۱۳۸۷ آذر ۲۵, دوشنبه

از حفاظت محیط زیست تا حفظ امنیت ملی

براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، امروز مسائل سیاست خارجی و داخلی آمریکا را توامان مورد بحث و گفتگو قرار می دهد. ساعت پنج عصر امروز براک اوباما طی یک کنفرانس خبری رسما گروه انرژی، محیط زیست و منابع طبیعی کابینه ی خود را معرفی کند. اوباما همچنین برای نخستین بار نشستی پشت درهای بسته ی با گروه امنیت ملی اش در شیکاگو دارد. در این جلسه، جوزف بایدن، معاون منتخب ریاست جمهوری، وزرای آتی خارجه، دفاع، امنیت ملی و دادگستری، و مقامات ارشد سازمان های اطلاعاتی و نظامی حضور دارند. در همین حال، سناتور جمهوریخواه جان مک کین، رقیب انتخاباتی براک اوباما، که به تازگی از سفر به خاورمیانه و جنوب آسیا بازگشته است می گوید نتایج سفرش را با رئیس جمهوری منتخب در میان گذاشته است و تاکید کرد که تیم امنیت ملی دولت اوباما مجموعه ای آرمانی است که از هر جهت مورد تائید او قرار دارد.
سناتور جان مک کین گفت در تمام مسائل امنیت ملی با رئیس جمهوری منتخب اتفاق نظر ندارد اما، معتقد است آمریکا در دورانی پر چالش قرار دارد و هم حزبی های او باید در پشت رئیس جمهوری منتخب براک اوباما قرار بگیرند.
مک کین گفت از اینکه براک اوباما رابرت گیتز، وزیر دفاع، را در مقام خود ابقاء کرد بسیار خوشنود است.
سی و شش روز مانده به مراسم سوگند ریاست جمهوری رئیس جمهوری منتخب، براک اوباما، یک هفته پیش از آنکه شیکاگو را به قصد هاوایی برای تعطیلات کریسمس ترک کند برنامه ی فشرده ای پیش رو دارد. امروز، کرول براونر به عنوان ناظر بر تمام سیاستگذاری های مرتبط با انرژی و محیط زیست در کاخ سفید معرفی شود. این یک مقام جدید در کابینه است و تلاشی برای برجسته کردن اختلاف نگاه اوباما با پرزیدنت بوش به مسائل محیط زیست تعبیر شده است. همچنین لیزا جکسون، کمیسیونر پیشین حفاظت از محیط زیست نیوجرسی و رئیس دفتر فرماندار نیوجرسی، به ریاست سازمان محیط زیست منتصب می شود. او نخستین سیاهپوست در این مقام خواهد بود. اوباما با معرفی استیون چو، یک دانشمند برنده ی جایزه ی نوبل، به سمت وزیر انرژی دولت خود نخستین آمریکایی آسیایی تبار تاریخ آمریکا را در این مقام قرار می دهد. استیون چو نوبل فیزیک سال هزار و نهصد و نود و هفت را بطور مشترک برای بسط روش خنک و محصور کردن اتم های متعدد با استفاده از نور لیزر کسب کرد.
براک اوباما دوشنبه را با یک نشست خصوصی با تیم امنیت ملی و سیاست خارجی اش آغاز می کند. در جلسه ی امروز، هیلری کلینتون، رابرت گیتز، جنت ناپولیتانو، اریک هولدر، وزیران خارجه، دفاع، امنیت ملی، و دادگستری؛ سوزان رایس، نماینده ی آتی آمریکا در سازمان ملل متحد، جیمز جونز، مشاور امنیت ملی اوباما، رام امانوئل، رئیس دفتر آتی ریاست جمهوری، و گرگ کریگ، مشاور آتی کاخ سفید حضور دارند. رابرت گیتز تنها باقیمانده از دولت بوش در این نشست نیست. مایک مک کانل، مدیر فعلی اطلاعات ملی، و دریاسالار مایک مالن، رئیس کنونی ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، که در چند هفته ی گذشته نشست های جداگانه ای با اوباما در شیکاگو داشتند در جلسه ی امروز شرکت می کنند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، رقیب انتخاباتی اوباما، در یک گفتگوی تلویزیونی با ای بی سی ضمن اعلام حمایت کامل خود از گروه امنیت ملی اوباما گفت رئیس جمهوری منتخب مسائل امنیت ملی را با افرادی مورد رسیدگی قرار می دهد که به تصور او مورد اعتماد مردم آمریکا قرار دارند و او می تواند به آنها اطمینان و اعتماد داشته باشد.
مک کین که هفته ی گذشته به خواسته ی اوباما از افغانستان، پاکستان، هند و عراق بازدید کرده بود بلافاصله پس از بازگشت طی تماسی تلفنی یافته های خود را با رئیس جمهوری منتخب در میان گذاشت.
مک کین گفت افغانستان موضوع عمده ی گفتگو بود و او معتقد است نوعی استراتژی جدید برای افغانستان نظیر استراتژی ژنرال پترایس در عراق مورد نیاز است که البته با آن استراتژی تفاوت هایی خواهد داشت. به باور مک کین مردم آمریکا باید بدانند شرایط در افغانستان پیش از اینکه رو به بهبودی بگذارد وخیم تر خواهد شد. به گفته ی مک کین جنوب افغانستان نه تحت کنترل دولت در کابل است و نه در دست نیروهای ائتلاف قرار دارد. جان مک کین معتقد است دولت حامد کرزای از کارآیی که انتظار می رفت برخوردار نیست.
سناتور مک کین تاکید کرد در باره ی افغانستان با اوباما اشتراک نظر بسیاری دارد و در این شرایط پر چالش در منطقه زمان آن رسیده که همه در پشت رئیس جمهوری منتخب قرار بگیرند.
مک کین گرچه از وجود اتفاق نظر با رقیب پیشین و دموکراتش سخن گفت اما، تاکید کرد مواردی از جمله مساله ی گفتگوی مستقیم با ایران وجود دارد که او هر چند کاری نمی تواند برای جلوگیری از آن انجام دهد اما، با اوباما در آن باره اختلاف دارد. مک کین گفت معتقد است پیش از هر گونه تماس رو در روی دو جانبه طرف ایرانی باید دست به اقداماتی بزند تا به این ترتیب پلاتفورم گفتگوی آمریکا با ایران به زمینه ای بین المللی برای دمیدن در بوق جاه طلبی و نابودی اسرائیل منجر نشود.
مک کین گفت هنوز در عراق شاهد فعالیت افراد و گروههایی هستیم که در ایران آموزش دیده و راهی عراق می شوند.

هیچ نظری موجود نیست: