۱۳۸۸ آبان ۲۷, چهارشنبه

سناتور داد: «تعامل با ایران به معنای اعتماد به رژیم نیست»

یکی از رهبران دموکرات سنای آمریکا تاکید می کند هر گونه حرکتی از سوی ایران در ارتباط با برنامه ی هسته ای ناشی از فشاری است که رهبران ایران در برابر فشارهای هماهنگ بین المللی احساس می کنند.
سناتور دموکرات کریستوفر داد این هفته در سخنرانی در برابر کمیته روابط آمریکا و اسرائیل که به آخرین تحولات در ایران اختصاص داشت با انتقاد شدید از ادامه ی بی اعتنایی حکومت ایران به حقوق مردم خودش گفت ما از مشاهده ی رفتار خشونت بار رژیم با شهروندانش وحشت کردیم.
کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا دیروز لایحه ای را از سناتور داد به تصویب رساند که خواهان ارائه ی گزارش سالانه ای از وضعیت آزادی مطبوعات و رسانه ها و حقوق بشر در کشورهایی است که در آن روزنامه نگاران دستگیر و شکنجه شده یا فعالیت شان با سانسور دولتی روبروست. لایحه ی کریستوفر داد از وزیر خارجه ی آمریکا می خواهد برای ترویج آزادی رسانه ها اعطای کمک هایی را تا سقف پنج سال به موسسات غیرانتفاعی و بین المللی غیر دولتی در دستور کار قرار دهد. هدف تقویت استقلال ژورنالیست ها و رسانه ها و احترام به حقوق بشر است.
سناتور داد که تنظیم کننده ی لایحه ی جدید تحریم ایران است در سخنرانی روز دوشنبه اش گفت انتخاب های پیش روی ایران باید برایش تفهیم شود: می تواند به سرکوب و آزار مردمش پایان داده؛ برنامه ی هسته ای اش را شفاف کند؛ غنی سازی اورانیوم را به تعلیق درآورده؛ و از حمایت از تروریسم دست بکشد؛ یا با فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی مدوام چندجانبه و سنگین روبرو شود.
در حالی که رسانه ها از ایجاد شکاف میان محمود احمدی نژاد و دیگر عناصر قدرت بر سر پذیرش پیشنهاد مبادله ی اورانیوم خبر می دهند و منوچهر متکی، وزیر خارجه، برغم رد توافق وین از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس، از پذیرش مبادله ی اورانیوم در ایران سخن می گوید؛ رئیس کمیته ی امور بانکی سنا تاکید می کند هر گونه حرکتی از سوی ایران در ارتباط با برنامه ی هسته ای ناشی از فشاری است که رهبران ایران در برابر یک جامعه ی بین المللی هماهنگ احساس می کنند.
سناتور داد با اعلام حمایت از رویکرد پرزیدنت اوباما گفت هیچ یک از ما باور نداریم تعامل با ایران بر این دلالت دارد که به رژیم ایران می توان اعتماد کرد.
این عضو متنفذ سنای آمریکا نشانه ی آن را نمایش آشکار عدم تمایل ایران به ارائه ی یک پاسخ رسمی به پیشنهاد مبادله ی اروانیوم عنوان کرد و خطاب به حامیان اسرائیل در جلسه گفت ما به هر کار ممکن دست می زنیم تا یک ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای به واقعیت بدل نشود.
سناتور دموکرات تد کافمن، عضو دیگر کمیته ی امور خارجی سنا، هم پس از سفری سه روزه به اسرائیل و منطقه گفت رهبران منطقه به شکلی هولناک از برنامه ی هسته ای ایران وحشت دارند و نمی خواهند شاهد دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای باشند.
برغم حمایت دموکرات ها از رویکرد پرزیدنت اوباما، جمهوریخواهان دستاوردهای سفر آسیایی رئیس جمهور را هنوز به پایان نرسیده به پرسش گرفته اند. سناتور جمهوریخواه چارلز گرسلی، عضو ارشد کمیته ی امور مالی سنا، با لحنی کنایه آمیز و با اشاره به تنها موافقت بدست آمده در مذاکره با چین بر سر کاهش گازهای گلخانه ای می گوید چطور است که کشورها رهبری آمریکا را بر سر دی اکسید کربن می پذیرند اما، به نقش رهبری ما در برابر ایران، کره ی شمالی، و افغانستان بی اعتنایی می کنند. گرسلی هشدار می دهد این کشورها نمی توانند به این رفتار دو گانه ادامه دهند.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه اظهارات روز سه شنبه منوچهر متكى در باره مخالفت ايران با ارسال اورانيوم با غناى پايين به خارج را پاسخ رسمى اين كشور تلقى نمى كند و منتظر واكنش آژانس بين المللى انرژى اتمى خواهد ماند !!!
آمریکا قصد پذیرش ایران مسلح اتمی را داد و چون قادر به جلوگیری نیست خود را از تک و تا نمیندازد ! البته این دمکراتها هستند که که ترسو و بی عرضه هستند مثل جیمی کارتر عامل ننگ و نکبت و خفت ایران و آمریکا .

شهرام بیطار گفت...

درود بر شما آقای دهقانور عزیز
به نظر من سیاست آمریکا از قبل از انتخابات در مورد ایران روشن بود
آمریکا منتظر بود که تند رو ترنی مهره توی ایران سر کار بیاد که از حمایت رهبر هم برخوردار باشه و اگه به توافقی باهاش رسیدن دیگه جای حرف و حدیثی باقی نمونه . اگه فرضاً یکی از اصلاح طلب ها سر کار میومد و با آمریکا وارد توافقاتی هم میشد و رهبر وتو میکرد چی ؟ این طوری بهتره برای آمریکا . اما مسأله اطمینان و اینها رو هم مجبورن بگن که مردم ایران احساس دلشکستگی و تنهایی نکنن . ولی آمریکا با همین دولت وارد مذاکره هم میشه و به منافعش هم میرسه




با درود و سپاس فراوان : شهرام

pooneh گفت...

برو بابا اوباما تو یک کبریت بی خطری بیشتر نیستی حتی توانایایی و جرات تحریم جمهوری اسلامی رو هم نداری چه رسد به حمله نظامی اوباما نام خود را در کنار کارتر بعنوان ضعیف ترین و بی عرضه ترین رئیس جمهور آمریکا ثبت خواهد کردو کارخانه کبریت سازی ایران نوعی کبریت بی خطر بنام اوباما به بازار عرضه خواهد کرد !!!
جمهوری اسلامی و همه دیکتاتورها دارن بریش اوباما میخندن و با خیال راحت در غیاب جمهوریخواهان وامثال پرزیدنت بوش شجاع روزگار خوشی دارند .

هاله نور گفت...

Obama is a safety matchesh he can't do a damnthing against iran nuclrae weapons ,israel will be wipped off the map by ahmadinejad !!

Test گفت...

اوباما اینقدر ترسو و بی عرضه است که بزودی جمهوری اسلامی میگه فرانسه و آمریکا هم اورانیومشونو بدن ما براشون غنی سازی کنیم آمریکا حق غنی سازی اورانیوم نداره !!

Mohammad گفت...

درود بر سناتور جان مک کین

مرد آزاده ای که در جو بحران زده امریکا قدر و ارزش او خوب شناخته نشد - و خود او هم قصد خودنمائی و تبلیغ دروغ نداشت .

ظاهرا مردم ایران زودتر از امریکائیها به زیانباری سیاست دوگانه و مبتنی بر خوش خیالی دولت پرزیدنت اوباما پی برده اند- به امید اینکه دولت امریکا با هزینه کمتر زیان این سیاست را جبران کند .
ارادتمند - محمد