۱۳۸۷ آذر ۱۵, جمعه

احتمال سقوط خودروسازی ها و آمار بی سابقه ی بیکاری در آمریکا

مدیران سه خودروسازی بزرگ آمریکا امروز برای دومین روز متوالی به کنگره ی آمریکا رفتند تا قانونگذاران را به پرداخت یک کمک دولتی سی و چهار میلیارد دلاری مجاب کنند. نشست امروز کنگره با انتشار گزارش جدید وزارت کار درباره ی نرخ جدید بیکاری در ماه نوامبر همزمان شده است.
کنگره ی آمریکا در دو نشست جداگانه تمام توجه خود را به بحران اقتصادی معطوف کرده است. کمیته ی مشترک اقتصادی کنگره بررسی گزارش جدید وزارت کار را در دست دارد که از افزایش نرخ بیکاری از شش و نیم درصد در ماه اکتبر به شش و هفت دهم درصد در ماه نوامبر خبر می دهد. این بالاترین نرخ بیکاری طی بیست و شش سال گذشته است.
بنا بر این گزارش طی ماه نوامبر پانصد و سی و سه هزار تن دیگر کار خود را از دست داده اند این آماری بی سابقه طی سی و چهار سال گذشته است.
در مجموع طی این سال یک میلیون و نهصد هزار تن کار خود را از دست داده اند.
رئیس جمهوری منتخب براک اوباما در واکنش به گزارش می گوید از دست رفتن هر شغل یک بحران شخصی برای یک خانواده ی آمریکایی است. اوباما می گوید رسیدگی به این بحران نیازمند اقدامی فوری است اما، هشدار داده است رفع مشکل به زمان نیاز دارد.
در نشست کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان آمریکا مدیران عامل فورد، کرایسلر، و جنرال موتورز در آخرین فرصت خود چون نشست دیروز در برابر کمیته ی امور بانکی سنا ضمن ارائه ی درخواست کمک سی و چهار میلیارد دلاری برای نجات سه خودروسازی بزرگ آمریکا از ورشکستگی نسبت به بیکار شدن میلیون ها تن در نتیجه ی سقوط صنایع خودروسازی آمریکا هشدار دادند.
از نشست های کنگره چنین برمی آید که سه نماد صنایع داخلی آمریکا، خودروسازی های بزرگ جنرال موتورز، کرایسلر، و فورد، احتمالا تا یک یا دو ماه دیگر به ورطه ی سقوط گام خواهند گذاشت اما، بسیاری از قانونگذاران نسبت به ارائه ی یک وام دولتی جدید به آنها تردید دارند.
گروهی از قانونگذاران که درباره ی صرف بودجه رویکری بشدت محافظه کارانه دارند و معتقدند مالیات دهندگان میلیاردها دلار خود را در این مسیر از دست خواهند داد هیچ نرمشی نشان نمی دهند. از سوی دیگر قانونگذاران حامی کارگران علیرغم بیکار شدن دهها هزار تن از این خشمگین اند که اتحادیه های کارگری و قراردادهای آنها در حمایت از حقوق کارگران سرمنشاء مشکلات فعلی خودروسازی ها خوانده می شود. قانونگذاران طرفدار محیط زیست نیز از کندی عمل خودروسازی ها در بهینه سازی مصرف سوخت به ستوه آمده اند.
کنگره در کل از ایده ی نجات مالی پیاپی خسته است.
سناتور جمهوریخواه ریچارد شلبی، عضو ارشد کمیته ی امور بانکی سنا از ایالت آلاباما که تویوتا و هوندا کارخانه های نسبتا بزرگی در آنجا دارند، صراحتا مخالفت خود را با نجات سه خودروسازی بزرگ آمریکا اعلام کرد.
نگرانی زمانی قوت گرفت که حامی کمک به خودروسازی ها، سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی امور بانکی سنا، نسبت به تاثیر قمار سنگین انفعال در برابر خودروسازی بر اقتصاد آمریکا هشدار داد.
سناتور باب کورکر از ایالت تنسی که مقر خودروسازی نیسان در آمریکا در آن قرار دارد، کرایسلر را متهم کرد که از دریافت کمک دولتی در پی سر و سامان دادن به خودروسازی و فروش آن است.
مدیران خودروسازی ها نومید از یافتن راه چاره با مجموعه ای از پیشنهادهای قانونگذاران موافقت کرده و عهد کردند نظارت یک هیات مسول منتصب از سوی کنگره را بر نحوه ی استفاده از وام دولتی به عنوان شرطی برای پرداخت وام بپذیرند.
مدیر جنرال موتورز حتی گفت پیشنهاد ادغام با کرایسلر را به جدیت مورد نظر قرار می دهد.
اعلام ورشکستگی گزینه ای است که مدیران خودروسازی ها تمایلی ندارند به هیچ وجه از آن صحبت کنند.
مقامات مسول اتحادیه ی کارگران خودروسازی هشدار داده اند بدون تزریق وجه نقد در حال حاضر دست کم یکی از خودروسازی ها بزودی سقوط خواهد کرد. جنرال موتورز یا کرایسلر بیش از فورد در معرض خطر قرار دارند.
مارک زندی، اقتصاددان سرشناس، می گوید کمک سی و چهار میلیارد دلاری مورد نظر خودروسازی ها مانع ورشکستگی آنها نخواهد شد و مدیران برای دریافت کمکی تا حدود صد و بیست و پنج میلیارد دلار بار دیگر دست کمک به سوی کنگره دراز خواهند کرد.
زندی در پاسخ به سناتور دموکرات جک رید که از او درباره ی هزینه ی کمک نکردن به خودروسازی ها پرسید گفت هزینه ی آن فاجعه بار خواهد بود.
دموکرات ها در کنگره، از آرای کافی برای تصویب لایحه ی پرداخت کمک مالی به خودروسازی ها برخوردار نیستند از این رو، طی نامه ای از پرزیدنت بوش خواسته اند کمک سی و چهار میلیارد دلاری را از محل طرح نجات مالی هفتصد میلیارد دلاری اقتصادی پرداخت کند زیرا امیدی به اجماع نظر در کنگره در این باره نیست.
جنیفر گرانهولم، فرماندار دموکرات میشیگن قلب خودروسازی آمریکا، از پرزیدنت بوش خواسته است منتظر کنگره نشود و دست به کار شود. گرانهولم می گوید از اول نوامبر سی و یک مورد اخطاریه حاکی از اخراج گسترده ی کارگران دریافت کرده است.
دولت پرزیدنت بوش اعلام کرده است قصد ندارد از کمک هفتصد میلیارد دلاری نجات بازار سهام برای کمک به خودروسازی ها استفاده کند.
قانونگذاران میشیگن از جمله سناتور متنفذ کارل لوین تهدید کرده اند در صورت عدم اقدام دولت مانع امکان دسترسی دولت به بخش دوم کمک مالی اقتصادی هفتصد میلیارد دلاری خواهند شد که باید با صلاحدید کنگره پرداخت شود.
بارنی فرنک، رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان، میزبان نشست امروز که رسیدگی به کمک اقتصادی هفتصد میلیارد دلاری و بحران خودروسازی ها را برعهده دارد معتقد است در شرایط فعلی ضروری است که رئیس جمهوری منتخب براک اوباما پا به صحنه بگذارد و بیش از این در حل و فصل مساله نقش ایفا کند. فرنک می گوید گزارش امروز وزارت کار ضرورت اقدام کنگره برای نجات خودروسازی ها و پرهیز از افزودن به بیکاران را تقویت می کند.
اوباما همواره تاکید کرده است کشور تا بیستم ژانویه یک رئیس جمهور بیشتر ندارد.ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، گفته است تا امروز بعدازظهر اعلام می کند که آیا هفته ی دیگر کنگره نشستی برای بحث و رای بر سر کمک مالی به خودروسازی ها خواهد داشت یا نه.

هیچ نظری موجود نیست: