۱۳۸۷ آذر ۱, جمعه

آیا دولت اوباما شعار انتخاباتی تغییرات او را محقق می کند؟

منابع حزب دموکرات می گویند رئیس جمهوری منتخب براک اوباما در شرف معرفی رقیب پیشین اش، سناتور هیلری کلینتون، برای مقام وزیر خارجه ی آتی ایالات متحده ی آمریکا، قرار دارد. به گفته ی این منابع براک اوباما گروه سیاست خارجی خود را پس از تعطیلات پنج شنبه ی هفته ی آینده موسوم به روز شکرگزاری معرفی می کند. از ژنرال بازنشسته جیمز جونز، فرمانده ی پیشین ناتو، هم به عنوان کاندیداهای احتمالی مشاور امنیت ملی آقای اوباما نامبرده می شود.
امکان معرفی سناتور هیلری کلینتون به عنوان وزیر خارجه ی آمریکا زمانی قوت گرفت که بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین، همسر سناتور کلینتون، موافقت کرد در ارتباط با فعالیت های بنیاد تحت نظرش و سخنرانی های بسیاری که در سراسر جهان ایراد می کند با دولت اوباما همه گونه هماهنگی را انجام دهد.
به باور بسیاری فعالیت های پرزیدنت کلینتون می تواند بالقوه در تضاد با فعالیت های سناتور کلینتون در مقام وزیر خارجه ی دولت اوباما قرار بگیرد.
به گفته ی منابع دموکرات کمیته ی انتقال قدرت براک اوباما در حال بررسی سوابق پیچیده ی مالی بنیاد بیل کلینتون است و پیش بینی می شود روند بررسی کاندیداتوری هیلری کلینتون با مشکلی روبرو نشود.
اگر این مهم پس از بیست و هفتم نوامبر رخ دهد هیلری کلینتون سومین بانویی است که به مقام وزیر خارجه ی آمریکا دست می یابد.
رئیس جمهوری منتخب براک اوباما این روزها بندرت در انظار حاضر می شود و وقت بسیاری را صرف تشکیل کابینه می کند. گر چه اوباما در طول رقابت های انتخاباتی کمپین بسیار منظمی را اداره کرد اما، در روند انتقال قدرت با چالش درز اخبار معرفی اعضای کابینه اش به رسانه ها روبرو است. یک هفته ای است که اخبار رسانه ها تحت الشعاع احتمال معرفی سناتور هیلری کلینتون، رقیب پیشین اش در انتخابات درون حزبی، برای مقام وزیر خارجه قرار گرفته است. بیل کلینتون، همسر سناتور کلینتون، ضمن استقبال از این خبر از هیچ همکاری برای برداشتن موانع حقوقی و سیاسی دریغ نکرده است و فهرست بیش از دویست هزار کمک کننده به بنیاد تحت نظرش را در اختیار کمیته ی انتقال قدرت گذاشته است؛ کمک کنندگانی از سراسر جهان که بسیاری از آنها از کشورهای عرب حاشیه ی خلیج فارس اند. بیل کلینتون همچنین یک طرح ابتکار جهانی برای مبارزه با بیماری ها و فقر در دست دارد که برای آن به سفرهای متعدد دست می زند.
خبر احتمال معرفی هیلری کلینتون به عنوان وزیر خارجه هفته ی گذشته پس از سفر هیلری کلینتون به شیکاگو و ملاقات خصوصی اش با براک اوباما قوت گرفت اما، منافع شخصی همسرش در ارتباط با دولت ها و شرکت های خارجی این روند را پیچیده کرد. حال بنظر می رسد همکاری بی قید و شرط بیل کلینتون راه را برای معرفی هیلری کلینتون شصت و یک ساله به مقام وزیر خارجه هموار کرده باشد.
منتقدان معقتدند معرفی کلینتون به عنوان دیپلمات ارشد دولتش پیام تغییر اوباما را خدشه دار می کند اما، موافقان می گویند اوباما برای پیشبرد برنامه هایش نیازمند افرادی باتجربه است که در واشنگتن برش داشته باشند و او را در تغییر سیاست های دولت بوش یاری دهند.
از جمله این افراد رام امانوئل، از اعضای پیشین رهبری دموکرات ها در کنگره، رئیس دفتر آتی کاخ سفید، است که از دیروز فعالیت خود را بطور علنی آغاز کرد. امانوئل پس از نشستی نیم ساعته با رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سنا آن دیدار را بسیار موفقیت آمیز عنوان کرد و از عزم رئیس جمهوری منتخب براک اوباما برای همکاری دو حزبی در راستای مواجهه با چالش های پیش روی کشور در حوزه ی آموزش، بهداشت، مالیات، انرژی و امنیت ملی خبر داد.
امانوئل گفت اوباما آماده ی شنیدن دیدگاهها و طرح های مختلف است.
هر چند بنا به گزارش ها اوباما گروه سیاست خارجی اش را تا اواخر هفته ی آینده معرفی نمی کند اما، رسانه ها از ژنرال بازنشسته جیمز جونز به عنوان مشاور امنیت ملی آتی کاخ سفید نام می برند. جونز فرمانده ی پیشین عملیات ناتو چهار دهه سابقه ی نظامی را یدک می کشد و از سوی دموکرات ها و جمهوریخواهان مورد احترام بسیاری قرار دارد. جونز از منتقدان سرسخت دولت بوش در ارتباط با اداره ی جنگ عراق بوده است.
ژنرال جونز بزرگ شده ی پاریس و فارغ التحصیل دانشکده ی امور خارجی دانشگاه جرج تاون واشنگتن است.رسانه ها همچنین از دریاسالار بازنشسته دنیس بلر به عنوان کاندیدای اصلی مورد نظر اوباما برای ریاست سی آی ای خبر می دهند. اگر چنین خبری تحقق یابد دنیس بلر جانشین مایکل هیدن، رئیس فعلی سی آی ای، خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: