۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

لیبرمن: «ایران در آزمون شکست خورد»

همزمان با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های هسته ای ایران و مخالفت مقامات ارشد در تهران با پیشنهاد مبادله ی اروانیوم؛ رئیس کمیته ی امنیت ملی سنای آمریکا می گوید ایران در آزمون پرزیدنت اوباما شکست خورد.
سناتور جوزف لیبرمن می گوید زمان برای حرکت به سوی فاز دوم رویکرد آمریکا در برابر ایران فرا رسیده است.
در ساعاتی که رسانه ها نتایج گزارش جدید محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، و بازرسی از سایت فردو را ارزیابی می کردند؛ سناتور جوزف لیبرمن پس از دیدار با رهبران اسرائیل و فلسطینی در منطقه به خبرنگاران گفت ایران با مشت گره کرده به آمریکا پاسخ داد.
البرادعی در گزارش اش از بی پاسخ ماندن پرسش های آژانس درباره ی وجود سایت های پنهانی دیگر در ایران می گوید.
سناتور لیبرمن با اشاره به ادامه ی غنی سازی اورانیوم در ایران برغم تمام تلاش ها و قطعنامه های شورای امنیت می گوید زمان حرکت بسوی فاز دوم در برابر ایران فرا رسیده است. فاز دوم به گفته ی رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا افزایش سریع فشار است. لیبرمن که از حامیان سرسخت تحریم بنزین است با اشاره به اینکه ایران در گزارش فعالیت های هسته ای اش فریبکاری می کند می گوید تنها چیزی که رژیم ایران بیش از بمب اتم به آن اهمیت می دهد بقای حکومت است و امید من این است که با اعمال فشارهای سنگین اقتصادی آن گزینه را به روی میز مذاکره بیاوریم.
سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم که لیبرمن و گروهی از اعضای ارشد کنگره را در این سفر همراهی می کند معتقد است پنجره ی فرصت بسیار محدود است و دولت اوباما باید مساله را بسیار جدی بگیرد.
سناتور جمهوریخواه جان کایل، قائم مقام رهبر اقلیت در سنا، در مقاله ای با انتقادی شدید از رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری می نویسد بیانیه های پرزیدنت اوباما در ارتباط با حمایت از مردم ایران از شهامت اخلاقی لازم در صحنه ی بین الملل برخوردار نیست.
کایل می گوید امید من این بود زمانی که مردم دموکراسی خواه ایران پا به خیابانها گذاشتند دولت کنونی راه پرزیدنت ریگان را به عنوان نمونه ای از رهبری آمریکا دنبال می کرد و قویا از مردمی که جان خود را برای مقابله با رژیم سرکوبگر به خطر انداخته اند حمایت می کرد. کایل می گوید ایرانیان بار دیگر در سی امین سالگرد اشغال سفارت آمریکا اعتراض خود را به رژیم به نمایش گذاشتند اما، کاخ سفید یک بار دیگر نتوانست از این فرصت برای ارائه ی حمایت اخلاقی از آزادی بهره ببرد.
اما، سناتور جوزف لیبرمن می گوید از رویکرد پرزیدنت اوباما برای بکارگیری دیپلماسی در راستای خنثی کردن تلاش ایران برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای حمایت می کند ولی معتقد است ایران در آزمون تعامل مثبت با غرب شکست خورد.
سناتور لیبرمن می گوید سال دو هزار و ده سال اعمال فشارهای سنگین بر ایران است.
امروز، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران، از تصمیم ایران برای افزایش موقت حدود سی درصد تولید بنزین داخلی خبر داد. تولید روزانه چهارده میلیون لیتر بنزین اضافی علامتی است به آمریکا که ایران می تواند در برابر تحریم های جدید تاب بیاورد. این افزایش تولید داخلی را به پنجاه و هشت و نیم میلیون لیتر می رساند اما، مصرف داخلی کماکان شصت و شش و نیم میلیون لیتر در روز است. این حرکتی است که چند روزی بیشتر ادامه نخواهد داشت چون برای این تولید از ظرفیت واحدهای پتروشیمی استفاده می شود و راه حلی بلندمدت نیست.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

درود بر ایراندوستان

آقای اوباما هنوز رویای توافق با علمای اسلام را از سر بیرون نکرده . امیدوارم به قول ما ایرانیها « صابون ملاها به رخت او هم بخورد » . بد نیست ایشان به سرنوشت سلف خودشان جیمی کارتر فکر کنند - که میخواست حقوق بشر را در کشورهای اسلامی ارتقا دهد و در حقیقت ما این « آش اسلامی » را مهمان او هستیم - در ضمن ایشان خوب است از « رابرت مک فارلن » هم عیادتی بکند - شاید تجربه « اعتماد به صداقت ملاها» به دردش بخورد . به قول مائو تسه تونگ فقید « امپریالیست ها و ملاها در یک بستر میخوابند - اما رویاهای متفاوت میبینند !!!» .
خیلی ببخشید ظاهرا فراموش کردم - در زمان مائو به ملاها میگفتند کمونیست !!شاید هم سوسیال امپریالیست ؟!!
ارادتمند - بارون

ناشناس گفت...

زمانی که آدولف هیتلردر جهت نقشه تهاجم به اروپامشغول تجهیزقوای نظامی بود.سران دول وقت اروپابه ویژه نخست وزیر وقت انگلیس، آقای چمبرلن آن را جدی نگرفتند.نتیجه جنگ خانمانسوز دوم جهانی شد.می گویند تاریخ تکرارمکررات است.البته این را هم می گویند تاریخ به افرادی که ازآن عبرت نمیگیرند گاه درس های سخت وتلخ می دهد.