۱۳۸۷ دی ۳, سه‌شنبه

جوزف بایدن نگران انتظارات جهانی از براک اوباما است

جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری منتخب ایالات متحده، می گوید موج رو به فزونی انتظارات جامعه ی جهانی از ریاست جمهوری براک اوباما مایه ی نگرانی او است. بایدن که در طول کمپین انتخاباتی بندرت در رسانه ها ظاهر می شد دیروز، در دومین مصاحبه ی عمده اش با رسانه ها طی دو روز متوالی، به شبکه ی خبری سی ان ان گفت در تماس با بسیاری از رهبران جهان دریافته است که آنها انتظارات بسیاری از اوباما دارند. بایدن در این گفتگوی تلویزیونی درباره ی طیفی از این انتظارات از جمله خروجٍ نیروهای آمریکا از عراق، آینده ی افغانستان، صلح اعراب و اسرائیل، و چالش های جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای، سخن گفت.
بایدن در گفتگو با سی ان ان علیرغم اشاره به تصویب پیمان همکاری امنیتی آمریکا و عراق گفت دولت آتی در واشنگتن تلاش خواهد کرد طی دو سال آینده نیروهای رزمی آمریکا را از عراق خارج کند. پیمان امنیتی زمان خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق را پایان سال دو هزار و یازده، یعنی سه سال دیگر، تعیین کرده است. بایدن در عین حال نبرد دیگر آمریکا در منطقه، در افغانستان، را بسیار دشوار خواند و گفت برای استقرار ثبات در آن کشور اعزام نیروی بیشتر بسیار ضروری است. بایدن که سالها ریاست کمیته ی روابط خارجی سنا را برعهده داشت صلح اعراب و اسرائیل را مکعب روبیک مشکلات کل خاورمیانه توصیف کرد و گفت دولت اوباما هر چه در توان دارد برای بازگرداندن صلح به خاورمیانه صرف خواهد کرد.
بایدن ضمن اذعان به مسولیت های عظیم دولت آتی گفت این چالش ها فرصتی جدی برای بهبود موقعیت آمریکا در صحنه ی بین المللی بدست می دهد. بایدن گفت دولت آتی مسولیت دو جنگ را خواهد پذیرفت و در حالی اداره ی امنیت کشور را در دست می گیرد که نگرانی از گسترش جنگ افزار هسته ای جهان را در بر گرفته است.
پیتر هوکسترا، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، به صدای آمریکا می گوید در گفتگوهایش با براک اوباما و نزدیکانش دریافته که آنها صراحتا در پی رویکرد دیپلماتیک هستند اما، گروه امنیت ملی انتخاب شده نشان می دهد که واقعیات جای چندانی برای لفاظی های انتخاباتی باقی نمی گذارد.
اوباما در طول کمپین انتخاباتی از عزم خود برای گفتگوی مستقیم با ایران سخن گفته بود اما، هنوز پاسخی به نامه ی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، نداده است.
یک نظرسنجی موسسه ی بین المللی زاگبی که دیروز منتشر شد نشان می دهد در حالی که شصت و هشت درصد مردم آمریکا نظری منفی نسبت به حکومت ایران دارند پنجاه و یک درصد دیدگاه مثبتی نسبت به مردم ایران دارند.
هوکسترا می گوید علیرغم افزایش تنش در منطقه افکار عمومی آمریکا نسبت به هر گونه تهدید به استفاده از قدرت نظامی علیه ایران بسیار تردید دارد و متقاعد کردن مردم به اقدام نظامی در این شرایط کار بسیار دشواری خواهد بود.
در نظرسنجی زاگبی، که به درخواست موسسه ی اتحاد روابط عمومی آمریکاییان ایرانی تبار، موسوم به پایا، در تماس تلفنی از هزار و سه پرسش شونده، انجام گرفته است، پنجاه درصد ایران را تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا عنوان کرده اما، بیش از شصت درصد حمله ی نظامی را رد کرده اند و معتقدند باید از دیپلماسی برای منصرف کردن تهران از دستیابی به جنگ افزار هسته ای استفاده کرد.
کنگره ی آمریکا در طول سالهای گذشته بارها با ارسال نامه هایی به تهران درخواست صدور ویزا و سفر هیاتی از قانونگذاران کنگره به ایران را در راستای دیدار با رهبران مجلس ایران مطرح کرده است اما، این درخواست ها همه رد شده اند. البته در طول سالها دیدارهایی غیررسمی میان قانونگذاران دو کشور صورت گرفته است اما، علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز در آخرین واکنش خود این پرسش را مطرح کرد که باید دریابیم محور مذاکرات احتمالی میان مجلس ایران و کنگره ی آمریکا چه خواهد بود.
پیتر هوکسترا، عضو ارشد کمیته ی اطلاعات کنگره، از امضاء کنندگان یکی از نامه های گروهی قانونگذاران به مجلس ایران، در پاسخ به پرسش صدای آمریکا در باره ی چشم انداز روابط بین دو مجلس با اندکی بدبینی گفت تماس ها باید با برداشتن گام های بسیار کوچک آغاز شود. هوکسترا در عین حال ابراز امیدواری کرد دیدارهای غیررسمی میان نمایندگان به مرور به دیدارهایی رسمی بدل شود. پیتر هوکسترا هشدار می دهد این دیدارها باید با رویکرد دولت اوباما هماهنگ باشد تا موجب سردرگمی سیاسی نشود.
در کنگره طیفی از قانونگذاران دموکرات که منتقد رویکرد دولت بوش هستند از ضرورت گفتگو با ایران سخن می گویند. همین گروه در همفکری با طیفی از جمهوریخواهان که به برداشتن فشار از ایران معتقدند نیستند از تشدید تحریم حمایت می کنند. کنگره در همین راستا تلاش های دولت بوش برای تصویب توافقنامه ی همکاری غیرنظامی هسته ای با امارات متحده عربی را سد کرده است. تقریبا تمام چهره های شاخص دموکرات و جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی کنگره مهر تائید کنگره بر توافقنامه را به همکاری امارات در راستای توقف انتقال کالاهای با مصارف دوگانه ی مورد استفاده در برنامه ی هسته ای و نظامی ایران منوط کرده اند. کنگره چشم انتظار نه یک تعهد بلکه عمل امارات هستند. امارات امیدوارست این توافق اگر در کمتر از یک ماه باقیمانده به ریاست جمهوری پرزیدنت بوش به تصویب نرسید در دوران ریاست جمهوری اوباما تائید شود.
جوزف بایدن در گفتگو با سی ان ان با اشاره به انتظارات نگران کننده ی جامعه ی جهانی از دولت اوباما گفت هر چند نگران این خواست های فراتر از انتظار در خارج از کشور است انتظارات داخلی از اوباما او را نگران نمی کند.
جوزف بایدن ظهر امروز گزارش لری سامرز، مدیر شورای ملی اقتصادی آتی کاخ سفید، و دیگر مقامات مسول اقتصادی دولت، را درباره ی آخرین جزئیات تنظیم بسته ی چند صد میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی دریافت خواهد کرد که قرار است ماه آینده کنگره ی یکصد و یازدهم آن را به بحث و رای بگذارد.

هیچ نظری موجود نیست: