۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

«سه گردشگر، واضح و ساده»

ایراد اتهام جاسوسی به سه آمریکایی بازداشت شده در ایران واکنش قانونگزاران در کنگره را به همراه داشته است.
سناتورهای دموکرات ارلن اسپکتر و رابرت کیسی با انتشار بیانیه ای مشترک می گویند پس از یکصد روز اسارت در ایران، جاشوا فتال بیست و هفت ساله، سارا شورد سی و یک ساله، و شین باوئر بیست و هفت ساله، سه گردشگر جوان، و خانواده هایشان به اندازه ی کافی رنج و محنت کشیده اند. این دو قانونگذار متنفذ خطاب به مقامات ایرانی و عباس جعفری دولت آبادی، دادستان کل تهران، می نویسند این سه گردشگر بروشنی راه را در منطقه ی مرزی ایران و کردستان عراق گم کرده و به داخل مرز ایران منحرف شدند. اسپکتر و کیسی تاکید دارند حکومت ایران باید این سه تن را همان که هستند ببیند سه گردشگر، واضح و ساده، و آنها را بفوریت آزاد کند.
رسانه ها با نقل گفته ی های محمود احمدی نژاد مبنی بر اینکه آمریکا در ناپدید شدن شهرام امیری، کارشناس برنامه ی هسته ای ایران، ماه گذشته، در مکه، و علی رضا عسگری، معاون سابق وزارت دفاع، در سال دو هزار و هفت، دست داشته است، می نویسند تهران از ایراد اتهام جاسوسی به سه گردشگر آمریکایی در پی باز پس گرفتن آن دو ایرانی است که گفته می شود اطلاعات هسته ای ایران را در اختیار غرب قرار داده اند. رسانه ها همچنین امتیازگیری در مذاکرات هسته ای را بعید نمی دانند.
مارک کرک، رئیس جمهوریخواه کار گروه ایران در کنگره، طی نامه ای از پرزیدنت اوباما خواسته است با توجه به مجموعه ای از اقدامات تهران از جمله ایراد اتهام جاسوسی به سه گردشگر آمریکایی، عدم پذیرش توافق پیشنهادی ژنو، گزارش های جدید حاکی از آزمایش تولید کلاهک اتمی، و اخبار مبنی بر ارسال تسلیحات توقیف شده برای حزب الله لبنان؛ جریان انتقال بنزین به ایران را قطع کند.
کرک، عضو متنفذ کمیته ی تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید اینک وقت آن فرا رسیده پرزیدنت اوباما دریابد مذاکره با ایران بدون اعمال تحریم های اساسی به شکست انجامیده است.
مارک کرک تاکید دارد همزمان با تلاش ها در کنگره برای تصویب لایحه ی تحریم فروشندگان بنزین به ایران رئیس جمهوری آمریکا باید با تشکیل نشستی با کشورهای مهم اروپا، منطقه ی خلیج فارس، و آسیا، تعلیق فوری انتقال بنزین به ایران را به گفتگو بگذارد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیروز طی دیداری با رهبران دموکرات و جمهوریخواه سنای آمریکا، تشدید تحریم ها علیه ایران را به گفتگو گذاشت.
مارک کرک معتقد است برای پرهیز از رسیدن به نقطه ی انتخاب میان یک ایران مسلح به جنگ افزار اتمی و اقدام نظامی علیه ایران پرزیدنت اوباما باید طی نود روز آتی شریان بنزین ایران را قطع کند.
قانونگزاران منتقد ادامه ی نرمش دولت اوباما معتقدند توفیق دور نخست مذاکرات ژنو در سه امر خلاصه می شد: موافقت تهران با دور بعدی مذاکرات تا پایان اکتبر؛ چشم انداز اجرای توافق مبادله ی اورانیوم؛ و تعهد ایران به بازرسی آژانس از سایت غنی سازی در نزدیکی قم. با توجه به عدم تحقق دو مورد از سه مورد امید بسیاری از اعضای کنگره این است پرزیدنت اوباما طی سفر آسیایی اش بتواند موافقت پکن را برای تشدید تحریم ایران جلب کند. بنا به گزارش ها شرکت های چینی حدود بیست درصد بنزین وارداتی ایران و مابقی را شرکت های اروپایی تامین می کنند.
همزمان گروهی از فرمانداران دموکرات و جمهوریخواه طی نامه ای از رهبران سنا خواستار تصویب مصوبه ی اجرای تحریم ایران شده اند.
تیم پالنتی، آرنولد شوارتزنگر، بابی جیندال، سه فرماندار جمهوریخواه مینه سوتا، کالیفرنیا، و لوئیزیانا، و جنیفر گرنهولم، دیوید پترسون، مارتین اومالی، بیل ریدر، چهار فرماندار دموکرات میشیگن، نیویورک، مریلند، و کلورادو از اعضای سنا خواسته اند با تصویب طرح منع سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران دهها ایالت دیگر را که هنوز این تحریم ها را به اجرا نگذاشته اند در این مسیر قرار دهند تا فشارها بر ایران به شکلی هماهنگ افزایش یابد. ماه گذشته قانونگزاران در مجلس نمایندگان این لایحه را با چهار صد و چهارده رای موافق به تصویب رساندند و به سنا ارجاع کردند. سال قبل نیز این لایحه در سنا متوقف شده بود.

۵ نظر:

Unknown گفت...

درود به سيامك عزيز
پوزش از بابت اينكه دير به دير برايت نظر مي گذارم.
يادم هست نظاميان انگليسي با سلاح وارد مرز ايران شدند و با يك تشر انگليس با كت و شلوار و هديه به كشورشان برگشتند.
بعد آقاي احمدي نژاد سخن از رافت اسلامي كرد. (البته تشر انگليس كه شد رافت اسلامي)
اما درست در هنگامي كه اوباما دارد براي اقايان چرب زباني مي كند و چون سلفش كارتر آب به هاونشان مي ريزد
سه امريكايي بدون سلاح و وسايل كوهنوردي به جاسوسي محكوم مي شوند و احمدي نژاد مي گويد بايد طبق قانون با آن ها برخورد شود.
1. از اين قضيه يك بام و دو هوا چه مي شود فهميد؟
2. آيا واقعا اميدي به دوستي ايران و آمريكا هست؟
بايد بگويم بين اين رژيم و آمريكا يك مثال قديمي بر قرار است:
تا تو را دم مرا پدر ياد است دوستي تو و من بر باد است.
خداوند تمام اسيران را آزاد كند. از جمله نخبگان و جوانان كشورم ايران را كه فقط و فقط به خاطر خواستن يك زندگي ازاد و دموكراسي در بند هستند. به خاطر داشتن عقيده.

زندانی سیاسی گفت...

ارسال اسلحه به لبنان و یمن و توقیف کشتی های ایرانی پر از سلاح ایرانی به مقصد این نقاط نشان میدهد که جمهوری اسلامی بشدت تلاش میکند تا با ایجاد آشوب در نقاط دیگر توجه بین المللی را از برنامه تولید بمب اتمی خود منحرف کند تا در این فرصت به بمب اتمی دست یابد
و با بیمه خود در برابر آمریکا با خیال راحت ملت خود را سرکوب کرده تا اقلیت حاکم به سرکردگی سران سپاه به چپاول ثروت ملی بپردازند
http://www.radiofarda.com/content/o2_saudi_navy_blockade_yemen_cost/1874413.html

Basiji گفت...

هر سه تای این آمریکایی های جاسوس را باید زیر شکنجه اعدام کرد و آمریکا هم هیچ غلطی نمیتواند بکند . امام خمینی

Hossein گفت...

حالا کجاشو دیدید ? بزودی اسلام آمریکا و اسراییل را نابود خواهد کرد.

Babak گفت...

از مصادره اموال موسسه های وابسته به جمهوری اسلامی متشکریم چرا زودتر اینکارو نکردید ?