۱۳۸۷ آذر ۲۶, سه‌شنبه

اوباما: انرژی نقطه ی تلاقی اقتصاد و امنیت ملی است

براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، امروز در یک کنفرانس خبری آرنی دانکن را به عنوان وزیر آموزش کابینه ی خود معرفی کرد. دانکن از سال دو هزار و یک مدیر ارشد مدارس دولتی شیکاگو بوده که سومین ناحیه ی بزرگ آموزشی در کل آمریکاست. دانکن یکی از نزدیکترین دوستان و همفکران سیاسی اوباما است.
اوباما گفت آرنی دانکن محصول واشنگتن نیست و فردی است که با کوله باری از تجربه از خارج از محدوده ی پایتخت پا به کابینه می گذارد.
همچنین انتظار می رود طی این هفته سناتور دموکرات کن سلزار توسط رئیس جمهوری منتخب به مقام وزیر آتی کشور معرفی شود. براک اوباما که بسرعت در مسیر تکمیل کابینه اش قرار دارد دیروز مقامات مسول حفاظت از محیط زیست کابینه اش را و یک برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک را بعنوان وزیر انرژی معرفی کرد.
اوباما پس از نشست دیروز پشت درهای بسته با گروه امنیت ملی اش امروز عصر نشستی با گروه اقتصادی اش دارد.
از جمله افرادی که در این جلسه حضور دارند تیموتی گایتنر، وزیر آتی خزانه داری، لارنس سامرز، مدیر شورای ملی اقتصادی، پال ولکر، رئیس هیات مشاوران ترمیم اقتصادی، پیتر اورسزاگ، رئیس دفتر مدیریت و بودجه ی کاخ سفید، ملودی بارنز، مدیر شورای سیاستگذاری داخلی، و کرول براونر، مشاور ارشد اوباما در انرژی و تغییرات اقلیمی، هستند.
کرول براونر دیروز طی کنفرانس خبری در شیکاگو توسط اوباما معرفی شد. براک اوباما گفت اقتصاد و امنیت ملی آمریکا به طرز جدایی ناپذیری به یک چالش بزرگ پیوند خورده است: انرژی.
تاکید بر توسعه ی روش های جدید تولید انرژی در کانون کنفرانس خبری ای قرار داشت که رئیس جمهوری منتخب براک اوباما طی آن دکتر استیون چو، برنده ی نوبل فیزیک در سال هزار و نهصد و نود و هفت را به مقام وزیر انرژی، منصوب کرد. چو با کرول براونر که ناظر بر سیاستگذاری انرژی و تغییرات اقلیمی در کاخ سفید خواهد بود همکاری تنگاتنگی خواهد داشت.
اوباما در این کنفرانس خبری گفت آمریکا برای در دست گرفتن سرنوشت اش باید روش های جدیدی از تولید انرژی و راههای نوین استفاده از انرژی را توسعه دهد. رئیس جمهوری منتخب تاکید کرد استفاده از انرژی خورشیدی، باد، محصولات کشاورزی و اشکال دیگر چالشی پیش روی تنها دولت نیست بلکه چالشی برای همه ی مردم است. اوباما گفت بنیاد استقلال آمریکا از منابع خارجی انرژی باید در درون آمریکا نهاده شود.
اوباما عهد کرده است پانزده میلیارد دلار در سال صرف انرژی های تجدیدپذیر کند و دیروز تاکید کرد انتخاب استیون چو به عنوان وزیر انرژی که دانشمندی بنام در حوزه ی انرژی های تجدیدپذیر است پیامی است به همه که دولت او به دانش ارج می نهد؛ بر مبنای برهان و دلیل تصمیم گیری می کند و می داند که مستندات اقدامات جدی را طلب می کند.
بسیاری از نشریات آمریکا انتخاب گروه انرژی و حفاظت از محیط زیست را حرکت اوباما به سوی جناح چپ تعبیر کرده اند.
براک اوباما همچنین لیسا جکسون، رئیس پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست نیوجرسی را به ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست منصوب کرد.
اوباما برای تکمیل گروه محیط زیست خود سناتور لاتین تبار ایالت کلورادو، کن سلزار، یک وکیل پیشین حفظ محیط زیست، را برای وزارت کشور در نظر دارد. از جمله مسولیت های وزارت کشور نظارت بر میلیون ها هکتار زمینی است که می تواند برای حفاری های نفت و گاز مورد استفاده قرار بگیرد.
رئیس جمهوری منتخب در راستای تکمیل پانزده وزیر کابینه اش تنها سه وزیر دیگر را باید معرفی کند. براک اوباما آرنی دانکن، وزیر چهل و چهار ساله ی آموزش کابینه اش، را امروز در یک مرکز آموزشی در شیکاگو معرفی کرد که سالها پیش بدلیل کیفیت پایین آموزشی تعطیل شد و پس از بازگشایی به عنوان یکی از مراکز موفق جنوب غربی شیکاگو سر بلند کرد. دانکن بیش از هفده سال درگیر اصلاحات در سیستم آموزشی شیکاگو بوده است.
معرفی دانکن از سویی دیگر پاسخی است به آنهایی که تصور می کردند اوباما در سایه ی اتهامات مرتبط با فساد اداری فرماندار دموکرات ایلینوی کسی از هم ایالتی هایش را به کابینه نخواهد افزود.
اوباما که این روزها بشدت برای انتشار مکالمات گروه مشاورانش با فرماندار راد بلگیویچ تحت فشار قرار دارد دیروز در پاسخ به پرسش های متعدد خبرنگاران در این باره گفت نتایج بررسی داخلی دفتر او هیچ مغایرتی با اظهارات پیشین اش ندارد. اوباما دیروز در بیانیه ای اعلام کرد درباره ی تعیین جانشین برای کرسی خالی او در سنای آمریکا هیچ گونه فشاری برای معرفی شخص خاصی بر فرماندار ایلینوی اعمال نشده است. اوباما گفت برای پرهیز از مداخله در تحقیقات قضایی متن این بررسی را هفته ی آینده در اختیار عموم قرار می دهد.
دیروز مایکل مدیگن، رئیس مجلس ایالتی ایلینوی، از آغاز به کار کمیته ی استیضاح راد بلگیویچ خبر داد.
بلگیویچ و وکیل او نشانه ای از کناره گیری بروز نداده اند.
اوباما برای تکمیل پانزده وزیر کابینه تنها سه وزیر کشاورزی، کار و حمل و نقل را باید معرفی کند.
با موافقت سناتور کن سلزار با درخواست اوباما برای پیوستن به کابینه برای اداره ی وزات کشور شمار کرسی های خالی سنا رو به فزونی است و پر کردن این کرسی های خالی بسیار خبرساز شده است.
یکی از کرسی های خالی سنا که این روزها بحث داغ رسانه هاست کرسی خالی سناتور هیلری کلینتون، وزیر آتی خارجه، از ایالت نیویورک است. ظاهرا کرولاین کندی، دختر رئیس جمهوری فقید جان اف کندی، برای کسب این کرسی ابراز علاقه کرده است. در نیویورک هم چون ایلینوی تصمیم در باره معرفی جانشین هیلری کلینتون بر عهده ی فرماندار است. دیوید پترسن، فرماندار نیویورک، دیروز رسما از تمایل جدی کرولاین کندی خبر داد و گفت درباره ی دلایل برخورداری از صلاحیت کافی برای کسب این کرسی با او ملاقات خواهد داشت.
مایکل بلومبرگ، شهردار سرشناس نیویورک، دیروز رسما از کندی حمایت کرد و در پاسخ به منتقدانی که می گویند کرولاین کندی هیچ سابقه ی قانونگذاری ندارد گفت درک عمیق روشنفکرانه و برخورداری از حس قضاوت همه در کرولاین جمع شده است.
به هر شکل فهرست قانونگذارانی که کنگره را برای پیوستن به دولت اوباما ترک کرده اند رو به فزونی است.
یکی از تاثیرات انتقال قانونگذاران به دولت خالی شدن جایگاه معاون منتخب ریاست جمهوری، سناتور جوزف بایدن، در کمیته ی روابط خارجی سنا بوده است.
سناتور هری رید، رهبر اکثریت دموکرات در سنا، دیروز فهرست پیشنهادی روسای جدید کمیته های سنا را انتشار داد و در راس آن نام سناتور جان کری برای ریاست کمیته ی روابط خارجی سنا به چشم می خورد. سناتور کری که بیست و سه سال در این کمیته خدمت کرده است دیروز طی سفری به هند و پاکستان از این امر مطلع شد و ابراز خوشنودی کرد.
از دیگر جابجایی ها مهم می توان از معرفی سناتور دنیل اینویی از هاوایی به جانشینی رابرت برد به ریاست کمیته ی پر قدرت تخصیص بودجه ی سنا نام برد. رابرت برد با نود و یک سال سن پرسابقه ترین سناتور تاریخ آمریکاست و بدلیل کهولت و بیماری موافقت کرد از مقام خود کناره گیری کند. جابجایی مهم دیگر معرفی سناتور دایان فاینستاین، برای ریاست کمیته ی اطلاعات سناست. سناتور جی راکفلر رئیس پیشین کمیته ی اطلاعات به کمیته ی بازرگانی سنا می رود و ریاست آن کمیته را برعهده می گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: