۱۳۸۷ آذر ۲۰, چهارشنبه

فرماندار ایلینوی؛ از یک اصلاح طلب تا یک متهم

راد بلگیویچ، فرماندار ایالت ایلینوی، روز گذشته در منزل خود در شیکاگو دستگیر شد. این بازداشت پس از آن رخ داد که دادستان ها گفتند از طریق استراق سمع دریافتند که فرماندار دموکرات ایلینوی تمهیداتی برای گرفتن رشوه و امتیازاتی در قبال واگذاری کرسی خالیٍ سنای رئیس جمهوری منتخب براک اوباما در نظر گرفته بود. براک اوباما پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اخیرا از مقام سناتوری خود کناره گیری کرد. بر طبق قوانین ایلینوی در چنین شرایطی فرماندار اختیار معرفی جانشین را دارد. بلگیویچ ساعاتی بعد از بازداشت با قرار یک وثیقه ی چهار هزار و پانصد دلاری آزاد شد اما، در سایه ی اتهامات متعدد فسادی که متوجه اوست مقامات ایالتی خواستار کناره گیری او و برگزاری یک انتخابات ویژه برای تعیین جانشین براک اوباما در سنای آمریکا شده اند.
راد بلگیویچ که امروز پنجاه و دو ساله می شود اتهامات علیه خود را رد کرده است. او و رئیس دفترش، جان هریس، با یک مورد اتهام توطئه از طریق کلاهبرداری و یک مورد اتهام درخواست رشوه روبرو هستند. پتریک فیتزجرالد، دادستان مسول پرونده، می گوید بلگیویچ مدتها تحت نظر بوده است و با سوء استفاده از قدرت در پی کسب منافع شخصی، مشاغل پردرآمد، پول و کمک های انتخاباتی برای خود و همسرش در ازای انتصاب کاندیدایی به سناتوری ایالت ایلینوی در کنگره ی آمریکا بوده است.
سخنگوی رئیس جمهوری منتخب براک اوباما می گوید اوباما از بلگیویچ خواسته است از مقام خود کناره گیری کند. به گفته ی رابرت گیبز اوباما می گوید بلگیویچ در حال حاضر نمی تواند فرماندار موثری باشد. اوباما دیروز گفت درباره ی اینکه جانشین او در سنا چه کسی باشد با فرماندار هیچ تماسی نداشته است. دادستان پرونده نیز گفت هیچ شواهدی در مورد آگاهی براک اوباما از اقدامات راد بلگیویچ وجود ندارد.
دادستان ها می گویند دستگیری راد بلگیویچ و رئیس دفترش نتیجه ی سه سال تحقیقات است. بنا به گزارش ها مقامات اف بی ای با حکم دادگستری از ماه اکتبر در حال استراق سمع در دفتر کار و منزل فرماندار بوده اند.
در کانون اتهامات سوء استفاده از اختیارات فرمانداری برای معرفی کاندیدایی است که باید کرسی خالی رئیس جمهوری منتخب براک اوباما را در سنا پر کند. ظاهرا بلگیویچ در پی کسب حقوق سالانه ی دویست و پنجاه تا سیصد هزار دلار و جمع آوری نیم میلیون تا یک میلیون دلار کمک مالی سیاسی بوده است. او برای ارائه ی کرسی سنا چشم به کسب مقام هایی چون وزیر بهداشت در کابینه ی اوباما یا سفیر داشته است اما، با توجه به مسائل منفی حول و حوش خود و مایوس شدن از عدم کمک اوباما رئیس جمهوری منتخب را در گفته هایش با نزدیکانش مورد توهین قرار داده و درخواست خود را به کسب موقعیت هایی در بخش خصوصی تقلیل داده است. بسیاری معتقدند رسوایی حول و حوش بلگیویچ که بارها در کنار اوباما دیده شده است می تواند نخستین ضربه ی سیاسی به دولت اوباما پیش از در دست گرفتن قدرت باشد.
براک اوباما دیروز در ابتدای ملاقاتی با ال گور، معاون پیشین ریاست جمهوری، گفت این روزی غم انگیز برای ایلینوی است و تاکید کرد با فرماندار در باره ی تعیین جانشین اش در سنا در تماس نبوده است.
دیوید اکسلراد، مشاور ارشد اوباما، که چندی پیش گفته بود اوباما با فرماندار در این باره گفتگو کرده است دیروز حرف خود را پس گرفت و گفت چنین مکالمه ای هرگز اتفاق نیفتاده است.
اتهام تلاش برای انجام معامله بر سر کرسی سناتور اوباما تنها اتهام فرماندار ایلینوی نیست.
به گفته ی دادستان پرونده بلگیویچ همچنین مدیر یک بیمارستان کودکان را تهدید کرده بود اگر پنجاه هزار دلار به کمپین او کمک نکند میلیون ها دلار کمک صندوق ایالتی به بیمارستان را معلق می کند.
از دیگر اتهامات بلگیویچ هدف گرفتن هیات سردبیری روزنامه ی متمایل به جمهوریخواهان شیکاگو تربیون است. بنا بر اتهامات فرماندار دموکرات ایلینوی برای اخراج یکی از سردبیران روزنامه که مطالبی انتقادی علیه او می نوشته است صاحبان روزنامه را تحت فشار گذاشته بود.
بلگیویچ پیش از دستگیری به خبرنگاران گفت هیچ نقطه ی تاریکی در زندگی اش وجود ندارد.
پتریک فیتزجرالد، دادستان پرونده، که سابقه ی درخشانی در رسیدگی به پرونده های فساد دولتی دارد و آخرین نمونه ی آن پرونده ی منتهی به زندانی کردن اسکوتر لیبی، مشاور ارشد دیک چینی، معاون ریاست جمهوری بود، می گوید کارهای بلگیویچ جسد ابراهام لینکن، رئیس جمهوری سابق آمریکا از ایلینوی، را در قبر می لرزاند.
بلگیویچ سال دو هزار و دو با وعده ی اصلاحات پا به فرمانداری ایلینوی گذاشته بود. جرج رایان، فرماندار جمهوریخواه پیشین ایلینوی، هم که به فساد مالی محکوم شده بود کماکان دوران زندان خود را می گذراند.
رابرت گرنت، رئیس اداره ی کارآگاهی شیکاگو، با اشاره به سابقه ی طولانی فساد اداری در ایلینوی می گوید ایلینوی اگر فاسدترین نباشد یکی از رقبای کسب فاسدترین ایالت آمریکاست.
علیرغم موارد اتهام راد بلگیویچ کماکان فرماندار ایلینوی است و می تواند فردی را برای پر کردن کرسی خالی براک اوباما در سنا معرفی کند.
رهبران سیاسی ایلینوی از هر دو حزب از کنگره ی ایالتی ایلینوی خواستار برگزاری یک انتخاب ویژه شده اند تا دست بلگیویچ را از این مهم کوتاه کنند.
سناتور دموکرات ایلینوی دیک دوربن، نفر دوم اکثریت دموکرات سنای آمریکا، می گوید جانشینی که در این شرایط توسط فرماندار معرفی شود از اعتبار لازم برخوردار نخواهد بود.
سنا همچنین با استفاده از اختیاراتش می تواند جانشین احتمالی معرفی شده توسط بلگیویچ را به کنگره راه ندهد.
اندی مک کنا، رئیس حزب جمهوریخواه ایلینوی، تهدید کرده است اگر بلگیویچ رسما کناره گیری نکند باتفاق دموکرات ها طرح استیضاح او را به مجلس ایالتی ارائه خواهند کرد.
در سی و پنج سال گذشته دو فرماندار دیگر ایلینوی هم به اتهام موارد فساد به زندان انداخته شدند. بنا به گزارش ها بلگیویچ که طی سی سال گذشته نخستین فرماندار دموکرات ایلینوی بوده است و بنا به آخرین نظرسنجی ها از حمایت سیزده درصد از افکار عمومی برخوردار است حتی این گزینه را در نظر داشته است که خود را به عنوان جانشین اوباما معرفی کند تا راه پیشرفت سیاسی اش هموار شود و یا در عین حال بتواند کرسی سنای اوباما را در ازای کمکی بزرگتر واگذار کند.

هیچ نظری موجود نیست: