۱۳۸۸ آبان ۱۱, دوشنبه

کنگره خواستار حمایت علنی دولت اوباما از جنبش سبز

با بدرازا کشیده شدن مذاکرات هسته ای قدرت های بزرگ جهان با ایران؛ قانونگزاران در کنگره ی آمریکا نسبت به خطرات هر گونه تعلل در برخورد با دولت احمدی نژاد و نرمش در حمایت از حقوق بشر در ایران به دولت اوباما هشدار می دهند.
قرار است این هفته گروهی از مقامات وزارت خارجه ی آمریکا برای کاهش نگرانی قانونگزاران و ارائه ی پاسخ های دقیق به پرسش های بی پاسخ آنان در کنگره حاضر شوند.
به گفته ی قانونگزاران در کنگره وزارت خارجه ی آمریکا با گذشت دو هفته از دریافت نامه ی گروهی از قانونگزاران که از هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، خواسته اند دلایل قطع یا متوقف کردن بودجه ی سه موسسه ی فعال در پیگیری نقض حقوق بشر در ایران، مرکز اسناد حقوق بشر، خانه ی آزادی، و موسسه بین المللی جمهوریخواهان را دقیقا توضیح دهد هنوز پاسخ دقیقی ارائه نکرده است.
کریس اسمیت، یکی از هفت قانونگزار امضا کننده ی نامه به وزارت خارجه، می گوید نباید درباره ی حمایت فعال آمریکا از اهداف حیاتی مردم ایران از طریق ترویج دموکراسی هیچ گونه تردیدی وجود داشته باشد.
پرزیدنت اوباما با امضای قانون اختیارات بودجه ی وزارت دفاع برای سال مالی دو هزار و ده قانون موسوم به ندا را که پنجاه میلیون دلار برای کمک به اطلاع رسانی، مبارزه با سانسور اینترنتی در ایران، و گردآوری نقض حقوق بشر تخصیص داده است عملا به اجرا گذاشت.
اما، گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خاورمیانه در کنگره، معتقد است بد نیست اگر دولت با صدایی رسا به شکلی که دنیا و مردم ایران دریابند به حامیان تغییر در ایران نشان دهد آنها تنها نیستند.
مدیرکل وزارت خارجه ی آمریکا در امور خاورنزدیک هفته ی گذشته به قانونگزاران اطمینان داد هیچ گونه تغییری در سیاست حمایت از حقوق بشر پدید نیامده اما، از تشریح دلایل قطع بودجه ی این سه موسسه پرهیز کرد.
باب اینگلیس، عضو جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، تنظیم کننده ی نامه به وزیر خارجه می گوید امیدوارست تلاش برای تعامل با ایران به دادن امتیازهایی بر سر حقوق بشر منجر نشود و تاکید می کند دلجویی و باج دهی هرگز کارآیی نداشته و سیاستی خطرناک و غیرعاقلانه است.
دن برتن، عضو جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی، هشدار می دهد هر چه دولت اوباما در برابر ایران نرمش نشان دهد و مذاکره به درازا بکشد خطر یک جنگ منطقه ای میان ایران و اسرائیل که به مرگ بیگناهان بسیاری در دو کشور منجر خواهد شد قوت می گیرد.

۱ نظر:

گلاره گفت...

حالا که اوباما جایزه صلح نوبل و برده امیدوارم این فکر و نکنه آشتی و صلح با دولتی مثل دولت احمدی نژاد به افتخاراتش اضافه میکند.
بلکه انچه این روزها مردم ایران فریاد میزنند و بابت ان هزینه های زیادی نیز تا کنون پرداخته اند رسیدن به صلح و ارامش و دمکراسی است.
اکنون مردم ایرن برای رسیدن به اهدافشان می جنگنند.
و امیدوارم کشوری مثل امریکا صدای حق طلبی مردم ایران را خوب بشنود .
که شاید جواب نظر سنجی این هفته که برای اعتماد سازی میان ایران و امریکا چه گام هائی ضروری است .
این باشد که امریکا باید صدای مردم ایران را بشنود صمیمانه دست انها را فشار دهد و بداند که این حکومت نماینده مردم بزرگ ایران نیست.