۱۳۸۷ آذر ۴, دوشنبه

یک محرک چند صد میلیارد دلاری جدید برای برون رفت از بحران عمیق اقتصادی در آمریکا

رئیس جمهوری منتخب براک اوباما امروز در یک کنفرانس خبری گروه رهبری اقتصادی خود را، تقریبا دو ماه پیش از آن که اداره ی کاخ سفید را در دست بگیرد، معرفی کرد. بازار سهام روز جمعه واکنش مثبتی نسبت به انتشار خبر انتصاب تیموتی گایتنر، به سمت وزیر آتی خزانه داری، و لارنس سامرز، به مقام مدیر شورای ملی اقتصادی دولت اوباما، نشان داد. این مقامات مسولیت نظارت بر اجرای طرح عظیم ترمیم اقتصادی اوباما را برعهده دارند که هدف از آن ایجاد میلیون ها فرصت شغلی است.
برای سومین بار از ماه سپتامبر، دولت آمریکا قدم در راه نجات مالی یک شرکت مالی و اعتباری که در آستانه ی سقوط قرار دارد، گذاشته است. این بار نوبت سیتی گروپ، یکی از بزرگترین و قدرتمندترین بانک های آمریکاست.
رئیس جمهوری منتخب براک اوباما در تلاش برای جلوگیری از وخامت روزافزون بحران اقتصادی ظهر امروز در یک کنفرانس خبری با نمایش بصیرت اقتصادی اش یک محرک عظیم اقتصادی را مطرح کرد که پنجاه و هفت روز پیش از در درست گرفتن رسمی قدرت نیازمند همکاری قانونگذاران در کنگره ی آمریکاست.
براک اوباما از میزان این محرک اقتصادی سخنی نگفت اما، بسیاری معتقدند اوباما برای جلوگیری از ورود کشور به یک رکود اقتصادی بزرگ محرکی با ابعاد هفتصد میلیارد دلار طی دوره ای دو ساله را مورد نظر دارد. این هزینه ای بیش از شش سال بودجه ی جنگ عراق است و در اندازه ی طرح نجات مالی مصوبه ی ماه گذشته خواهد بود. در صورت تصویب این محرک یکی از بزرگترین بودجه های تخصیصی برای دگرگونی اقتصادی از زمان طرح نجات اقتصادی فرانکلین روزولت تلقی می شود.
رئیس جمهوری منتخب براک اوباما امروز در دومین کنفرانس خبری پس از پیروزی انتخاباتی اش آرشیتکت طرح نجات مالی مورد نظرش را معرفی کرد.
تیموتی گایتنر چهل و هفت ساله، رئیس فعلی بانک مرکزی نیویورک، رهبری وزارت خزانه داری، را برعهده می گیرد و لری سامرز، وزیر پیشین خزانه داری دولت بیل کلینتون، مدیریت شورای ملی اقتصادی دولت اوباما، را در دست خواهد داشت.
درز خبر معرفی گایتنر در ساعات پایانی جمعه بالارفتن پانصد واحد از ارزش سهام را در وال استریت بدنبال داشت.
استن گولسبی، مشاور ارشد اقتصادی براک اوباما، معتقد است گایتنر و سامرز بزرگترین چهره هایی هستند که می توان رهبری اقتصاد کشور را به دست آنان سپرد.
اوباما امروز از طرح نجات مالی خبر داد که ایجاد دو و نیم میلیون فرصت شغلی تا سال دو هزار و یازده در کانون آن قرار دارد.
به باور دیوید اکسلراد، مشاور ارشد اوباما، رئیس جمهوری منتخب با ایجاد کار در راستای ترمیم پل ها، بازسازی راهها، نوسازی مدارس، و راه اندازی پروژه های تولید انرژی های جایگزین، قصد دارد آمریکا را در مسیر خودکفایی انرژی و تحرک اقتصادی قرار دهد.
سناتور دموکرات چارلز شومر، عضو کمیته ی امور بانکی سنای آمریکا، می گوید این محرک اقتصادی باید چیزی حدود پانصد تا هفتصد میلیارد دلار باشد.
این طرح بسیار بزرگتر از طرح صد و هفتاد و پنج میلیارد دلاری اوباما در زمان انتخابات است و بسیاری معتقدند طرحی جاه طلبانه و بسیار پرهزینه است. اما، زمانی که اوباما قدرت را در دست بگیرد احتمالا آمریکا با یک میلیون بیکار جدید روبرو خواهد شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند کندی بی سابقه ی اقتصاد که نظیر آن از زمان رکود بزرگ اقتصادی دهه ی سی دیده نشده است نیازمند راه حلی عظیم است.
پال کراگمن، برنده ی جایزه ی نوبل اقتصاد، معتقد است دوران دوران فرانکلین روزولت نیست اما، اوباما با بحرانی مشابه دوران روزولت روبروست.
مشاوران اوباما می گویند بحران اقتصادی ممکن است اجرای وعده ی انتخاباتی اوباما را برای افزایش مالیات طبقه ی مرفه به تعویق بیاندازد و او اجازه دهد معافیت های مالیاتی پرزیدنت بوش برای طبقات ثروتمند در زمان انقضا، پایان سال دو هزار و ده، بطور خودکار از اعتبار بیفتد.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید احتمال دارد کنگره بتواند یک محرک اقتصادی چند صد میلیارد دلاری را که ، شامل معافیت های مالیاتی باشد تهیه کند. پلوسی گفت هدف این طرح باید ایجاد سریع کار و سرمایه گذاری در رشد در آینده باشد.
در حال حاضر آمریکا با کسری بودجه ای نزدیک به یک هزار میلیارد دلار، هفت درصد تولید ناخالص ملی کشور، روبروست. این بالاترین میزان کسری بودجه از پایان جنگ دوم جهانی است.
طرح مورد نظر اوباما و دموکرات ها پیشاپیش با مخالفت رهبران جمهوریخواه کنگره روبرو شده است. جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، معتقد است افزایش هزینه های دولت راه حل بحران اقتصادی نیست.
پنجم ژانویه زمانی که کنگره ی جدید کار خود را آغاز می کند دموکرات ها برای پیشبرد برنامه های اوباما نیازمند اکثریتی قوی هستند و از این جهت رقابت بر سر دو کرسی مبهم سنا در مینه سوتا و جورجیا از حساسیتی خاص برخوردار است.
اوباما که در چندین ایالت جمهوریخواه در انتخابات پیروز شد آگهی انتخاباتی در حمایت از جیم مارتین، کاندیدای دموکرات ها برای کسب کرسی سناتور جمهوریخواه سکسبی چمبلیس در جورجیا، تهیه و پخش کرده است. جورجیا یکی از جمهوریخواه ترین ایالت های جنوب است.
دیروز، ال گور، معاون پیشین ریاست جمهوری، برای کمک به جیم مارتین به جورجیا رفته بود. ال گور از رسیدن پیام تغییرات به جنوب سخن گفت و گفت سیاست های بوش، چینی، و چمبلیس نه تنها نشان داده کارآیی نداشته بلکه برای آمریکا مصیبت بار بوده است.
انتخابات دور دوم در جورجیا دوم دسامبر برگزار می شود.
در همین حال، رئیس جمهوری منتخب اوباما روز شنبه گفتگویی تلفنی با حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، داشت که بنا به گزارش ها طی آن به رئیس جمهوری افغانستان وعده داده است جنگ با تروریسم و بازگرداندن امنیت به افغانستان و منطقه از الویت های مهم دولت او باشد.بنا بر بیانیه ی کاخ ریاست جمهوری افغانستان براک اوباما وعده داده است کمک های اقتصادی و نظامی را به آن کشور افزایش بدهد.

هیچ نظری موجود نیست: