۱۳۸۷ آذر ۲۸, پنجشنبه

مراسم سوگند اوباما انعکاسی از همه

بیستم ژانویه گروه کثیری از شخصیت های سرشناس هنری و مذهبی در یک مراسم چهار روزه به واشنگتن قلب سیاسی آمریکا خواهند آمد.
اپرا وینفری برنامه ی تلویزیونی اش را از واشنگتن پخش می کند و بیانسه کنسرت موسیقی خواهد داشت.
مراسم از هفدهم ژانویه، همانطور که آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهوری آمریکا، انجام داد، با سفر با قطار آغاز می شود. در مسیر راه توقف هایی در فیلادلفیا و دلور برنامه ریزی شده است تا جوزف بایدن و خانواده اش به اوباما و نزدیکانش بپیوندند. روز قبل از مراسم سوگند به بزرگداشت مبارزات مارتین لوترکینگ، رهبر جنبش مدنی حق رای سیاهان، اختصاص یافته است. اوج برنامه روز بیستم ژانویه در برابر ضلع غربی کنگره و بر روی پله های کنگره خواهد بود. قرار است آریتا فرنکلین، خواننده ی سرشناس، و یویوما، نوازنده ی مشهور، در روز مراسم سوگند به اجرای برنامه بپردازند.
اوباما توسط جان رابرتز، رئیس دیوان عالی، و جوزف بایدن، توسط جان پال استیونس، قاضی دیوان عالی، سوگند داده می شوند.
اوباما تصمیم گرفته است در زمان سوگند از اسم کامل خود براک حسین اوباما استفاده کند. این تصمیم با استقبال آمریکاییان مسلمان روبرو شده است.
اما، آنچه که خبرساز شده و صدای لیبرال ها را درآورده انجام مراسم نیایش توسط ریک وارن، بنیانگذار یک کلیسای بزرگ اونجلیکال هاست که از مخالفان حق ازدواج همجنسگرایان است. وارن تلاش کرده است توجه اونجلیکال ها را از مسائل اجتماعی چون مخالفت با سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان به مبارزه با فقر، گرمایش زمین و ایدز گسترش دهد و از این جهت اوباما با او نقاط اشتراک نظر بسیاری دارد. به باور بسیاری حضور وارن تلاش دیگری است از سوی اوباما برای گسترش پایگاه سیاسی اجتماعی اش.
امروز در کنفرانس خبری در این باره از اوباما سوال شد اوباما یادآوری کرد ریک وارن سالها پیش برای دعوت از اوباما به کلیسایش مورد انتقاد قرار گرفت ولی تحت فشارها عقب نشینی نکرد. اوباما درباره ی سقط جنین معتقد است می توان به یک نقطه ی اشتراک در میان دیدگاههای متضاد دست یافت. براک اوباما بر اتحاد مردم علیرغم اختلاف بر سر مسائل اجتماعی تاکید کرد و گفت مراسم سوگند او انعکاسی از طیف های متفاوت سیاسی، اجتماعی، و مذهبی خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: