۱۳۸۷ آذر ۶, چهارشنبه

ترکیبی از ریش سفیدها و جوانان در کابینه ی اوباما

رئیس جمهوری منتخب براک اوباما امروز مسولان دیگری از گروه اقتصادی خود را طی یک کنفرانس خبری معرفی کرد. براک اوباما پال ولکر، رئیس پیشین بانک مرکزی، را به سرپرستی یک هیات جدید مشاوران اقتصادی منصوب کرد. علاوه بر اینکه رئیس جمهوری منتخب این هفته شخصیت هایی را که سمت هایٍ عمده ی اقتصادی دولت او را در دست می گیرند معرفی کرد؛ گزارش ها از تکمیل روند شکل گیری گروه امنیت ملی دولت اوباما حکایت دارد. مقامات رسمی می گویند رابرت گیتز، وزیر دفاع آمریکا، موافقت کرده است بیستم ژانویه که رئیس جمهوری جدید قدرت را در دست می گیرد دست کم برای یک دوره ی یک ساله ی دیگر رهبری وزارت دفاع را برعهده داشته باشد. وزارت دفاع و کمیته ی انتقال قدرت اوباما هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان داده اند.
بنظر می رسد رئیس جمهوری منتخب براک اوباما، رهبر جوان و چهل و هفت ساله ی آمریکا ترکیبی از جوان ها و ریش سفیدها را برای پایبندی به پیام «تغییر» و مقابله با چالش های عظیم پیش رو در دولت خود به کار خواهد گرفت.
اوباما در سومین کنفرانس خبری خود در این هفته از معرفی پال ولکر هشتاد و یک ساله به مقام مدیریت هیات جدید مشاوره اقتصادی خود خبر داد که هدف آن ایجاد ثبات در بازار مالی است. اوباما به مردم وعده داد که کمک در راه است.
این هیات نظریاتی را خارج از کانال بروکراتیک اداری در اختیار رئیس جمهوری منتخب می گذارد و فعالیت آن تداخلی با سیاستگذاری ها در وزارت خزانه داری و دیگر نهادهای مسول ندارد.
آستن گولسبی، استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو و مشاور اقتصادی اوباما، هم مدیر پرسنل این هیات مشاوران اقتصادی معرفی شد.
از جمله مسولیت های این هیات کمک در طراحی و اجرای برنامه هایی برای جهش های اقتصادی، افزایش دستمزدها و استاندارد سطح زندگی، و مقابله با بحران مسکن، است.
نظارت بر فعالیت بازار مالی و وال استریت از مسولیت های عمده ی هیات مشاوره ی اقتصادی رئیس جمهوری منتخب است.
کارشناسان معتقدند معرفی سریع و کم سابقه ی مقامات دولت براک اوباما پنجاه و پنج روز پیش از در دست گرفتن قدرت تلاشی است برای نمایش آمادگی دولت جدید در راستای اصلاحات در واشنگتن.
اوباما در کنفرانس خبری روز گذشته با تاکید بر تعهد خود به حرکت دادن آمریکا در سمت و سویی جدید از عزم خود برای کاهش جدی بودجه ی فدرال خبر داد. رئیس جمهوری منتخب معتقد است اصلاحات در بودجه ی کشور نه یک گزینه که یک ضرورت است.
هدف اوباما از اصلاحات اساسی در بودجه تامین منابع مالی طرح عظیم چند صد میلیارد دلاری نجات اقتصادی اش است که بازگرداندن اطمینان به بازار مالی و مصرف کنندگان و ایجاد میلیون ها فرصت شغلی در کانون آن قرار دارد.
اوباما در حالی که از معرفی پیتر اورسزاگ سی و نه ساله به عنوان مدیر دفتر بودجه ی کاخ سفید خبرمی داد گفت اورسزاگ به نقشه برای یافتن نقایص در بودجه نیازی ندارد. انتصاب اورسزاگ که سالها مدیریت دفتر بودجه ی کنگره را در اختیار داشت و از احترام بسیاری در میان قانونگزاران برخوردار است با واکنش مثبت رهبران دو حزب روبرو شده است. اورسزاگ تجارب بسیاری در حوزه ی بودجه ی بهداشت و بیمه ی درمانی، آموزش، و محیط زیست دارد. اوباما گفت بودجه ی یک کشور نمایانگر الویت ها و ارزش های آن کشور است. به این ترتیب اورسزاگ که پیشتر مشاور اقتصادی دولت بیل کلینتون بود بار دیگر به کاخ سفید بازمی گردد.
کارشناسان معتقدند رهبران اقتصادی دولت اوباما از جمله تیموتی گایتنر چهل و هفت ساله، وزیر خزانه داری، لارنس سامرز پنجاه و سه ساله، مدیر شورای ملی اقتصادی کاخ سفید، و اورسزاگ سی و نه ساله همه شاگردان رابرت روبن، وزیر پیشین خزانه داری بیل کلینتون و عضو هیات مدیره ی سیتی گروپ، هستند که موازنه بودجه ی دولت از دستاوردهای مهم او بود.
به باور بسیاری اوباما سریعتر از هر رئیس جمهور منتخبی در تاریخ در حال تکمیل کابینه است. او قرار است هفته ی آینده گروه امنیت ملی خود را معرفی کند. بنا به گزارش ها ژنرال جیمز جونز شصت و پنج ساله، رهبر پیشین نیروهای ناتو و فرستاده ی ویژه به خاورمیانه که از منتقدان جنگ عراق بود، به سمت مشاور امنیت ملی منصوب خواهد شد. قرار است هیلری کلینتون شصت و یک ساله نیز اداره ی وزارت خارجه را در دست بگیرد.
