۱۳۸۷ آذر ۱۹, سه‌شنبه

نظارت شدید کنگره بر روند احیای خودروسازی ها

کاخ سفید در حال بررسی پیش نویس توافقنامه ی تنظیم شده توسط قانونگذاران دموکرات کنگره است که مدعی اند می تواند صنایع بحران زده ی خودروسازی آمریکا را تا چند ماه آتی از ورشکستگی نجات دهد و مانع از بیکار شدن میلیون ها تن شود. پرزیدنت بوش در مصاحبه ای با شبکه ی خبری ای بی سی از اظهارنظر درباره ی دست یافتن به توافق در این باره پرهیز کرد اما، گفت کمک مالی باید تنها به خودروسازی هایی تعلق بگیرد که می توانند در بلندمدت سرپا بمانند. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد سیاستگذاران باید اطمینان حاصل کنند پول مالیات دهندگان به آنها بازگردانده می شود. پیشتر، گزارش ها از پیشرفت مذاکرات میان رهبران دموکرات کنگره و کاخ سفید بر سر پیش نویس یک وام اضطراری پانزده میلیارد دلاری برای جنرال موتورز و کرایسلر حکایت داشت.
این وام البته با شروطی همراه است و در صورتی که خودروسازی ها به آنها عمل کنند می توانند از کمک های بلندمدت نیز بهره مند شوند. اگر توافق بدست آید خودروسازی ها می توانند با سرعتی کم سابقه احتمالا تا دوشنبه این کمک را دریافت کنند اما، با توجه به مخالفت گروهی از قانونگذاران محافظه کار روشن نیست سرنوشت این لایحه در کنگره چه خواهد شد.
بیکار شدن پانصد و سی و سه هزار تن طی ماه نوامبر و نگرانی از عبور از رکورد بیش از دو میلیون بیکار در سال جاری قانونگذاران را به صرافت این انداخت تا با جلوگیری از سقوط دو خودروسازی بزرگ آمریکا، جنرال موتورز و کرایسلر، مانع از بیکار شدن بیش از سیصد و پنجاه هزار شاغل صنایع خودروسازی و میلیون ها شاغل وابسته به آن شوند.
ننسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، ابراز امیدواری می کند در سایه ی طرح پیشنهادی کنگره شاهد صنایع خودروسازی با دوام، شفاف، و پاسخگو به مالیات دهندگان، باشیم.
اما، پرزیدنت بوش درباره ی قابلیت همه جانبه ی خودروسازی ها در اعمال تغییرات ساختاری و رقابت در بازار تردید دارد.
دموکرات ها برای مرتفع کردن نگرانی های پرزیدنت بوش و قانونگذاران مخالف در کنگره مجموعه ای از پیشنهادها را ارائه کرده اند.
برمبنای طرح پیشنهادی پانزده میلیارد دلار وام کوتاه مدت از محل کمک های تصویب شده برای وزارت انرژی در نظر گرفته شده است که از قبل برای سرمایه گذاری در بهینه سازی مصرف سوخت خودروها تخصیص یافته بود. این وام مانع سقوط خودروسازی ها دست کم تا سی و یکم مارس می شود اما، تا آن زمان خودروسازی ها موظف اند طرحی بلندمدت منتهی به موفقیت ارائه کنند. در این دوره یک ناظر ارشد بر فعالیت مدیران عامل خودروسازی ها نظارت کامل خواهد داشت و هر گونه پرداخت مالی بیش از بیست و پنج میلیون دلار باید با صلاحدید او انجام پذیرد.
بارنی فرنک، رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان، یکی از تنظیم کنندگان طرح پیشنهادی کنگره، که گفته بود پرزیدنت بوش هشدار داده است هر طرح بالای پانزده میلیارد دلار را وتو می کند تصریح کرد هنوز چند نکته ای میان دموکرات ها و کاخ سفید نیاز به بررسی دارد.
در پیش نویس آمده مدیران ارشد خودروسازی ها از دریافت پاداش منع شده اند و باید هواپیماهای شخصی خود را بفروشند.
پلوسی هشدار داد اگر خودروسازی ها به شروط تعیین شده در راستای بازسازی ساختاری و دیگر مسائل عمل نکنند کمک مالی متوقف می شود.
اما، پیشنهاد پیش از تائید کاخ سفید و نرسیده به صحن سنا با مخالفت جدی قانونگذاران روبروست.
سناتور جمهوریخواه ریچارد شلبی، عضو ارشد کمیته ی امور بانکی سنا، می گوید خودروسازی ها پیشاپیش شکست خورده اند و مالیات دهندگان نباید به نجات آنان تن بدهند.
از موارد اعتراض نبود یک مکانیزم روشن در شرایطی است که خودروسازی ها به شروط تعیین شده عمل نکنند. دموکرات ها می گویند اگر خودروسازی ها تا سی و یکم مارس طرحی جدی در راستای تجدید ساختار خود ارائه نکنند ناظر ارشد معرفی شده توسط پرزیدنت بوش، که طی مشورت با رئیس جمهوری منتخب براک اوباما تعیین خواهد شد، خود دست به کار ارائه ی طرح دگرگونی ساختاری خودروسازی ها خواهد شد.
احتمال می رود طرح پس از مهر تائید پرزیدنت بوش چهارشنبه در سنا به رای گذاشته شود. دموکرات ها برای تصویب لایحه باید حدود پانزده جمهوریخواه را با خود همراه کنند. امری که بسیار دشوار بنظر می رسد. دشوار از این جهت که حتی گروهی از جمهوریخواهان میانه رو چون سناتور جرج وینوویچ نسبت به گستره ی مسولیت ناظر ارشد ابراز نگرانی کرده اند.
ننسی پلوسی صبح امروز در مصاحبه ای با ان بی سی گفت ناظر ارشد در صورت تصویب سریع لایحه می تواند تا پایان هفته معرفی می شود. پلوسی از پال ولکر، رئیس پیشین بانک مرکزی آمریکا، به عنوان فردی مناسب برای مقام ناظر ارشد که مورد تائید دو حزب قرار دارد نام برد. ولکر اخیرا توسط رئیس جمهوری منتخب براک اوباما به سرپرستی گروه مشاوران اقتصادی اش معرفی شد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نقطه نظر کاخ سفید را تائید کرد که پیش از پرداخت وام به خودروسازی ها باید مشاور ارشد معرفی شود.
نظرسنجی ها نشان می دهد افکار عمومی آمریکا به نسبت تقریبا برابر موافق و مخالف کمک فدرال به خودروسازی ها هستند.
با وجودی که گروهی از قانونگذاران از هر دو حزب از نحوه ی عملکرد دولت بوش در صرف هفتصد میلیارد دلار طرح نجات مالی ناراضی اند اما، احتمال دارد برای پرهیز از وخامت بیشتر رکود اقتصادی به لایحه رای دهند.
امروز کنگره میزبان نشستی است که در آن مدیران پیشین دو موسسه ی بزرگ اعتبارات مالی مسکن موسوم به «فنی می» و «فردی مک» در آن به پرسش های قانونگذاران درباره ی دلایل سقوط این دو نهاد مالی پاسخ می دهند. بسیاری معتقدند ریشه ی مشکلات فعلی اقتصادی در بی ملاحظگی در ارائه ی اعتبارات خرید مسکن بوده است. کنگره همچنین امروز در یک نشست دیگر تاثیر طرح خودکفایی در تولید انرژی مورد نظر براک اوباما را بر رفع مشکلات سد راه خودروسازی ها بررسی می کند.
امروز، رئیس جمهوری منتخب اوباما باتفاق معاونش، جوزف بایدن، دیداری با ال گور، معاون پیشین ریاست جمهوری، دارد که یکی از اهداف آن گفتگو در باره ی انرژی و راههای به حرکت درآوردن اقتصاد آمریکاست.
ال گور مطالعات و فعالیت های بسیاری در حوزه ی تغییرات آب و هوایی کره ی زمین و بحران انرژی داشته و برای همین فعالیت ها و تولید فیلم مستندی در همین راستا به نام «حقیقت ناخوشایند» جایزه ی صلح نوبل به او اهدا شد. اوباما در پروسه ی انتخاب و معرفی وزیر انرژی، امور داخلی، و مدیر آژانس حفاظت از محیط زیست قرار دارد و گفته است قصد دارد یک مقام جدید به کابینه اضافه کند که یک ناظر ارشد برای رسیدگی به مشکل «تغییرات اقلیمی» خواهد بود. ال گور، دو دوره معاون پرزیدنت کلینتون، گفته است تمایلی به حضور در کابینه و کسب این مقام ندارد. اما، بی تردید براک اوباما از تجربیات بسیار گور در سیاستگذاری انرژی استفاده خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: