۱۳۸۷ آبان ۱۶, پنجشنبه

واشنگتن در دوره ی انتقال قدرت

براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، پس از پیروزی قاطع در انتخابات ریاست جمهوری بسرعت تلاش ها برای تشکیل کابینه را، پیش از اینکه رسما کنترل امور را در ماه ژانویه در دست بگیرد، آغاز کرده است. منابع نزدیک به گروهٍ مسولٍ انتقال قدرت به پرزیدنت منتخب اوباما می گویند لیستی از کاندیداهای مقام وزیر خزانه داری تهیه شده است و مشاوره ها برای معرفی وزیر خارجه و دفاع پیشاپیش آغاز شده است. براک اوباما از امروز گزارش های فوقٍ محرمانه یٍ اطلاعاتی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی آی ای، را دریافت می کند.
براک اوباما امروز برای نخستین بار ملاقاتی با مقامات ارشد سی آی ای و مایک مک کانل، مدیر اطلاعات ملی، خواهد داشت که آخرین گزارش ها درباره ی مسائل مهمی چون ایران، عراق، و القاعده را در اختیار او می گذارند. در فاصله ی ده هفته به مراسم رسمی ادای سوگند پرزیدنت منتخب اوباما باید درباره ی صدها پست مهم کشور تصمیم گیری کند.
یک روز پس از پیروزی تاریخی در انتخابات ریاست جمهوری؛ براک اوباما بی وقفه جامه ی کاندیداتوری را درآورده و ردای پرزیدنت منتخب را به تن می کند. اوباما دیروز مجموعه ای از ملاقات ها داشت و شش ساعت را با مشاوران ارشدش به مرحله ی خارج از حد تصور دشوار انتقال قدرت و انتخاب کابینه پرداخت. جان پودستا، رئیس دفتر کاخ سفید در دوران پرزیدنت کلینتون، اداره ی امور انتقال را برعهده دارد. ولری جارت، پیت روز، و جنت ناپولیتانو از دیگر اعضای کمیته ی انتقال قدرت اند.
چندین دموکرات ارشد تائید کرده اند که براک اوباما پیشاپیش رام امانوئل، قانونگذار هم ایالتی اش از ایلینوی، را به عنوان رئیس دفتر کاخ سفید انتخاب کرده است.
رام امانوئل، از مشاوران پیشین پرزیدنت کلینتون، در انتخابات دورن حزبی دموکرات ها میان اوباما و هیلری کلینتون بی طرف ماند و از هیچ یک جانبداری نکرد. امانوئل در چند سال گذشته در امور سرمایه گذاری بانکی فعال بود و شش سال پیش یکی از کرسی های ایلینوی در مجلس نمایندگان را به خود اختصاص داد و بسرعت به کمیته ی رهبری حزب دموکرات در کنگره پیوست.
اقتصاد بحران زده معرفی وزیر خزانه داری را در کانون توجه قرار داده است. تیموتی گایتنر، رئیس بانک مرکزی نیویورک، لارنس سامرز، وزیر پیشین خزانه داری، و پال ولکر، رئیس پیشین بانک مرکزی، از جمله افراد مورد نظر اوباما هستند.
گروهی از دموکرات ها همچنین از سناتور جان کری، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری و عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی سنا، به عنوان یکی از کاندیداهای جدی مقام وزیر خارجه سخن می گویند اما، سخنگوی سناتور کری می گوید او که سه شنبه برای یک دوره ی شش ساله ی دیگر کرسی خود را در سنا حفظ کرد برخلاف شایعات هیچ فعالیتی برای کسب مقام وزیر خارجه نمی کند.
سناتور جمهوریخواه چاک هیگل، عضو سرشناس کمیته ی روابط خارجی سنا و از افسران مجروح جنگ ویتنام، از دوستان نزدیک اوباما، از دیگر افراد نامبرده شده برای در دست گرفتن اداره ی وزارت خارجه است. اوباما چند ماه پیش باتفاق هیگل عازم سفری به منطقه ی خاورمیانه شد و از عراق و افغانستان بازدید کرد. هیگل از جمله اعضای ارشد سنا است که برای نخستین بار از ضرورت مذاکره ی با ایران سخن گفت.
گرچه بسیاری امیدوارند رابرت گیتز، وزیر دفاع، در مقام خود ابقا شود اما، این روزها نام ریچارد دنزیگ، وزیر پیشین نیروی دریایی، بسیار به گوش می رسد.
فرماندهان ارشد نظامی پیشاپیش از آمادگی برای گرفتن دستور از فرمانده ی جدید کل قوا خبر می دهند.
ژنرال دیوید پترایس، سرپرست جدید فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در خاورمیانه موسوم به سنتکام، که در بازگرداندن آرامش به عراق نقشی تعیین کننده داشت از جمله رهبران نظامی است که باید بزودی توصیه هایش به پرزیدنت منتخب اوباما را درباره ی چشم انداز حضور نیروها در عراق در سایه ی نفوذ ایران در همسایه ی غربی ارائه کند. اوباما عهد کرده است در طرحی دقیق طی شانزده ماه نیروهای رزمی را از عراق خارج کند و شمار نیروها در افغانستان را افزایش دهد.
اوباما بزودی طی یک کنفرانس خبری آخرین تحولات را با مردم در میان می گذارد.
پرزیدنت بوش دیروز ضمن تبریک پیروزی به اوباما و دعوت از او و خانواده اش گفت همکاری کاملی برای انتقال قدرت انجام خواهد داد.
لورا بوش، بانوی اول آمریکا، نیز با میشل اوباما، بانوی اول بعدی، تماسی تلفنی داشت. بنا به گزارش ها میشل اوباما در تلاش برای منتقل کردن مادرش به پایتخت است.
شور و شوق عمومی برای ایجاد تغییر در واشنگتن مسولیت اوباما را برای مقابله با مشکلات عظیم روبرو و عمل به آرزوهای آنان صد چندان می کند.
پیروزی اوباما، نخستین رئیس جمهور آمریکایی آفریقایی تبار، هنوز برای بسیاری غیرقابل باور است. رهبران جنبش مدنی این مهم را نه تنها صرف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بلکه به مثابه ی دستاورد چند دهه مبارزات مدنی جشن می گیرند؛ مبارزاتی که مارتین لوتر کینگ آغازگر آن بود.
اما، فعالان حقوق مدنی می گویند ریاست جمهوری براک اوباما نقطه ی پایان نژاد پرستی نیست و معتقدند تلاش ها باید ادامه داشته باشد.
بسیاری معتقدند کابینه ی اوباما شاخص مناسبی برای عمل به وعده هایش در راستای درهم شکستن مرزهای حزبی و نژادی خواهد بود.
دموکرات ها که برای نخستین بار از آغاز دهه ی نود کنترل همزمان کاخ سفید و کنگره را در دست دارند برای پاسخگویی به خواست های مردم با ازمونی مهم روبرو هستند.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، ضمن اعلام خشنودی از تقویت اکثریت دموکرات ها در کنگره وعده ی همکاری دو حزبی داد و گفت کشور باید نه از جناح راست یا چپ بلکه از میانه اداره شود.
انتخابات آمریکا از بسیاری جهات تاریخی بود. بنا به گزارش نیلسن میدیا هفتاد و یک میلیون و چهارصد هزار تن، یعنی حدود نیمی از قریب یکصد و سی میلیون رای دهنده، نقطه ی اوج این رویداد تاریخی را در شب انتخابات، سه ساعت منتهی به پیروزی اوباما، را از حدود چهارده شبکه ی تلویزیونی مشاهده کردند. این رقم بسیار بیش از دو دوره ی قبلی است. در انتخابات سال دو هزار و چهار پنجاه میلیون و یکصد هزار تن و در انتخابات سال دو هزار شصت و یک میلیون و پانصد هزار تن در شب انتخابات مشاهده گر اعلام نتایج بودند.

۱ نظر:

Unknown گفت...

با درود دوباره
چه پست فوق العاده جالبی .
دقیق ترین و دست اول ترین اطلاعات.
واقعا لذت بردم.
آقا سیامک عزیزم من دقایقی قبل بود که کامنتی داشتم در دو پست قبل!
آخه من دو ساعت قبل صفحه را باز کرذده بودم ولی فرصت نشده بود کامنت بذارم!!
:))
اینجا در این شبها من که همش مشغول تایپ و یا بازدید سایتها و وبلاگها بودم.
خودم هم قصد دارم وبلاگی داشته باش. بزودی از ارسال ایمیل من به صدای امیکا خیلی کم میشه ولی در عوض وقت میذارم برای وبلاگ !
الان شما اولین شخصی هستین که این رازو درمیان گذاشتم!!!
:))
حتی خانم آرمیده هم نمیدونن.
آدرس من الان حاضره ولی هیچ مطلبی نداره.
البته هدف من سیاسی نوشتن و مدل ایمیلها به صدای امریکا نیست.
وبلاگ من مخلوط خواهد بود . هدفم جذب وبلاگنویسان جوانی است که زیاد اهل سیاست نیستند و میخواهم آنها که برنامه های شما را نمیبینند یواش یواش علاقه مند کنم یا یه ذره در مخلوط با مطالب هنری و شوخی و .. نکته های سیاسی را چاشنی کنم .
:)
البته معلوم نیست موفق بشم یا نه.
خلاصه آقا سیامک خیلی مطلب جالبی گذاشتین و برای من جالبه که نوشتین آقای اوباما از امروز گزارشهای اطلاعاتی فوق محرمانه را میبینه. امیدوارم این گزارشها دست کم باعث بشه دشمن ان واقعی امریکا رو بهتر بشناسن و جدی بگیرن.
مطلب شما خیلی دقیق بود .
در واقع همیشه دقیق و پرفکت هستین.
ببخشید یه مرتبه اومدم اینهمه نوشتم ... شاد و پیروز باشید و برای شما و خانواده محترم و عزیز شما اوقات خوب و پر از زیبایی و نیکی و سلامتی را آرزو مندم.
سعید