۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

«چین الگوی حکومت های استبدادی»

پرزیدنت اوباما در آغاز نخستین سفرش به چین برای کسب امتیازها یا جلب همکاری پکن در طیفی از مسائل از تجارت تا تغییرات اقلیمی کره ی زمین و تشدید فشار بر برنامه ی هسته ای ایران تا نقض حقوق بشر در آن کشور کمونیستی از سوی قانونگزاران در کنگره ی آمریکا تحت فشار قرار دارد.
همزمان با سفر پرزیدنت اوباما به چین کمیسیون بازبینی همکاری اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین در یک گزارش سیصد و شصت و هفت صفحه ای سالانه که رسما پنج شنبه به کنگره ارائه می شود به سیاست های تهاجمی پکن علیه منافع آمریکا می پردازد.
پرزیدنت اوباما طی سفر هشت روزه اش به آسیا از جمله سه روز دیدار از چین برای بازپس گرفتن نفوذ آمریکا در منطقه در برابر توسعه طلبی چین از سوی کشورهای آسیایی و بسیاری از قانونگزاران در کنگره تحت فشار قرار دارد.
کمیسیون بازبینی همکاری اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین در گزارش سالانه ی خود به کنگره نسبت به تلاش های جاسوسی روزافزون چین برای دستیابی به اطلاعات سری و فناوری های آمریکا؛ و استفاده از روش های نوین و پیچیده برای کنترل رسانه های نو و اینترنت در چین ابراز نگرانی می کند.
رسانه ها در آمریکا امروز نوشتند دولت چین برغم دست چین کردن دانشجویان حاضر در جلسه ی سخنرانی پرزیدنت اوباما در شانگهای و برگزاری جلسات توجیهی برای آنان بر پخش تلویزیونی پرسش و پاسخ رئیس جمهوری آمریکا با دانشجویان چینی محدودهایی اعمال کرد. واشنگتن پست همچنین از بازداشت گروهی از وبلاگ نویسان و فعالان سیاسی پیش از سفر پرزیدنت اوباما خبر می دهد.
کمیسیون اجرایی کنگره در امور چین در گزارش سال دو هزار و نه از وضعیت حقوق بشر از بازداشت و حبس هزار و دویست و هفتاد و نه فعال سیاسی در چین خبر می دهد.
کریستوفر اسمیت، از اعضای ارشد جمهوریخواه کنگره و عضو کمیسیون، ابراز امیدواری کرد در دیدار پرزیدنت اوباما از چین اقتصاد حقوق بشر را به عقب نراند.
شماری از قانونگزاران از تصمیم پرزیدنت اوباما برای به تعویق انداختن دیدارش با دالای لاما، رهبر معنوی تبتیان، به پس از سفر به چین بشدت انتقاد کردند.
جلب همکاری پکن در اعمال فشار بر ایران از جمله انتظارات قانونگزاران از پرزیدنت اوباما است.
بنا به گزارش ها شرکت های چینی در حال حاضر حدود یک سوم بنزین وارداتی ایران را تامین می کنند. شرکت ملی نفت ساحلی چین هم در حال حاضر دو قرارداد برای توسعه ی منابع گاز پارس جنوبی و شمالی به ارزش تقریبی بیست میلیارد دلار را در دست مذاکره دارد. آمریکا بر مبنای قوانین تحریم مصوب کنگره از ژوئن دو هزار و چهار تا اکتبر دو هزار و هشت ده شرکت چینی را که در انتقال فناوری های هسته ای، موشکی، و سلاحهای کشتار جمعی به ایران نقش داشته مشمول تحریم کرده است.
مشاور ارشد کمیسیون اجرایی کنگره در امور چین ماه سپتامبر در گزارشی به کنگره گفت رسانه های چین در هفته ی نخست اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات در ایران پوشش خبری ای مشابه دیگر رسانه ها در جهان داشتند اما، از هفته ی دوم تحت فشار مقامات چینی حتی رسانه های اصلی چون خبرگزاری شینهوا حملاتی را علیه غرب آغاز کرده و آمریکا را از طریق بکار گیری تویتر به مداخله در امور داخلی ایران و پخش اخبار کذب متهم کردند. در این گزارش آمده رسانه های چینی در گزارش هایشان از صدای آمریکا و بی بی سی به عنوان ابزاری برای ایجاد شکاف در میان مردم ایران نام می بردند.
به باور کریس اسمیت، عضو ارشد کمیته ی امور خارجی کنگره، نفوذ رو به گسترش پکن به الگویی برای رژیم های استبدادی بدل شده است. این قانونگزار آمریکایی می گوید رهبران چین بسیار حساس اند که جهان بیرون به آنها چگونه نگاه می کند از این رو مهم است آمریکا در راه بهبود وضعیت حقوق بشر در چین تلاش کند تا رفتار پکن به کاهش استانداردهای حقوق بشر در سراسر جهان نیانجامد.
قانونگزاران برای بهبود روابط چین و آمریکا پیشنهادهایی هم ارائه کرده اند.
به اعتقاد اعضای کارگروه آمریکا - چین در کنگره؛ دو کشور منافع مشترکی در راستای کاهش وابستگی به نفت خارجی دارند و انرژی بزرگترین زمینه ی همکاری دو جانبه خواهد بود. قانونگزاران همچنین پیشنهاد کرده اند یک خط مستقیم یا اصطلاحا تلفن قرمز به سبک خط مستقیم میان وزارت دفاع دو کشور میان بانک مرکزی آمریکا و چین ایجاد شود تا سیاست پولی آمریکا با بزرگترین بستانکارش بدقت هماهنگ شود. چین دو هزار و دویست میلیارد دلار ذخیره ی ارزی دارد که بخش عمده ی آن به دلار است.

۱ نظر:

هاله نور گفت...

دو رئیس جمهور تقلب کردند و خبرنگاران افشا نمودند یکی نیکسون در آمریکا که مجبور به استعفا شد و خبرنگاران افشاگر در کمال آزادی و سلامت مورد تقدیر قرار گرفتند و دیگری احمدی نژاد که با افشای تقلب او هزاران خبرنگارافشاگر بزندان افتاند و صد خبرنگار از کشور فرار کردند و صدها معترض در خیابان و معترضین درزندان مورد ضرب و شتم و شکنجه و تجاوز قرار گرفتند .
حالا الگو و سرمشق مدیریت جهان با کدام کشور باید باشد آمریکا یا بقول احمدی نژاد مملکت امام زمان ?!!