۱۳۸۷ آذر ۲۷, چهارشنبه

اوباما در آستانه ی تکمیل کابینه

براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، امروز با معرفی وزیر کشاورزی و وزیر کشور دولت اش، بیش از یک ماه پیش از در دست گرفتن رسمی قدرت، در آستانه ی تکمیل کابینه ی خود قرار می گیرد. آقای اوباما در یک کنفرانس خبری در شیکاگو اداره ی وزارت کشاورزی را بر عهده ی تام ویلسک، فرماندار پیشین آیوا، گذاشت و سناتور دموکرات کن سلزار از کلورادو را به عنوان وزیر آتی کشور معرفی کرد.
نزدیکان براک اوباما می گویند در چند روز مانده به پایان هفته و پیش از اینکه رئیس جمهوری منتخب برای تعطیلات کریسمس راهی هاوایی شود احتمالا چند پست دیگر کابینه نیز معرفی می شود.
اوباما در سومین کنفرانس خبری خود طی این هفته چهارمین رقیب پیشین انتخابات ریاست جمهوری را به کابینه دعوت کرد؛ تام ویلسک، دو دوره فرماندار ایالت مملو از زمین های زراعی، آیوا، وزیر آتی کشاورزی دولت اوباما، از نخستین رقبای انتخابات درون حزبی دموکرات ها بود که بدلیل مشکلات در جمع آوری کمک های مالی در همان آغاز راه از رقابت ها کناره گرفت و از سناتور هیلری کلینتون حمایت کرد. ویلسک از لحاظ سیاسی شخصیتی سنتریست است و از پیشگامان تولید انرژی های تجدیدپذیر از محصولات کشاورزی در مناطق روستایی است.
براک اوباما همچنین امروز، با معرفی سناتور دموکرات کن سلزار به مقام وزیر کشور کابینه اش یک کرسی به کرسی های خالی دموکرات ها در سنا اضافه می کند. سلزار که پیشتر کشاورز بوده کنترل محیط زیست و نظارت بر منابع عظیم انرژی در آمریکا را عهده دار خواهد شد.
ایجاد صدها هزار فرصت شغلی از طریق برنامه های مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر در کانون سیاست های اوباما قرار دارد.
اوباما همچنین دیروز پیش از نشست با گروه مشاوران اقتصادی اش که هدف از آن بررسی راههای برون رفت از رکود اقتصادی کنونی بود؛ آرنی دانکن را برای اداره ی وزارت آموزش معرفی کرد. اوباما گفت در بلندمدت راه رشد و توسعه و ایجاد کار از مدارس آمریکا آغاز می شود.
اوباما، ضمن معرفی آرنی دانکن به مقام وزیر آموزش دولت خود، گفت شمار بالای ترک تحصیل در آمریکا از لحاظ اقتصادی قابل تحمل نیست و تاکید کرد الویت اول وزیر آموزش او ایجاد مدارسی است که با بهترین مدارس دنیا رقابت کند. اوباما گفت میزان ترک تحصیل در آمریکا در میان کشورهای صنعتی در بالاترین سطح قرار دارد و از آرنی دانکن، که سالها برای اصلاح سیستم آموزشی شیکاگو تلاش کرده و مورد احترام توامان اتحادیه ی معلمان و مدافعان اصلاحات در سیستم آموزشی در آمریکا قرار دارد، خواسته است وضعیت آموزشی را دگرگون کند. اوباما تاکید کرد آینده ی اقتصادی آمریکا در کلاس های درس پایه ریزی می شود.
پس از این کنفرانس خبری اوباما با گروه مشاوران اقتصادی اش نشستی داشت که بررسی عواقب کاهش نرخ مصرف به یک و هفت دهم درصد در ماه نوامبر، امری بی سابقه طی شصت سال گذشته، و ادامه ی کاهش بهای مسکن در کانون آن قرار داشت. جلسه در حالی برگزار شد که بانک مرکزی آمریکا برای ایجاد تحرک اقتصادی از کاهش کم سابقه ی نرخ میان بانکی بهره به صفر تا یک چهارم درصد خبر داد.
اوباما در کنفرانس خبری نسبت به استفاده ی بانک مرکزی از ابزار سنتی برای مقابله با رکود چون کاهش نرخ بهره و خلع سلاح آن نهاد هشدار داد و گفت گرچه بانک مرکزی کماکان می تواند در خرید وام های مساله دار مسکن و اوراق بهادار نقش ایفا کند اما، حیاتی است که دیگر نهادهای حکومت دست به کار شوند.
اشاره ی اوباما به همکاری کنگره بر سر طرح عظیم اقتصادی اش است که هدف از آن ایجاد دو و نیم میلیون فرصت شغلی در پروژه های بزرگ راه سازی و تولید انرژی های تجدیدپذیر تا سال دو هزار و یازده است.
براک اوباما امروز با معرفی تام ویلسک، فرماندار پیشین آیوا، از پیشگامان تولید اتانول و دیگر سوخت های بدست آمده از محصولات کشاورزی، به مقام وزیر کشاورزی کابینه اش، گامی دیگر در تکمیل برنامه هایش برداشت.
معرفی سناتور دموکرات کن سلزار به مقام وزیر کشور، فردی که سالها ریاست اداره ی منابع طبیعی کلورادو را برعهده داشت، هم تلاشی برای ایجاد تعادل میان حفظ محیط زیست و حفاری برای دستیابی به منابع جدید نفت و گاز تعبیر شده است.
بیل ریدر، فرماندار دموکرات کلورادو، ضمن تمجید از این انتخاب از اینکه ایالتش یک سناتور بسیار موفق را از دست می دهد ابراز تاسف کرد.
بسیاری امیدوارند رفتن سناتور سلزار از سنا و پیوستن به کابینه ی اوباما بیل ریدر را که مسول معرفی جانشین او در سنا خواهد بود در وضعیتی بغرنج مشابه حساسیت های حول و حوش کرسی خالی اوباما در ایلینوی و هیلری کلینتون در نیویورک قرار ندهد.
اوباما در اخرین واکنش به جنجال های سیاسی بر سر فرماندار ایلینوی، راد بلگیویچ، گفت تصور نمی کند در این شرایط فرماندار بتواند بطور موثری خدمت کند.
اد گنسن، وکیل بلگیویچ، ضمن رد اتهامات فساد علیه بلگیویچ گفت فرماندار تصمیم ندارد کناره گیری کند. بلگیویچ امروز گفت آماده است تا روایت خود را از ماجرای اتهامات علیه خودش ارائه کند.
کمیته ی بیست و یک نفره ی مسول استیضاح فرماندار بلگیویچ در کنگره ی ایالتی ایلینوی هنوز کار خود را آغاز نکرده با این چالش بزرگ روبرو شد که فعالیت اش در مسیر تحقیقات قضایی مشکلی پدید نیاورد.
براک اوباما که بر مبنای پلاتفورم شفافیت کمپین انتخاباتی خود را بنا گذاشت این روزها مرتب با پرسش های تند و انتقادی خبرنگاران روبرو می شود که دلایل عدم توضیح شفاف او را در باره ی پرونده ی بلگیویچ جویا می شوند. اوباما گفت این وضعیتی ناخوشایندست اما، هفته ی آینده پایان خواهد گرفت.
دادستان پرونده پیشتر از رئیس جمهوری منتخب خواسته بود اسناد تماس های اوباما و نزدیکانش با بلگیویچ در راستای معرفی جانشین برای کرسی خالی اوباما در سنا را تا هفته ی دیگر منتشر نکند.
اوباما که بسرعت در تلاش برای تکمیل کابینه است از اینکه مساله ی بلگیویچ دامنگیر او شده است خشنود نیست. اوباما برای تکمیل کابینه باید دو وزیر کار و حمل و نقل، نماینده ی آمریکا در سازمان تجارت جهانی، و مدیران سی آی ای و اطلاعات ملی را معرفی کند.
تقریبا تمام وزیران معرفی شده توسط باید صلاحیتشان از سوی سنای تحت کنترل دموکرات ها مورد تائید قرار بگیرد و پیشاپیش جمهوریخواهان نخستین مانع را بر سر تائید سریع صلاحیت اریک هولدر، وزیر دادگستری دولت اوباما، قرار داده اند. گروهی از جمهوریخواهان بلندپایه در سنا از جمله سناتور آرلن اسپکتر، عضو ارشد کمیته ی امور قضایی سنا، از مایکل موکیسی، وزیر فعلی دادگستری، و کتابخانه ی پرزیدنت کلینتون درخواست کرده اند مدارک بیشتری درباره ی نقش هولدر در چند رسوایی دوران دولت کلینتون از جمله پرونده ی استرداد الین گونزالس، یک پسربچه ی کوبایی، به نزد پدرش در کوبا و عفو یک فرد تحت تعقیب به نام مارک ریچ در اختیارشان قرار بگیرد. از جمله اتهامات مارک ریچ نقش او در معاملات نفت در زمان گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی در ایران بود.

هیچ نظری موجود نیست: