۱۳۸۷ آبان ۲۳, پنجشنبه

آیا اوباما مسکو را در برابر تهران قرار می دهد؟

دیمتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، می گوید اگر براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، تصمیم به جمع آوری سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی بگیرد، مسکو نیز آماده است از تصمیم خود برای استقرار سیستم موشکی در نزدیکی مرز لهستان صرفنظر کند. اما، ژنرال هنری اوبرینگ، مدیر آژانس دفاع موشکی آمریکا، هشدار می دهد عقب نشینی براک اوباما در برابر فشارهای روسیه و لغو این طرح دفاع موشکی بشدت به منافع آمریکا لطمه می زند. ژنرال اوبرینگ معتقد است این سپر دفاع موشکی اقدامی در برابر تهدیدهای احتمالی موشکی جمهوری اسلامی ایران است و هیچ تهدیدی را متوجه مسکو نمی سازد.
پرزیدنت منتخب اوباما و رهبران دموکرات کنگره از ابتدا با سرعت اجرای برنامه ی استقرار سپردفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک مساله داشتند و براک اوباما تصریح کرده است تا پیش از اطمینان از کارآیی کامل این سیستم جدید دفاع موشکی از این طرح حمایت نمی کند. مواضع تند روسیه مبنی بر استقرار یک سیستم موشکی در کالینینگراد در واکنش به سپر دفاع موشکی آمریکا در فاصله ی دوران انتقال قدرت در واشنگتن به تنش در روابط مسکو و واشنگتن دامن زده است. رابرت گیتز، وزیر دفاع آمریکا، امروز پس از نشست ناتو با اوکراین گفت اظهارات رئیس جمهوری روسیه را به سختی می توان پیام تبریک به دولت جدید آمریکا تعبیر کرد.
ژنرال هنری اوبرینگ، مدیر آژانس دفاع موشکی، که دوره ی ماموریتش حتی پیش از روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن به اتمام رسیده و بازنشسته می شود دیروز به جمعی از خبرنگاران گفت دست کشیدن پرزیدنت منتخب براک اوباما از طرح استقرار ده سیستم موشک های رهگیر دفاعی در لهستان و رادار در جمهوری چک به قابلیت حفاظتی آمریکا در برابر برنامه ی رو به رشد موشکی ایران بشدت لطمه می زند.
پرزیدنت منتخب اوباما گفته است در سایه ی تلاش های فعال ایران در توسعه ی برنامه ی موشکی اش جانب احتیاط این است احتمال استقرار سپر دفاع موشکی مورد بررسی قرار گیرد اما، او نسبت به کارآیی کامل سیستم تردید دارد.
اوبرینگ که از ابتدا آزمایش سیستم جدید سپر موشکی را زیر نظر داشته است برای رفع نگرانی رئیس جمهوری منتخب به سی و شش آزمایش موفقیت آمیز از چهل و پنج مورد پرتاب آزمایشی از سال دو هزار و یک به این سو استناد می کند.
امروز، دیمتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه ی لوموند فرانسه عنوان کرد مسکو چاره ی دیگری جز واکنش به طرح آمریکا و استقرار یک شبکه ی سیستم موشکی و رادار در نزدیکی مرز خود نداشت. رئیس جمهوری روسیه در عین حال تصریح می کند که اگر دولت جدید آمریکا پس از تحلیل و ارزیابی سودمندی واقعی سپر دفاع موشکی در برابر کشورهای یاغی از آن دست بکشد ما آماده ایم از تصمیم خود برای استقرار سیستم موشکی متقابل صرفنظر کنیم.
ژنرال اوبرینگ که جمعه ی آینده پس از چهار سال مدیریت آژانس دفاع موشکی را به معاونش، ژنرال پتریک اورایلی، می سپرد دیروز در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت کوتاهی در تکمیل سپر دفاع موشکی نقش رهبری آمریکا در ناتو را برای رسیدگی فوری به ظهور تهدیدهای جدی از سوی ایران تضعیف می کند.
آزمایش موشکی دور برد جدید ایران موج جدیدی از نگرانی ها را به همراه داشته است.
از زمان پیروزی براک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری موضع رئیس جمهوری منتخب در باره ی چگونگی برخورد با ایران یکی از مطرح ترین موضوعات سیاسی در واشنگتن و پایتخت های جهان است.
برنار کوشنر، وزیر امور خارجه ی فرانسه، دیروز در سخنرانی در واشنگتن در نخستین واکنش رسمی فرانسه به اظهارات براک اوباما درباره ی ایران گفت پرزیدنت منتخب باید بر سر هر گونه احتمال گفتگو با ایران و وارد کردن تهران به روند بازگرداندن آرامش به افغانستان با متحدان اروپایی اش از نزدیک مشورت کند. کوشنر معتقد است گفتگو با ایران بر سر مذاکرات هسته ای باید معنی دار باشد و تاکید می کند مساله جدی تر از این است که نظر اروپا مورد بی اعتنایی قرار گیرد. به باور کوشنر دولت جدید باید یا بن بست کنونی را رفع کند یا ایران را برای مدتی متقاعد کند نقش بیشتری در منطقه ایفا کند.
واشنگتن پست امروز می نویسد رهبران ایران که از سال دو هزار و شش درباره ی گفتگوی مستقیم و بدون پیش شرط آمریکا با ایران سخن می گفتند اینک بنظر می رسد بدنبال پیروزی اوباما از این مهم طفره می روند. این روزنامه گفته های حسین تائب، معاون فرماندهی سپاه پاسداران، را نقل می کند که می گوید آنهایی که با هدف خیانت نقاب دوستی به چهره می زنند و از زاویه ی مذاکره ی بدون پیش شرط وارد می شوند بسیار خطرناکترند.
دیمتری مدودف به لوموند گفت مسکو امیدوارست با دولت بعدی در آمریکا به روابطی مبتنی بر صداقت دست یابد و مشکلاتی را که نتوانست با دولت بوش حل و فصل کند با دولت جدید به نتیجه برساند.
ژنرال اوبرینگ، مدیر آژانس دفاع موشکی آمریکا، دیروز به خبرنگاران گفت در انتظار پاسخی از سوی کمیته ی انتقال قدرت پرزیدنت منتخب اوباما در باره ی دیدگاه دولت بعدی بر سر تکمیل سپر دفاع موشکی است.ژنرال اوبرینگ به آژانس تحت نظارتش دستور داده اطلاعات مبسوطی را گردآوری کرده و آماده کنند تا در صورت درخواست گروه مشاوران رئیس جمهوری منتخب اوباما در اختیار آنها قرار گیرد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام اقای دهقا نپور عزیز با اروزی موفقیت روز افزون برای شما.

من اردوان هستم و خوشحالم که با شما در ارتبا ط هستم.

من برای شما در بلا گفا یک وب لاگ درست کردم
http://capitol.blogfa.com/

خوشحال میشم من رو کمک کنید و برام مطلب بفرستید.


این مایل من در یاهو
ardawan2585@yahoo.com
من منتظر جواب شما هستم
مخلص شما
اردوان
کردستان -
سنندج