منابع دموکرات می گویند رابرت گیتز، وزیر دفاع کنونی، برای اطمینان از انتقال آرام قدرت، دست کم برای دوره ای یک ساله یا طولانی تر در مقام خود ابقاء می شود. باور عمومی بر این است که در هر دو صورت تمام مدیران زیر دست گیتز تغییر خواهند کرد. از جمله قرار است ریچارد دنزیگ، وزیر پیشین نیروی دریایی، معاونت وزارت دفاع، را بر عهده بگیرد. ابقاء گیتز شصت و پنج ساله می تواند تاکیدی باشد بر وعده ی اوباما برای انتصاب دست کم یک جمهوریخواه در کابینه اش.
در عین حال بسیاری معتقدند آوردن گیتز به کابینه جناح چپ و ضد جنگ حزب دموکرات را خشمگین خواهد کرد.
گیتز در دوران بوش پدر مدیریت سی آی ای را برعهده داشت و در دولت جیمی کارتر و رونالد ریگان از مشاوران امنیت ملی بود. گفته می شود گیتز در بیرون راندن نیروهای اتحادجماهیر شوروی سابق از افغانستان نقش مهمی ایفا کرد.
گیتز هر چند از منتقدان طرح خروج شانزده ماهه ی براک اوباما از عراق بود اما، از اعزام نیروی بیشتر به افغانستان حمایت کرد. گیتز پیش از در اختیار گرفتن رهبری وزارت دفاع از دانالد رامسفلد در دسامبر دو هزار و شش از اعضای گروه مطالعاتی عراق بود که گفتگو با ایران و سوریه را برای بازگرداندن ثبات به منطقه توصیه کرده بود. او بدلیل ایجاد شفافیت در فعالیت های وزارت دفاع در کنگره از احترام بسیاری برخوردار است و از جمله نخستین مقاماتی بود که از ضرورت تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو سخن گفته بود.
گرچه برای یک وزیر دفاع امری غیرمعمول بنظر می رسد اما، رابرت گیتز از حامیان بودجه ای بزرگتر برای وزارت خارجه است و استفاده ی بیشتر از ابزارهای قدرت نرم از جمله دیپلماسی را همواره توصیه می کند. رابرت گیتز همچنین برای کاهش تنش در روابط میان مسکو و واشنگتن از جمله اختلافات بر سر سپر دفاع موشکی تلاش بسیاری کرده است.
امروز، سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجه ی روسیه، در گفتگویی با بلومبرگ گفته است مسکو معتقد است دولت اوباما از طریق عادی سازی روابط با ایران می تواند بحران هسته ای آن کشور را حل و فصل کند.
براک اوباما در کنفرانس خبری دیروز نکته ای را مطرح کرد که احتمال حضور گیتز را تقویت کرد. رئیس جمهوری منتخب گفت گرچه پیروزی در انتخابات بسیار درخشان بود اما، او رای پنجاه و سه درصد مردم را بدست آورد و چهل و شش تا چهل و هفت درصد دیگر به او رای ندادند از این رو می کوشد دولتش انعکاسی از خواست تمام مردم آمریکا باشد.
در عین حال، از دریاسالار بازنشسته دنیس بلیر برای در دست گرفتن اداره ی اطلاعات ملی سخن گفته می شود و احتمال دارد سوزان رایس، مشاور سیاسی اوباما، نماینده ی بعدی آمریکا در سازمان ملل باشد.
اما، دیروز جان برنن که از او به عنوان کاندیدای مورد نظر اوباما برای ریاست سی آی ای نامبرده می شد دیروز طی نامه ای اعلام کرد که قصد رهبری سازمان اطلاعات ملی آمریکا را ندارد. برنن از منتقدان صریح الهجه ی دولت بوش در ارتباط با جنگ عراق و استفاده از روش های شدید در بازجویی از مظنونین به فعالیت های تروریستی بود.
گفته می شود دانلد کر، مقام پیشین سی آی ای، و جین هارمن، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی اطلاعات کنگره، از دیگر نامزدهای ریاست سی آی ای هستند.
انتصاب مقامات مسول گروه اقتصادی اوباما مورد حمایت رقیب جمهوریخواه اش، سناتور مک کین، هم قرار گرفته است.سناتور مک کین دیروز در آریزونا در نخستین کنفرانس خبری پس از شکست اش در انتخابات حمایت قاطع خود را از همکاری با رئیس جمهوری منتخب اعلام کرد و تاکید کرد که رسیدگی به نگرانی های اقتصادی الویت نخست در واشنگتن خواهد بود. مک کین همچنین اعلام کرد قصد دارد برای یک دوره ی شش ساله ی دیگر نمایندگی ایالتش، اریزونا، در سنا خود را کاندیدا کند و در انتخابات دو هزار و ده حاضر خواهد شد. مک کین همچنین از احتمال معرفی خانم جنیفر ناپولیتانو، فرماندار دموکرات آریزونا، توسط براک اوباما به مقام وزیر امنیت ملی بسیار استقبال کرد.

هیچ نظری موجود نیست: