باشد و از نیروی آنها برای پیشبرد سیاست هایش استفاده خواهد کرد.
قرار است برای اطمینان از تماس رهبر آتی آمریکا با مردم جهان پیام های آقای اوباما بلافاصله به زبانهای مهمی چون عربی و اسپانیایی و دیگر زبانها ترجمه شود.
پخش این پیام هفتگی با کناره گیری رسمی آقای اوباما از سنای آمریکا همزمان می شود. براک اوباما رسما یکشنبه استعفای خود را از سنا اعلام می کند.
امروز کمیته ی انتقال قدرت اوباما از نخستین ملاقات رئیس جمهوری منتخب با رقیب جمهوریخواهش، سناتور جان مک کین، در روز دوشنبه در شیکاگو خبر داد. در این ملاقات که در مقر کمیته ی انتقال قدرت صورت می گیرد رام امانوئل، رئیس دفتر اوباما، و سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم هم حضور خواهند داشت. این نشست با هدف تقویت همکاری اوباما با رهبری جمهوریخواهان صورت می گیرد.
سناتور مک کین دیروز برای نخستین بار پس از شکست در انتخابات بار دیگر به کمپین انتخاباتی بازگشت.
حضور مک کین در جورجیا برای کمک به سناتور جمهوریخواه سکسبی چمبلیس که رقابت نزدیک او با جیم مارتین بر سر کرسی سنای آن ایالت به دور دوم کشیده شده است از نگرانی های جمهوریخواهان بر سر احتمال دستیابی دموکرات ها به شصت کرسی حکایت دارد.
رقابت بر سر کرسی آلاسکا هم پس از آغاز شمارش آرای غیابی که البته هنوز به اتمام نرسیده نشان دهندۀ پیشتازی مارک بگیچ با حدود هشتصد رای از سناتور جمهوریخواه تد استیونس است.
ماجرای شمارش دوباره ی آراء بر سر کرسی مینه سوتا میان سناتور جمهوریخواه نورم کلمن و ال فرنکن دموکرات چنان حاد شده است که یادآور جنجال انتخابات سال دوهزار ریاست جمهوری است.در حال حاضر دموکرات ها پنجاه و هفت کرسی و جمهوریخواهان چهل کرسی سنا را در اختیار دارند و در راستای نبرد بر سر تصاحب سه کرسی باقیمانده تا ماه دسامبر اخبار بسیاری از آلاسکا، جورجیا و مینه سوتا خواهیم شنید.

هیچ نظری موجود نیست: