۱۳۸۷ دی ۱۱, چهارشنبه

کرسی های طلسم شده

راد بلگیویچ، فرماندار دموکرات ایلینوی، با معرفی رولند بریس به عنوان جانشین اوباما در سنا به جنجال های حول و حوش پرونده ی اتهام تلاش برای به حراج گذاشتن کرسی اوباما دامن زد. اوباما و رهبران دموکرات سنا ضمن حفظ احترام به نامزد معرفی شده به علت اتهامات وارده علیه فرماندار اقدام او را رد کرده و خواستار برکناری اش شدند. رولند بریس ۷۱ ساله دادستان کل پیشین ایلینوی یک آمریکایی آفریقایی تبار است که سابقه ای روشن دارد. موافقان این انتخاب بر اهمیت حفظ تنها کرسی سیاهان در سنای آمریکا تاکید می کنند. فرماندار ایلینوی پس از اینکه شاهد کندی اقدام مجلس ایالتی برای برگزاری انتخابات ویژه برای جانشین اوباما شد تصمیم به معرفی بریس گرفت. انتخاب بریس به عنوان فردی که پیشتر عالیترین مقام قضایی ایالت بوده نوعی دهن کجی به تلاش های دادستان پرونده ی بلگیویچ، پتریک فیتزجرالد، تعبیر شده است. به هر شکل بعید بنظر می رسد که با مخالفت سنا برای پذیرفتن رولند بریس سرنوشت کرسی اوباما تا ششم ژانویه، زمان آغاز به کار کنگره ی جدید، روشن شود. بسیاری معتقدند دموکرات ها علاقه ی چندانی به برگزاری انتخابات نشان ندادند زیرا نگرانند که رسوایی اخلاقی بلگیویچ به از دست رفتن کرسی اوباما و پیروزی جمهوریخواهان منجر شود. اقدامی که یک ضربه ی سیاسی به حزب حاکم خواهد بود.
یک کرسی دیگر سنا هم طلسم شده است و پس از هفته ها شمارش دوباره ی آرای عمومی در ایالت مینه سوتا هنوز پیروز انتخابات معرفی نشده است. بنا بر آخرین نتایج اعلام شده ال فرنکن، کاندیدای دموکرات، تنها با ۵۰ رای از سناتور جمهوریخواه نورم کلمن، پیشی گرفته است اما، سرنوشت آرای غیابی هنوز روشن نیست. در شمارش اولیه کلمن با کمتر از سیصد رای پیروز شده بود. مقامات مینه سوتا به دلیل فاصله ی اندک آرا بر اساس قوانین ایالتی بطور قانونی شمارش دوباره را در دستور کار قرار دادند. انتظار می رود اگر کار به دادگاه نکشد که احتمالش بعید نیست نتایج آرا تا پنجم ژانویه مشخص شود و ششم ژانویه، زمان افتتاح کنگره ی یکصد و یازدهم، معلوم شود آیا دموکرات ها یک کرسی به ۵۷ کرسی خود در سنا خواهند افزود یا جمهوریخواهان این کرسی را حفظ می کنند.
البته غیر از این دو کرسی طلسم شده وضعیت کرسی سناتور هیلری کلینتون هم، بدنبال ابراز تمایل جدی کرولاین کندی، دختر رئیس جمهوری فقید جان اف کندی، برای کسب آن کرسی، روشن نیست و شمار کرسی های خبرساز سنا به ۳ رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست: